[D66] Vandrimmelant: Van Drimmelen stapt op

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Apr 20 18:40:53 CEST 2022

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  20 april 2022
Auteur: Jan Hoedeman

Frans van Drimmelen gaat vanwege affaire door het stof, stapt
uit D66 en legt werk neer

De in opspraak geraakte D66-prominent Frans van Drimmelen kondigt in een
verklaring aan deze site aan dat hij na twintig jaar uit zijn
adviesbureau Droge en Van Drimmelen stapt. Hij betuigt spijt aan
iedereen die hij heeft gekwetst, de vrouw die hij indringend heeft
benaderd voorop. Maar hij distantieert zich van verwijten over
machtsmisbruik en seksuele intimidatie.

'Ik was verliefd, verbouwereerd en boos over de situatie', stelt Van
Drimmelen. Hij kreeg in 2015 een buitenechtelijke relatie met de vrouw,
die directeur was van het landelijk partijbureau van D66. Zij verbrak
die na anderhalf jaar. Daarop deed Van Drimmelen, zoals hij zelf zegt,
'verschillende domme dingen'.

Afspraken maken

Met terugwerkende kracht was een van die dingen het feit dat hij
uberhaupt een buitenechtelijke relatie aanging, zo analyseert Van
Drimmelen. 'Ik wilde graag weten waarom de relatie verbroken was. Ook
zouden we elkaar nog regelmatig tegenkomen in D66-verband en daar wilde
ik graag afspraken over maken. Ik heb daarna getracht in gesprek te
komen door het sturen van berichten langs verschillende kanalen.'

Van Drimmelen stelt in zijn verklaring dat hij 'te lang, te hardnekkig
en soms bijzonder onaardig heeft getracht een dergelijk gesprek voor
elkaar te krijgen'. 'Ik heb daarbij soms ook dingen gezegd waarvan ik
besef dat ze dreigend zijn overgekomen. Dit terwijl werd aangegeven dat
de vrouw helemaal geen contact wenste. Dit gedrag heb ik te lang
aangehouden.'

Spijt

Van Drimmelen gaat in zijn verklaring door het stof en betuigt spijt.
'Ik kan mij goed voorstellen dat door dat soort berichten van mijn kant
de vrouw zich onveilig voelde. Dat spijt mij enorm. Ik heb onvoldoende
rekening gehouden met de gevoelens van de vrouw in kwestie en geenszins
de bedoeling gehad haar een onveilig gevoel te geven. Ik bied mijn
oprechte verontschuldigingen aan, aan iedereen die ik hiermee gekwetst
heb, in de eerste plaats aan de vrouw in kwestie.'

Lidmaatschap opgezegd

Van Drimmelen stopt met zijn public affairs-kantoor en legt al zijn
maatschappelijke functies neer. 'Door de in de media ontstane hetze zie
ik mij genoodzaakt me terug te trekken uit mijn adviesbureau en uit al
mijn maatschappelijke functies. Ik kan daarin niet functioneren met
hetgeen nu op mijn schouders rust. Ik heb ook mijn lidmaatschap van D66
opgezegd.'

Afgelopen zaterdag onthulde de Volkskrant de inhoud van een
vertrouwelijke bijlage die bij het onderzoeksrapport van Bing naar
seksuele intimidatie bij D66 zat. Enkele weken voor de Tweede
Kamerverkiezingen liet Sigrid Kaag in een verklaring nog weten dat er
'geen structureel onveilige omgeving' bij D66 was. Maar op de
verkiezingsavond hadden verschillende betrokkenen een vertrouwelijke
bijlage gekregen waaruit bleek dat Van Drimmelen 'dwingende,
intimiderende en chanterende berichten' had gestuurd naar de
medewerkster van de partij.

Kaag zit inmiddels met een politiek probleem: zo'n zevenhonderd D66'ers
eisen in een verklaring opheldering over het handelen van de partijtop.
Vrijdag komt er duidelijkheid van het bestuur. D66-partijvoorzitter
Victor Everhardt laat een uur na de verklaring van Van Drimmelen weten:
'Het landelijk bestuur heeft Frans van Drimmelen met klem gevraagd zijn
lidmaatschap op te zeggen. Dat heeft hij gedaan.' Hij kan ook in de
toekomst geen lid meer worden van D66. Ook is hem te verstaan gegeven
dat zijn aanwezigheid op partijbijeenkomsten niet langer gewenst is.

De steun van D66-kiezers voor Sigrid Kaag als partijleider keldert nu de
partij is verwikkeld in een slepende MeToo-kwestie. Niet het voorval
zelf, maar de volgens kiezers tot nu toe zwaar ondermaatse aanpak, wordt
vooral haar aangerekend, zo blijkt uit onderzoek van het
EenVandaag-Opiniepanel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
De hele verklaring van Frans van Drimmelen:

'Afgelopen zaterdag verscheen in de Volkskrant een artikel met zware
beschuldigingen aan mijn persoon.

Ik hecht eraan te verklaren dat ik erken dat ik domme dingen heb gedaan
in het verleden. Het eerste domme is dat ik een buitenechtelijke relatie
kreeg. Die relatie duurde anderhalf jaar en werd verbroken in de zomer
van 2015. Ik heb daarna getracht in gesprek te raken door het sturen van
berichten langs verschillende kanalen. Ik wilde graag weten waarom de
relatie verbroken was. Ook zouden we elkaar nog regelmatig tegenkomen in
D66-verband en daar wilde ik graag afspraken over maken.

Het tweede domme is dat ik te lang, te hardnekkig en soms bijzonder
onaardig heb getracht een dergelijk gesprek voor elkaar te krijgen. Ik
heb daarbij soms ook dingen gezegd waarvan ik besef dat ze dreigend zijn
overgekomen.

Dit terwijl werd aangegeven dat de vrouw helemaal geen contact wenste.
Dit gedrag heb ik te lang aangehouden. Ik was verliefd, verbouwereerd,
boos en heel ongelukkig met de situatie.

Ik kan mij goed voorstellen dat door dat soort berichten van mijn kant
de vrouw zich onveilig voelde. Dat spijt mij enorm. Ik heb onvoldoende
rekening gehouden met de gevoelens van de vrouw in kwestie en geenszins
bedoeling gehad om haar een onveilig gevoel te geven. Ik bied mijn
oprechte verontschuldigingen aan, aan iedereen die ik hiermee gekwetst
heb, in de eerste plaats aan de vrouw in kwestie.

In de media zijn nadien enorm veel onwaarheden over mij geschreven en
gezegd. Iedereen die dat deed is daar zelf verantwoordelijk voor, maar
ik wil hier met klem gezegd hebben dat ik mij nooit schuldig heb gemaakt
aan machtsmisbruik of seksuele intimidatie.

Door de in de media ontstane hetze zie ik mij genoodzaakt me terug te
trekken uit mijn adviesbureau en uit al mijn maatschappelijke functies.

Ik kan daarin niet functioneren met hetgeen nu op mijn schouders rust.
Ik heb ook mijn lidmaatschap van D66 opgezegd. Ik trek me volledig terug
uit het openbare leven en zal later aan een nieuwe toekomst werken.'

--------
(c) 2022 DPG Media B.V.