[D66] Interview: Van Dissel (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #941)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Aug 31 17:40:20 CEST 2022

Bron:   Volkskrant
Datum:  31 augustus 2022
Auteur: Maarten Keulemans

Wordt dit de eerste rustige coronawinter?
Jaap van Dissel: 'Het beeld is niet heel ongunstig'

Met het najaar komt er wat corona betreft een 'kritische periode' aan.
Toch kon het weleens meevallen, denkt RIVM-directeur Jaap van Dissel.
Althans: zolang er geen nieuwe variant opduikt. 'We zitten nu op een
niveau dat vergeleken met eerder heel laag is.'

Daar zit hij, opvallend ontspannen achter zijn bureau op zijn werkkamer
bij het RIVM, alsof er de afgelopen tweeenhalf jaar niets bijzonders is
gebeurd. De storm is gaan liggen, het OMT is ontbonden, de strijd tegen
corona is in rustiger vaarwater gekomen.

En dus wordt die strijd weer gewoon geleverd vanuit het Centrum
Infectieziektebestrijding, waar Jaap van Dissel directeur is, door een
'covid-19-responsteam' dat wekelijks de laatste cijfers en
ontwikkelingen doorneemt. Nog geen vijftig coronapatienten liggen er op
de intensive care. Niet niks, maar wel een aantal dat al maanden min of
meer constant is.

Mogen we al zeggen: brand meester?

'Nou ja, in zoverre kan ik daarin meegaan dat we eigenlijk al geruime
tijd helemaal geen maatregelen meer hebben anders dan de basisregels:
testen bij klachten en isolatie als de uitkomst positief is. We zitten
nu op een niveau dat vergeleken met eerder heel laag is. We zien in
Nederland, maar ook in andere Europese landen, dat het echt dalende is.

'Tegelijk is het natuurlijk niet weg. Komende tijd wordt het weer
spannender. Het weer verandert, de seizoensinvloed gaat van min naar
plus. Mensen komen terug van vakantie. Dus zullen we de komende tijd
moeten zien.'

Tot dusver gingen velen ervan uit dat er vast weer een nieuwe variant
zou komen, zoals tot nu toe elk halfjaar gebeurde. Maar we hebben al
driekwart jaar alleen te maken met omikron. Is dat een teken dat het
virus stabiel is geworden?

'Dat is koffiedik kijken, ik kan het ook niet voorspellen. De kritische
periode komt nog, in het najaar. Het hangt ook af van wat er in het
buitenland gebeurt. Die varianten zijn natuurlijk steeds ergens vandaan
gekomen.'

Stel dat het bij omikron blijft, gaan we dan af op onze eerste
coronawinter zonder allerlei extra maatregelen?

'Wat in ieder geval opmerkelijk is, is dat we van omikron toch een
aantal forse pieken hebben gezien, zonder dat dat meteen leidde tot heel
hoge aantallen ziekenhuis- en ic-opnamen of overbelasting van de zorg.
Als dat het beeld is dat zich de komende maanden voortzet, dan zou ik
zeggen: dat is niet heel ongunstig.

'En we gaan natuurlijk nog een herhaalbooster aanbieden, hopelijk met
het vernieuwde vaccin dat ook de component omikron in zich draagt. Daar
verwacht je natuurlijk ook effect van, zeker op ernstige ziekte en
ziekenhuisopnamen.'

Er is tegelijk ook een sfeer ontstaan van: omikron stelt niks voor.
Terwijl de variant in bijvoorbeeld de Verenigde Staten meer coronadoden
gaf dan de alfa- en de deltagolf. Doet het ministerie in uw optiek wel
genoeg om mensen ervan bewust te maken: zo onschuldig is omikron niet,
het komt vooral door vaccinatie dat we nu in rustiger vaarwater zitten?

Hij verbetert: 'Door vaccinatie en doorgemaakte infectie. Maar je hebt
gelijk: wat we nu zien, is vooral het beschermende effect van
immuniteit.'

Maar goed: die immuniteit neemt dus geleidelijk af.

