[D66] Story duikt in huwelijk Kaag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Mar 27 10:04:29 CET 2021

Bron:   Story / Tijdschrift.nl
         Editie 12 - 2021
Datum:  Maart 2021
Auteur: Nick Dijkman

Huwelijk Sigrid Kaag Een Groot Mysterie...

Voorvrouw Sigrid Kaag (59) wist van D66 de tweede politieke partij van
Nederland te maken. Haar succes kan ze thuis echter amper delen, want
haar echtgenoot woont grotendeels in het Midden-Oosten. Story ontdekte
dat de twee officieel niet getrouwd zijn. Welk mysterie draagt haar
huwelijk met een Palestijnse man met zich mee?

Als voorvrouw van D66 loodste Sigrid Kaag haar politieke partij naar 23
zetels. Ze zal de komende informatieronde met beoogd premier Mark Rutte
(VVD) en andere betrokkenen proberen een coalitie te vormen. Waar Sigrid
de laatste weken niet uit de media was weg te denken, wordt ze thuis in
Den Haag door minder veel ogen bezien. In haar stadsvilla in de
Visserijbuurt, niet ver van de Iraanse ambassade, weet ze zich omringd
door haar vier kinderen, maar haar Palestijnse levenspartner Anis Al-Qaq
is er sporadisch te vinden. Anis, die als schaduwminister werkte voor de
Palestijnse vrijheidsbeweging (PLO) van Yasser Arafat, woont in
Jeruzalem. Ze ziet hem dan wellicht niet vaak, praten over hem doet
Sigrid Kaag bijzonder graag. 'We zijn 26 jaar getrouwd, hebben vier
kinderen en zijn nog steeds bij elkaar,' vertelde Kaag in het
tv-programma Evenblij maakt vrienden. Opmerkelijk genoeg is Sigrid
echter helemaal niet getrouwd, blijkt uit onderzoek van Story. Openbare
gegevens in het Kadaster tonen aan dat toen de D66-voorvrouw in 2018
haar Haagse huis met vijf slaapkamers kocht voor 750.000 euro, ze
vermeld stond als ongehuwd en ook niet hebbende een geregistreerd
partnerschap; bij het ter perse gaan van deze Story was dat nog steeds
zo. Welk mysterie draagt de door haar gemelde huwelijkse staat met zich
mee? Is de D66-leidster wel echt getrouwd? Toen Story eerder vragen
stelde over haar priveleven, lichtte Kaags woordvoerder al een tipje van
de sluier. 'Sigrid Kaag is officieel getrouwd, maar het klopt dat in het
Kadaster ongehuwd staat bij burgerlijke staat. Dat heeft een
administratieve reden. Sigrid is in 1993 in Israel getrouwd. Ze heeft
dat destijds ook aangegeven bij de gemeente Den Haag. Bij terugkeer in
Nederland in 2017 heeft ze opnieuw aangegeven dat ze getrouwd is. Ze had
daarvoor een gelegaliseerde vertaling van een kopie van de Israelische
trouwakte nodig, en kreeg het advies om dit in Israel te regelen. Dat is
er nog niet van gekomen.'

Schoonmaken

In Nederland, waar ze nu waarschijnlijk als vicepremier deels de dienst
gaat uitmaken, is Sigrid Kaag officieel dus geen getrouwde vrouw. Maar
haar liefde voor Anis en haar gezin is er niet minder om. Haar huidige
politieke ambities zijn dan ook niet heilig voor Sigrid, vertelde ze
eerder al zelf. 'Als mijn man en kinderen zeggen: Dat vinden we een
slecht idee, we hebben liever dat je hierna met pensioen gaat, dan is
dat belangrijk voor mij.' Haar man Anis heeft na al die jaren nog altijd
een sterke magneetwerking op Sigrid. 'Hij heeft een enorme
persoonlijkheid,' vertelt Sigrid in Evenblij maakt vrienden. 'Het is een
aantrekkelijke man, hij is interessant en heel aardig. Heeft veel
ideeen, een visie. Heel overtuigend. Hij is gewoon leuk. We hebben het
lollig ook.' Samen delen Sigrid en Anis de zorg voor hun kinderen, en
dat kan heel letterlijk worden opgevat. Want ook al zijn de kinderen van
de twee oud en wijs genoeg om op eigen benen te staan, nog steeds worden
ze in huiselijke kring flink vertroeteld. 'Ik vind het leuk als ze er
zijn,' zegt Sigrid.

'Ofschoon ik dan wel een soort hospita ben de helft van de tijd: de was,
schoonmaken en dan willen ze vaak ook nog wat eten. Maar dat vind ik
niet erg. Ik vind het leuk om dat voor ze te doen.'

--------
(c) 2021 DPG Media Magazines B.V.