[D66] Interview: De Jonge (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #766)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Sep 25 12:26:31 CEST 2021

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  25 september 2021
Auteur: Niels Klaassen

Hugo de Jonge: 'Als je je niet vaccineert, raak je zeer
waarschijnlijk vroeg of laat besmet'

Met het loslaten van de afstandsregel zet Nederland vandaag een
'belangrijke, betekenisvolle en symbolische' stap naar het oude normaal,
zegt demissionair minister Hugo de Jonge. Maar helemaal gerust op een
winter zonder zorgen is hij niet.

Hugo de Jonge heeft weinig talent voor somberen of twijfelen. Als
demissionair minister van Volksgezondheid (CDA) in de lastigste en
'hopelijk laatste' fase van de coronabestrijding, vindt hij vrijwel
overal tegenliggers op zijn weg.

Burgemeesters die even dreigden om de handhaving van de nieuwste
QR-regels te weigeren, horeca-ondernemers die de kont tegen de krib
gooien, een Tweede Kamer waarin de steun afbrokkelt en zorgwekkender:
een flink dalend vertrouwen bij Nederlanders in de corona-aanpak.

Maar zijn beleid of boodschap zal hij niet veranderen, zegt De Jonge in
de week dat Nederland na anderhalf jaar afscheid neemt van de 1,5
meterplicht. 'Ik zie de kritiek vooral als collectieve uiting dat
iedereen er totaal klaar mee is. Wie niet? U, ik, wij allemaal toch',
zegt de minister in een vergaderzaaltje van de tijdelijke Tweede Kamer
in Den Haag. De Algemene Politieke Beschouwingen zijn even gepauzeerd,
De Jonge moet deze dagen vooral luisteren, ondertussen appt en mailt hij
voortdurend om vandaag de 1,5 meter los te kunnen laten. De test- en
QR-systemen moeten op orde zijn, de vaccinatiegraad moet hoger.

Je zou het kunnen zien als een feestdag, maar er hangt een grauwsluier
overheen, lijkt het. Hoe ziet u dat zelf?

'Het is een grote dag. We zetten een betekenisvolle, belangrijke stap.
Alles kan bijna weer, maar wel met coronatoegangsbewijs. Het is ook
symbolisch belangrijk: die 1,5 meterregel staat symbool voor alle
beperkingen, voor een periode waarin we moesten leven met onderlinge
afstand, iets onnatuurlijks, zeker als je juist nabijheid zoekt. Daar
neem je afscheid van, maar behoedzaam.'

Is het nog spannend, deze versoepeling?

'Zeker. Het RIVM schat dat er duizenden extra ziekenhuisopnames te
verwachten zijn als de 1,8 miljoen mensen die niet gevaccineerd of niet
eerder besmet zijn geraakt alsnog ziek worden. Het virus is nog niet
weg. Maar we staan achter deze versoepeling, de adviseurs stellen dat
het kan, we zien dat overal de rek eruit is. We doen het wel
verantwoord, met tien vingers aan de pols.'

Een lek systeem dreigt. Als ondernemers niet controleren, heeft de
coronapas niet veel zin.

'We zullen dit echt samen tot een succes moeten maken. Wijzen naar
elkaar, van 'jouw kant van de boot is lek' helpt ons niet vooruit. Ik
ben ervan overtuigd dat de stille meerderheid nuchter denkt: leuk is
anders, maar het mot voorlopig even. Het kan ook, dat zien we in
voetbalstadions en het buitenland al langer. En de burgemeesters zullen
handhaven als het moet. Maar het begint echt bij mensen zelf. Ik roep
iedereen op: neem je verantwoordelijkheid, we moeten dit samen doen. En
als je baalt van de regels, dat mag, tuurlijk. Maar mopper dan op het
virus, desnoods op het kabinet. Maar niet op de man of vrouw aan de deur
van het cafe.'

Het coronadebat op sociale media is al tijden ontspoord, inclusief
oorlogsvergelijkingen en de roep om 'tribunalen' voor beleidsmakers.
Maar ook in het parlement zijn partijen kritisch over 'discriminatie en
tweedeling' die de QR-bewijzen in de hand zouden werken. Daarvan wil De
Jonge niks weten. Als Forum-aanvoerder Thierry Baudet losgaat met
complottheorieen over het coronavirus, keert de minister hem
demonstratief de rug toe tijdens de politieke beschouwingen.

De CDA'er ziet dan ook geen ongelijke behandeling: de toegangstest
blijft gratis, dus kan straks iedereen - ingeent of niet - terecht in
een bioscoop of restaurant. 'We maken het nu juist mogelijk dat iedereen
kan samenkomen. Dat is geen tweedeling, integendeel. En het interessante
is: de beperkingen die we nog hebben, zijn vooral nodig omdat er een
groep is die zich niet heeft laten vaccineren. Zij hebben de grootste
kans anderen te besmetten en zelf besmet te raken. Omdat deze groep nog
zo groot is, komt ook de toegankelijkheid van de zorg mogelijk weer in
het gedrang. Dus laat ik duidelijk zijn: juist de groep
niet-gevaccineerden keert zich het hardst tegen de coronabewijzen,
terwijl dat systeem nu uitgerekend voor hen bedoeld is. We zitten met
maatregelen omdat te veel mensen geen prik nemen. Dat is de harde
waarheid.'

Maar is het wel een redelijk alternatief als je straks drie keer per
week tientallen kilometers moet reizen voor een koffietje in het cafe of
een theaterbezoek om de hoek?