'Ja, vandaar dat we die herhaalvaccinatie geven. Als je vraag is of er
genoeg communicatie wordt ingezet... Mij valt juist op hoeveel spotjes
ik de laatste tijd zie en hoor: corona is niet voorbij. En dan moet de
oproep om je te laten vaccineren nog komen. Of het voldoende is, zal
moeten blijken. Je wilt het percentage dat straks de prik komt halen zo
hoog mogelijk maken.'

Afgelopen zomer lagen er in Nederland meer coronapatienten in het
ziekenhuis dan de vorige coronazomers. Betekent dat niet dat we te
weinig doen tegen corona?

'De ziekenhuispatienten in deze golven zijn toch wel de alleroudsten...
Maar je vraag is natuurlijk terecht. Alleen is zoiets uiteindelijk toch
een politieke keuze. Als je als voorstel hebt: ik wil eigenlijk naar een
zo laag mogelijke circulatie van het virus, dan zul je toch weer het
aantal contacten ingrijpend moeten verminderen, of de kans op overdracht
moeten verkleinen. En dat betekent: additionele maatregelen. Dat is
natuurlijk een beleidskeuze.'

Er zijn toch ook andere manieren? Neem ventilatie. Belgie heeft net op
allerlei plekken CO2-meters verplicht. Bij ons heeft het ministerie wel
geld beschikbaar gesteld voor CO2-meters in de klas, maar daarbij blijft
het. Waarom kan dit wel in Belgie, maar niet hier?

'Ik denk dat corona de aandacht heeft gevestigd op: beter nadenken over
gezonde binnenruimtes. Wat zijn daarvan de karakteristieken en hoe kun
je dat beinvloeden? Dat is belangrijk, niet alleen voor corona, maar ook
voor een heleboel andere respiratoire infecties.

'Maar het moet zich natuurlijk niet alleen op CO2-meters concentreren.
Ook hier heb je weer te maken met een heleboel factoren. Denk alleen al
aan de plaatsing van die meters ten opzichte van deuren en ramen, noem
maar op. Het creeren van gezonde binnenruimtes is een belangrijke
discussie, die gewoon moet worden voortgezet.'

Iets anders waarmee Van Dissel dit najaar te maken krijgt, zijn de
evaluaties. Twee rapporten van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en een
parlementaire enquete zitten in het vat. Daarnaast is er een bescheiden
hoeveelheid vakliteratuur aan het ontstaan over de vraag wat de
maatregelen zelf voor bijeffecten hadden. Leerachterstanden bij
kinderen, uitgestelde behandelingen bij patienten en faillissementen van
bedrijven zijn immers allemaal factoren die gezondheidsschade kunnen
opleveren.

Maar pas op, benadrukt Van Dissel ogenblikkelijk als je ernaar vraagt:
maak niet de denkfout dat er zonder maatregelen niets was gebeurd. Het
virus had harder toegeslagen, de zorg was overbelast geraakt, mensen
zouden zelf maatregelen nemen. 'Als er buiten een ernstige ziekte
rondgaat, kun je als persoon denken: ik wil wel dat mijn gezin het niet
krijgt, ik blijf thuis. Dat zag je in de eerste fase. De winkels waren
niet gesloten, maar toch was het netto-effect van het rondgaan van het
virus dat er veel minder personen in de winkelstraat waren.'

Komt er vanuit het RIVM eigenlijk een weging: wat hebben de
coronamaatregelen aan gezondheid opgeleverd, en gekost?

'We zitten natuurlijk maar deels op de economische kant, maar andere
delen van het RIVM wel. Dus ja, dit soort onderzoek gebeurt. En niet
alleen bij het RIVM, maar ook breder door universiteiten en
internationale instituties zoals de Organisatie voor Economische
Samenwerking en Ontwikkeling, de Oeso.'

Acht u het denkbaar dat daaruit komt: het middel was erger dan de kwaal,
de maatregelen hebben meer gezondheid gekost dan ze hebben opgeleverd?

