[D66] Ukrainecrisis: EuroCensuur

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Mar 1 11:11:06 CET 2022

Ik, zojuist over het censureren van de Russische propaganda door de
Europese Commissie,
> ...doet sterk denken aan het Kamerdebat van gisteren...

Afgezien van dat er - zoals ik eerder had voorspeld - gisteren niets
concreets uit het debat kwam, ging het eigenlijk om het weigeren door de
voorzitster (van D66-huize !) een FvD-motie te accepteren. De motie zou
gaan over de voorgeschiedenis van de Ukrainecrisis.

Toen Rutte, na het Associatieverdrag-referendum te hebben verloren, kwam
met zijn inlegvel teneinde de referendumuitslag naast zich neer te
leggen, kon hij natuurlijk ook niet weten dat hij hiermee een oorlog -
en wellicht een wereldoorlog - zou veroorzaken. Maar hij wist destijds
wel dat hij al doende inging tegen de democratische spelregels. Net
zoals hij het MH17-proces politiek misbruikte om tegen Rusland te
ageren.

Dat de Tweede Kamer niet mag stemmen over voornoemde FvD-motie nu de
oorlog daar zij en er gedreigd wordt met het inzetten van kernwapens, is
het zoveelste democratische fiasco. Hoe diep kan de Nederlandse politiek
verder nog zinken ? Waarom kotsten politici op de burgers van dit land ?
Die burgers hadden destijds - blijkens de referendumuitslag - heel wat
beter in de gaten wat er speelde dan de dames en heren politici met hun
oorlog. Een paar jaar geleden lekte een generaal van het Pentagon dat de
EuroUnie oorlog wenste met Rusland (ik heb dit destijds hier opgemerkt)
en kijk eens waar we thans zijn.

Mocht er ooit een documentaire over de huidige Ukrainecrisis gemaakt
worden dan begint deze uiteraard met het uiteenvallen van de Sowjetunie,
gevolgd door de uitbreiding naar het oosten van de EuroUnie en de NATO,
het Associatieverdrag tussen de EuroUnie en Ukraine, en de reactie
hierop door Putin en de zijnen. Maar de Euro-censuur probeert nu reeds
te voorkomen dat er ooit een dergelijk verband gelegd zal gaan worden.

De Euro-censuur is geen haar beter dan die van het Kremlin.

Marc Fluks, Amsterdam

Addendumpje,
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2022/02/hoe-de-tweede-kamer-op-oekraine-inval-reageert-872335/