[D66] Vandrimmelant: URL, Open Brief D66'ers

Bert Bakker bertbakker7 at gmail.com
Mon Apr 25 10:44:33 CEST 2022

Ha Ernst,

Sorry, zie dit nu pas, was nogal druk eind vorige week - al was het maar
met mijn verontwaardiging over de gang van zaken.

Ik weet niet zeker of het nut heeft het bestuur verantwoordelijk te houden.
Het bestuur is natuurlijk óók verantwoordelijk. Maar ik ben bang voor het
scenario waarin het leiderschap eerst Van Drimmelen (veel te laat) voor de
bus gooit. Nu dat niet helpt, is het bestuur de volgende.
Maar het politieke leiderschap blijft buiten beeld, terwijl het probleem
toch echt daar zit. Torenhoge moraliteit, maar volstrekt tekort schieten
tegenover de mensen. En dat dan normaal vinden, 'het staat me niet meer
voor de bril'.

De hele D66-fractie stond trouwens ook te slapen en volstrekt voor gek, in
de loop van vorige week. Nu kun je de fractie niet naar huis sturen, maar
ik vind echt dat het in de top volstrekt mis is gegaan. Kennelijk is Kaag
de baas, ook als ze faalt, en is er niemand die de regie naar zich toe
durft te trekken, de partijvoorzitter niet (soit), maar ook onze
reserveleider Jan Paternotte niet. Terwijl toch eigenlijk de fractie de
baas is van het kabinet, óók van Kaag.

Elke dag dat de huidige situatie voortduurt maakt de zaak genanter, ik voel
het ook echt als een affront jegens iedereen die nu of in het verleden met
D66 te maken heeft gehad. Vandaar dat ik me vorige week ook bij
uitzondering heb uitgelaten over de zaak (in de Telegraaf).

Dus: zo'n motie om het bestuur te laten aftreden is volgens mij precies wat
het leiderschap wil, en daarom niet het beste antwoord, en zeker niet het
enige.

Groeten,

Bert