[D66] Rob Jetten heeft bij D66 twee concurrenten

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jul 19 09:32:09 CEST 2023

[Kortom: Een lachertje]

Bron:  ANP
Datum: 18 juli 2023

Rob Jetten heeft bij D66 twee concurrenten

DEN HAAG (ANP) - Kandidaat-lijsttrekker voor D66 Rob Jetten heeft er in
ieder geval twee concurrenten bij. Voor zover nu bekend doen ook Ton
Visser en Wassila Hachchi een gooi naar het lijsttrekkerschap. Voor
Visser is het de vierde keer dat hij meedoet. Hachchi heeft een missie:
het afschaffen van politieke partijen en de herinvoering van
onafhankelijke volksvertegenwoordigers.

Vanaf dinsdag tot 27 juli kunnen D66-leden zich melden als zij
kandidaat-lijsttrekker willen worden of interesse hebben om D66 in de
Tweede Kamer te vertegenwoordigen. Kandidaat-lijsttrekkers hebben 249
steunverklaringen nodig van D66-leden. Jetten is daar al van verzekerd,
laat een woordvoerder van de partij weten.

Hachchi was van medio 2010 tot eind januari 2016 D66-Kamerlid. Ze
vertrok toen onverwachts naar de Verenigde Staten, naar eigen zeggen om
te helpen met de verkiezingscampagne van Hillary Clinton. Haar
plotselinge vertrek leverde flinke commotie op binnen haar partij.
Hachchi zegde later dat jaar haar lidmaatschap op, maar werd in 2018
weer lid.

Verandering

'Ik ambieer verandering', zegt Hachchi tegen het ANP. 'Ik heb mij
gekandideerd als politiek leider met een missie: het afschaffen van
politieke partijen en de herinvoering van onafhankelijke
volksvertegenwoordigers.' Politieke partijen noemt ze 'democratische
dictators' die hierarchisch zijn en gefocust zijn op macht.

D66 is bij uitstek de partij die dit kan proberen te bereiken, vindt
Hachchi. Ze vindt dat D66 moet worden opgeheven zodra de partij de
herinvoering van onafhankelijke volksvertegenwoordigers heeft
gerealiseerd.

Steunbetuigingen

Ze waagt zich niet aan een voorspelling of ze met haar missie voldoende
steunbetuigingen krijgt en als kandidaat mee kan doen aan de
verkiezingen. 'Ik richt me nu eerst op het verzamelen van
steunbetuigingen.' Aan het einde van dinsdagmiddag stond de teller op
dertig.

Visser is taxichauffeur en woont in China. Toen hij het drie jaar
geleden opnam tegen Sigrid Kaag kreeg Visser 3 procent van de stemmen.

Op 27 juli om 12.00 uur sluit de aanmelding. Als de gegadigden aan de
gestelde eisen voldoen, worden zij als kandidaat-lijsttrekker aan de
leden voorgelegd. Tussen 2 en 9 augustus kunnen de leden digitaal
stemmen. Op 3 augustus is er een digitale kennismaking met de
kandidaten. Op 12 augustus wordt bekend wie de lijsttrekker bij de
komende verkiezingen wordt.

--------
(c) 2023 ANP