'Dat is natuurlijk weer een heel complexe vraag. En helaas is het
antwoord ook complex. Waarop hebben we gestuurd? Dat waren ziekenhuis-
en ic-opnamen. Maar is het nou zo dat we totaal geen ic-belasting hebben
gezien? Nou, nee: tot wel twaalfhonderd patienten. We zijn echt tot het
randje gegaan, terwijl we toch een belangrijk deel van de infecties
wisten te voorkomen met die heftige maatregelen. Als je die helemaal had
losgelaten, was je er ver overheen geweest.'

Aan de andere kant van de vergelijking staat ook gezondheidsschade die
niet meteen zichtbaar is. Zo kan bijvoorbeeld een opleiding niet afmaken
zich al snel vertalen naar slechtere gezondheid later in het leven.

'Dat zul je allemaal moeten uitzoeken. Wat voor de hand ligt, is
vergelijkingen maken met het buitenland. Maar die gaan al snel mank op
de details. Zweden wordt vaak als voorbeeld genoemd, waar het dan
allemaal heel anders zou zijn, met minder maatregelen. Terwijl... Als ik
met mijn Zweedse collega praat, zegt die: ik zie niet veel verschil.
Alleen hield men zich in Zweden veel meer aan allerlei vrijwillige
suggesties.'

Iets anders wat in de evaluaties opspeelt, is uw onafhankelijkheid ten
opzichte van het kabinet. Het kabinet heeft meteen gezegd: het advies
van het OMT is heilig. Een bestuurskundige die ik erover sprak zei:
fout, zo geef je de wetenschap te veel een politieke rol. Kunt u dat
volgen?

'Ja, die analyse kan ik zeker volgen. Het is natuurlijk altijd een
gevaar dat op de loer ligt. En waarvan ik alleen maar kan zeggen: we
moeten daar strakke rollen in houden. Dat hebben we naar mijn idee in
onze OMT-adviezen ook gedaan. Ik ga niet over het beleid, dat wil ik ook
helemaal niet.'

Het OMT had ook kunnen adviseren: luister eens, wij willen geen speler
worden, houd ons op afstand bij zaken als persconferenties en beraden in
het Catshuis.

'Dat ben ik echt niet met je eens. Het feit dat je als adviseur vaak in
Den Haag wordt gezien, betekent natuurlijk niet dat je op de stoel gaat
zitten, en al helemaal niet op schoot gaat zitten van iemand anders. Als
ik naar de landen om me heen kijk, van Belgie tot Engeland, daar deden
mijn collega's ook altijd mee aan de persconferenties. Wij hebben het
juist weinig gedaan.'

Misschien deden die andere landen het ook verkeerd. Je trekt de
wetenschap, letterlijk, het politieke podium op.

'Dat is iets wat eventueel uit de evaluaties kan komen, maar ik denk dat
het fout zou zijn als we in Den Haag een advies over de schutting zouden
gooien en dan hard weghollen. Dialoog is nodig. Het jargon is anders, je
moet duiding geven. Ik denk dat dit gewoon bij de rol hoort. Niet
versmallen en zeggen: dit moet je doen. Maar juist verbreden en
aangeven: dit zijn de mogelijkheden en consequenties. En de keuzen die
men vervolgens maakt, die zijn verder niet aan ons.'

In de parlementaire enquetecommissie zit onder meer Pepijn van
Houwelingen (FvD), die het coronabeleid 'de grootste zwendel ooit'
noemde en speculeerde dat de commissie kan uitgroeien tot een
'tribunaal'. Hoe verhoudt u zich daartoe?

'Ik sta er positief in. Je zegt terecht: dit is iets wat geweldige
invloed heeft gehad, niet alleen qua ziekte en sterfte, maar ook
sociaal-economisch. Het is logisch dat je dat onder het vergrootglas
legt. Ik heb daar totaal geen moeite mee, ik kijk er zelfs naar uit. Ik
ga het meemaken.'

U bent 65. Heeft u na twee krankzinnige coronajaren niet zoiets van:
tijd om weer eens wat anders te gaan doen?

'Je bedoelt: eerder stoppen? Nou, dan zou ik niet meer met energie en
plezier naar het werk gaan. En nee, dat heb ik helemaal niet.'

--------
(c) 2022 DPG Media B.V.