[D66] Coalitiegate

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Sep 21 11:32:21 CEST 2021

Het lag voor de hand dat D66 in de peilingen zou blijven dalen nadat de
partij deel ging uitmaken van een rechts-conservatieve coalitie. Maar
toen Kaag als lijstrekster aantrad steeg D66 echter in de peilingen - en
na de recentelijke uitglijder van Kaag daalt de partij weer.

Zelf moest ik niets hebben van VVD/D66/CDA/CU en een rechts
minderheidskabinet (met of zonder D66) zie ik ook al niet zitten. 't Is
jammer dat Kaag zo vasthoudt aan PvdA+GL in een meerderheidskabinet want
GL is ook al zo'n rare partij (dan toch maar liever PvdA+SP - maar de SP
wil zelf niet). De puzzle is onoplosbaar - men moet er toch niet aan
denken dat we jaren zullen zitten opgescheept met een
VVD/D66/CDA-kabinet. Dan toch maar VVD/PVV/CDA/FvD/CU/JA21/SGP/50+/BBB
(goed voor 87 zetels) - dus het doorbreken van het onuitgesproken cordon
sanitaire. Dan weet de burger teminste waar men aan toe zij - en laten
we eerlijk wezen: De kiezer heeft rechts gestemd, het electoraat als
zodanig moet niets hebben van wat thans zoal de revue passeert.

't Liefst nieuwe verkiezingen met een partij Omtzigt, een verpulverd
CDA, en weg Rutte + Klaver.