[D66] Eurofilisne & Nationalisme, oorlog & vrede ?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 21 13:26:14 CEST 2022

[In de Tweede Kamer is het momenteel gekkenhuisje spelen geblazen]

In de EuroUnie zijn er - globaal beschouwd - twee richtingen.
   - Eurofilisme
   - Nationalisten

Feit is dat de Eurofielen gigantische problemen hebben veroorzaakt en
dus dat de nationalisten verkiezing na verkiezing zullen gaan winnen.
Vervolgens ligt het voor de hand dat de EuroUnie uiteen zal gaan vallen
zoals destijds ook de SovjetUnie uiteen viel of zoals recentelijk het
Verenigd Koninkrijk zich afscheidde. Uiteraard kunnen oorlogen,
revoluties en staatsgrepen een dergelijk scenario voorkomen of juist
versnellen. En neen, wat de Eurofielen ook mogen beweren, Putin is
beslist geen Emmanuel Goldstein.

Zelf behoor ik noch bij de Eurofielen noch bij de Nationalisten. Wat mij
betreft behoort een Redelijk Alternatief nog steeds tot de
mogelijkheden. Als we het echt zouden willen dan kan de Ukraine-oorlog
nog deze week beeindigd zijn, gaan de gaspijpen van Rusland naar de
EuroUnie deze week nog open en dalen de energieprijzen naar hun oude
niveau. Maar de Eurofielen willen perse hun oorlog winnen en de Ukraine
bij hun heistaat inlijven. En ze zijn bereid om ongeacht hoeveel
EuroBurgers en Ukrainers op te offeren aan dit waanidee.

Marc Fluks, Amsterdam