'We hebben veel testlocaties, we gaan naar een capaciteit van 400.000
tests per dag. Iedereen kan binnen dertig minuten rijden bij een
testlocatie zijn. Het eerste weekeinde kan je ergens in een bepaalde
regio nog wat meer wachttijd zien omdat vraag en aanbod niet precies
aansluiten. Maar de capaciteit wordt enorm opgeschroefd. Is zo'n test
dan een enorme beperking? Ik vind van niet. Het is een kleine moeite.'

Begrijpt u de vaccinweigeraars? Kent u ze uit uw eigen omgeving?

'Nee, niet in mijn directe kring. Ik weet dat mensen soms bewust geen
vaccin nemen. Ik respecteer dat, het is hun recht. Maar eerlijk gezegd
begrijp ik het niet, nee. Daarvoor heb ik te veel leed gezien door dit
virus. Ik ken duizend goede redenen om je te laten vaccineren en nul om
het niet te doen. Ik ben minister van Volksgezondheid, niet de minister
van 'kijk maar wat je doet'. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid
zoveel mogelijk mensen te beschermen. Ik moet eerlijk zijn over de
feiten. En ik denk dat we met de vaccinatiegraad echt boven de 90
procent uit kunnen komen, zodat we ook van de maatregelen verlost kunnen
raken.'

Het vertrouwen in de corona-aanpak is gedaald, ook in de Tweede Kamer
slinkt de steun. Maar dat is geen reden uw eigen beleid of stijl te
wijzigen?

'Nee, die sentimenten horen volgens mij echt bij de vaststelling dat men
klaar is met het virus, terecht ook. De rek is eruit. Daarom zetten we
vandaag een grote stap, is veel van ons leven weer zo goed als normaal.
Ik denk dat veel mensen ook nuchter redeneren: joh, als dit even nodig
is, dan is dat zo.'

U wil nu geen einddatum noemen voor alle maatregelen, terwijl de
vaccinatiegraad veel hoger is dan het aanvankelijke doel van 60 tot 70
procent voor groepsimmuniteit.

'Met de deltavariant moeten we groepsimmuniteit gewoon afschrijven.
Duidelijk is: als je je niet vaccineert, raak je zeer waarschijnlijk
vroeg of laat besmet. Als dat te snel gaat, riskeer je alsnog veel
ziekenhuisopnames in korte tijd. Vandaar dat we stap voor stap, en eerst
met het coronabewijs, versoepelen. Ondertussen gaan we door met
vaccineren bij mensen die we eerst lastig bereikten, die twijfelen. We
schatten dat zo'n 5 procent van de volwassenen echt niet wil en niet
over te halen is. Maar voor iedere bovenarm werken we hard. We zitten nu
op 82 procent van de volwassenen, we kunnen echt boven de 90 procent
uitkomen.'

Veel mensen willen een eindpunt: 1 december is het klaar. Kan dat?

'Zo eenvoudig werkt het niet. Dit virus is grillig. Ik wil best met het
virus afspreken dat het 1 december klaar is, maar de regels van de
biologie verzetten zich daar tegen. We doen alles zo tijdelijk mogelijk.
Begin november bekijken we het opnieuw.'

Kunnen grote publieksevenementen wel weer straks, de
sinterklaasintochten bijvoorbeeld? Of moeten we juist rekening houden
met nieuwe winterlockdowns door enorme toenames?

'Over die sinterklaasintochten: dat gaan we bekijken, dat is nu nog te
vroeg om te zeggen. Over die mogelijke heftige stijging: helemaal
uitsluiten kan je het niet, maar niets wijst er nu op dat nieuwe
lockdowns nodig zijn. De bescherming tegen ziekenhuisopnames door de
vaccins is echt indrukwekkend, van wel 95 tot 97 procent. Dat is iets om
heel dankbaar voor te zijn.'

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
De Jonge bekijkt centrale covidhospitalen

Om de normale zorg zoveel mogelijk door te laten draaien, heeft De Jonge
de ziekenhuizen gevraagd om te kijken of coronazorg ook geclusterd kan
worden in tijden van een nieuwe piek aan patienten. Deze ziekenhuizen
krijgen dan een speciale flexibele 'coronavleugel'.

De ziekenhuizen kunnen samen tot 1350 ic-bedden komen deze winter.
Daarvan zijn honderden plekken nodig voor achterstallige ingrepen en
planbare zorg, ook worden er 200 plekken nodig geacht voor een eventuele
griepgolf.

Belangrijk is wel dat er niet meer dan 200 coronapatienten een ic-plek
nodig hebben, anders komt de planbare zorg of de griepcapaciteit in de
knel.

Nu liggen er nog ruim 180 coronapatienten op de intensive care, dus er
is weinig buffer, beseft de minister. 'Ik blijf zeggen: het overgrote
deel van die mensen had er niet hoeven liggen als ze het vaccin genomen
hadden.'

Om toekomstige pandemieen beter te lijf te gaan, trekt het kabinet
volgend jaar alvast 22 miljoen euro uit. Nederland wil - in EU-verband -
meer zelfvoorzienend worden als het gaat om de productie van
(grondstoffen voor) geneesmiddelen, persoonlijke beschermingsmiddelen en
vaccins. 'Ook de aansturing moet centraler. Het eilandenrijk waarin
zorgverleners en GGD'en in een voortdurend overlegmodel zitten werkt
niet in crisistijd. Dus we gaan een structuur maken waarin de 25 GGD'en
en de capaciteitsplanning centraal worden aangestuurd bij zo'n
A-ziekte.'

Daarnaast komt er een nationale zorgreserve van enkele duizenden
arbeidskrachten die in een crisis kunnen helpen.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.