[D66] deugdethiek

R.O. juggoto at gmail.com
Wed May 5 14:57:13 CEST 2021

Ik ben ook niet zo van de deugdethiek, nog ben ik een moralist behalve
wanneer een gemeente een arm- en beenloze burger laat kruipen of als een
bijstandsgerechtigde de kapotte stofzuiger moet laten inspecteren bij de
sociale dienst...

reinold at UM700:~$ describe deugdethiek nl
nl:
Deugdethiek

Deugdethiek is een tak van de filosofie die zich bezig houdt met de
vraag: 'hoe te leven?' Het antwoord op deze vraag naar 'het goede leven'
wordt geformuleerd in termen van deugd, doel (telos) en eudaimonía
(geluk). Verschillende filosofen hebben zich beziggehouden met de
deugdethiek, zoals Thomas van Aquino, David Hume, Friedrich Nietzsche,
Elizabeth Anscombe, Philippa Foot, Mary Midgley, Alasdair MacIntyre,
Martha Nussbaum, John MMcDowell, Rosalind Hursthouse, Jordan Peterson
e.a. Over het algemeen worden Socrates, Plato en Aristoteles echter
gezien als het beginpunt van de deugdethische traditie. Bij de
behandeling van de deugdethiek wordt vaak van Aristoteles's Ethica
Nicomachea gebruikgemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deugdethiek