[D66] Garmonbozia: Democrisis: De moeder van alle crises

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Dec 16 14:35:44 CET 2022

Iets anders: het probleem van de kip en het ei. Wat was er eerder, de
kip of het ei?

Tegenwoordig, in de techno-industriële civilisatie,  zie je in de
supermarkt genummerde eieren:

    Eicodes en nummers

Op ieder ei staat een code afgedrukt. Eicodes beginnen met een cijfer
van 0 tot en met 3. De regel is grofweg: hoe lager dit nummer hoe hoger
het welzijn voor de kippen.

  * Biologische eieren – eicode begint met het nummer 0
  * Vrije-uitloopeieren of graseieren – eicode begint met het nummer 1
  * Scharreleieren – eicode begint met het nummer 2
  * Kooi-eieren – eicode begint met het nummer 3

Toch zijn er ook eieren met code 2 die diervriendelijker zijn dan een
scharrelei. Daarom is het beter om in de supermarkt op het Beter Leven
keurmerk te letten dan op de nummers van de eicodes.

https://www.wakkerdier.nl/verantwoord-eten/boodschappen/eieren/

Dus het antwoord op het probleem van het kip en de ei is: het nummertje
was eerst!

We hadden vroeger thuis een kippenhok, voor de eieren en het
kippenvlees. Ik was getuige van de raadselachtigheid van een kip zonder
kop die nog een in een reflex een eindje wegrende om een tiental meters
verder het op te geven...

Thijs Lijster maakt in  "Wat me gemeen hebben" het onderscheid tussen
vampieren en zombies. Met vampieren (kapitalisten) valt nog te
marchanderen, met zombies niet meer.

Er is nog een andere horrorcategorie: de acephelus (koploos, Bataille)

R.O.