[D66] Wapse wolf is fake news

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Mon Jul 10 14:26:56 CEST 2023

[Waarom zou de hobbyboer zijn verhaal niet willen doen? NOS site liegt
weer eens dat het barst! /RO]

https://nos.nl/artikel/2482262-experts-zetten-vraagtekens-bij-doodschieten-wolf-die-boer-aanviel

quote:

"De hobbyboer die in het Drentse Wapse werd gebeten wil zijn verhaal
niet in de media doen. Duidelijk is dat hij gisterochtend vlak voor
07.00 uur met zijn vrouw ontdekte dat de wolf onder een afrastering door
was gekropen en uit was op zijn vee. Een schaap was dood, twee geiten
moesten later worden afgemaakt.

Hooivork en schep

"Hij probeerde zijn dieren te beschermen met een hooivork en een schep
en door heel hard schreeuwen, maar toen kwam de wolf steeds dichterbij",
vertelt dorpsgenoot Johan Moes, die kort na het incident aankwam. "Ze
wilden het perceel af en deden het hek dicht, maar die wolf is over het
hek gesprongen en heeft hem toen in de arm gegrepen."

Burgemeester Rikus Jager van Westerveld, waar Wapse onder valt, werd
rond 07.30 uur op de hoogte gesteld. Terwijl hij naar de plek van de
aanval reed hield hij contact met zijn locoburgemeester, die al ter
plekke was. Na drie kwartier namen zij het besluit het dier dood te
schieten."