[D66] [JD: 685] Boziogarman: Binair / von Neumann vs de Oudeweg architectuur (Addendum 1)

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sat Jul 8 07:01:00 CEST 2023

L.S.

Er zijn 2 mogelijke Oudeweg busarchitecturen (A en B).

   1. Bij de A-architectuur wordt de 0 vervangen door de Clock (~).
   2. Bij de B-architectuur wordt de 1 vervangen door de Clock (~).

In de A-architectuur is het dus niet mogelijk om de waarde van:

	1111

bij een busbreedte van 4 te lezen.

Bij de B-architectuur is het niet mogelijk om de waarde van:

	0000

bij een busbreedte van 4 te lezen.

Is dit een onoverkomelijk bezwaar? Nee, de mogelijke addressen/data
worden beperkt tot

	2^n - 1.

         ipv:

         2^n

Men kan zelfs een Oudeweg busarchitectuur implementeren met zowel A+B
busarchitectuur, bijv een 8 bits adress- of databus:

         [ A  |  B ]
           4     4

De address range is dan:

          2*(2^8 - 1)

-> Nu doe ik iets heel geks in de computerarchitectuur:

Men kan een alternatieve busbreedte implementeren in factors van 3:

          3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36, 39, ...

De adress/data range is dan:

         Address Range = (3^(Number of Address Units) - 1)

Deze range kan uiteraard niet in machten van twee geformuleerd worden
omdat machten van 3 niet in machten van 2 uitgedrukt kunnen worden
volgens de gangbare wiskunde...

Dat is moeilijk implementeren en programmeren!

Een voorbeeld van Oudeweg bus van 66 lijnen:

              [ A  |  B ]
                33   33

Theoretisch spannende materie!

De verdere wiskundige uitwerking laat ik maar aan anderen over...

Prettige eerste bevrijdingsdag!

René Oudeweg/
Venlo