[D66] Liberalisering energiemarkt

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Sep 29 11:23:11 CEST 2022

Henk Vreekamp <henk.vreekamp at hetnet.nl>,
> Inderdaad, het is beter om het domme besluit van destijds om de
> energiebedrijven te privatiseren weer terug te schroeven.

Vorige week mailde ik hier dat de energiebedrijven tjdens het kamerdebat
lieten weten per 1 oktober een prijsverhoging van 30-50% te willen
doorvoeren. Dit mag niet (men moet 1 maand van tevoren een dergelijk
voornemen kenbaar maken) en Jetten werd hier in het vragenuur afgelopen
dinsdag over bevraagd.

Jetten verschool zich hierbij als een kleuter achter de toezichthouder.
Deze schreef een brief aan de energiebedrijven en deze veegden er daarop
uiteraard hun kont mee af. De toezichthouder reageerde met de bekende
tafel waarom men binnenkort hoop te gaan zitten. Ofwel: er gebeurt niets
en de tarieven gaan wel degelijk op 1 oktober omhoog (toevallig voor mij
de datum van de jaarlijkse afrekening).

Zo diep gezonken zijn we thans in de diktatuur Nederland.

Als we een echte regering hadden dan was dit een uitgelezen moment om de
energieleveranciers te nationaliseren. Maar we hebben een NSB-regering,
een NRB-parlement en een oerzwakke D66-minster voor Energie. Jetten is
uitsluitend minister teneinde te voorkomen dat er in Nederland meer
kerncentrales komen, meer niet. Want de ellende voor de burger moet zo
groot mogelijk worden.

Marc Fluk, Amsterdam