[D66] Ijsbeergate: Strijd tegen plastic (4)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Jul 24 13:14:53 CEST 2022

Rene Oudeweg <roudeweg at gmail.com>,
> Zo kennen we Fluks weer, altijd mekkeren op tekenen van
> pseudowetenschap.

Ik trapte er 2 weken geleden ook bijna in toen het NOS Journaal meldde
dat er een onderzoekschip vol klimaatwetenschappers naar Spitsbergen was
vertrokken.

Toen de eerste beelden opdoken, zag ik een opblaasboot van het type dat
men in Zandvoort voor z'n kinderen kan kopen en we moesten van de NOS
luisteren naar het geluid van smeltend ijs. Rode vlag wat mij betreft -
wat was hier aan de hand ? En dan blijkt het onderzoekschip een
cruise-schip te zijn en dat er beslist geen wetenschappelijk onderzoek
wordt verricht. Greenpeace is tegen tourisme naar de polen, trouwens...

Het tweede filmpje van het NOS Journaal toonde 2 bewapende wachters die
de ijsberen in de gaten moesten houden. In het eerste verslag ging het
over ijsberen op gletsjers maar het tweede filmpje toonde geen gletsjer.
Betrapt !

Ik heb zelf voor de VU 2x meteorologisch onderzoek op Schiermonnikoog
gedaan en daar ging het er heel anders aan toe. Plastic rapen was er
niet beslist bij. Ik heb toen een fraaie wiskundige vergelijking aan de
meteorologie bijgedragen waar iedereen dolenthousiast over was alsmede
een nieuw begrip bedacht: 'Neritische temperatuur' - de temperatuur van
het zeewater aan de kust. Ik bleek zowaar de eerste te zijn van een
jarenlang lopend onderzoeksproject die eens een thermometer in de zee
had gehouden en zocht naar een - nog niet bestaande - wetenschappelijke
term hiervoor...