[D66] De waardigheid van de excuustruus

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sat Dec 17 13:03:33 CET 2022

(Ik bedoelde natuurlijk, wat *we* (ipv me) gemeen hebben.  Freud en
Fichte kwamen even langs.)

De vraag die ik stel is, of de staatsretorica en haar apologeten van het
officiële excuus (moreel mea culpa)  een  heilsverwachting biedt, met
uitzicht op een fatsoenlijke toekomst, rechtvaardigheid etc...

Nee, het gaat dan om een uitdrukkelijke nationale heilsverwachting, en
het begrip Natie is iets waar voornamelijk rechts-volkïsche mensen zich
achter mobiliseren. Rechts-volkïsche mensen hekelen het aanbieden van
excuses voor het 'glorieuze' VOC-verleden, want 'die negers' waren toch
maar onmensen die makkelijk tot slaaf gemaakt konden worden.

De vraag is of wereldburger Kaag, als WEF-globalist en propagandist van
de vierde industriële revolutie van Schwab wel de aangelegen persoon is
om excuses aan te bieden. Met een dergelijke zakelijk-industriële
agenda, een 'volautomatisch eliteglobalisme', sozusagen, zal de
exploitatie en vervreemding niet eindigen.

Het zakelijk motto van Kaag is 'het parkeren van de politieke emotie'.

Misschien kan Klaus Schwab als schertsfiguur de excuses namens Nederland
aanbieden? Dan valt er misschien nog iets te lachen...

R.O.