[D66] Dubbelinterview: De Jonge en Van Dissel (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #595)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Mar 27 09:53:05 CET 2021

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  27 maart 2021
Auteur: Niels Klaassen en Chris van Mersbergen

De Jonge kraakt 'wappiegeluid' in Tweede Kamer: Regelrecht gevaar
voor de volksgezondheid
De coronakritiek van Forum voor Democratie is een regelrecht gevaar voor
de volksgezondheid. Dat zegt demissionair minister Hugo de Jonge in een
dubbelinterview van hem en RIVM-baas Jaap van Dissel met deze site. 'Ze
maken vaccins verdacht.'

De Jonge noemt Forum - gegroeid van 2 naar 8 zetels bij de laatste
verkiezingen - een 'partij die de ernst van het virus bagatelliseert,
die alle maatregelen betwist en ook nog de enige echte weg uit deze
crisis, vaccinatie, verdacht maakt'. 'Dat je zo'n viruswappie op Twitter
tegenkomt is tot daaraantoe, maar nu hoor je die geluiden ook in de
Tweede Kamer en daar maak ik me echt zorgen over', zegt de demissionair
minister van Volksgezondheid in een interview dat hij samen met
RIVM-baas Van Dissel gaf aan het AD. 'Het ondermijnt de volksgezondheid,
dat is een regelrecht gevaar.'

Forum voor Democratie maakte van de verkiezingscampagne een strijd tegen
de coronamaatregelen en het vaccin. Partijleider Thierry Baudet hield
zich daarbij vaak niet aan gedragsregels, door bijvoorbeeld handen van
aanhangers te schudden. Wybren van Haga, de coronawoordvoerder van Forum
in de Tweede Kamer, haalde bijna net zoveel stemmen als Baudet.

De Jonge ziet dat mensen in het land door coronamoeheid vatbaar zijn
voor alternatieve theorieen over het virus. De groep die begint te
twijfelen 'wil je er wel graag bij houden', stelt de minister. 'Omdat
die groep in potentie dusdanig groot is dat je je daadwerkelijk zorgen
moet maken over bijvoorbeeld de vaccinatiegraad.'

Ze begonnen vorig jaar maart samen aan de bestrijding van de crisis met
een overzichtelijke missie: zorgen dat zo veel mogelijk mensen en
ziekenhuizen de coronapiek overleven. Maar inmiddels hebben demissionair
minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge en RIVM-directeur Jaap van
Dissel er een taaier probleem bij: toenemende coronamoeheid bij de massa
en op de flank een groeiend anti-corona-activisme. 'Dat ondermijnt de
volksgezondheid, daar wil ik heel duidelijk over zijn', zegt De Jonge.
Van Dissel knikt.

Voor het eerst geven ze samen een interview over de crisisbestrijding,
hun samenwerking en onze toekomst met corona. Dat gebeurt in een grote
vergaderzaal op de vijfde verdieping van het ministerie van
Volksgezondheid in Den Haag, in de week dat er een 'pas op de plaats'
afgekondigd wordt. Versoepelingen zitten er niet in, later komen er
betere tijden. 'Kan de deur dicht', zegt De Jonge voor het gesprek
begint. 'Of heeft iemand daar een uitgesproken ventilatiegedachte
over?', grapt hij.

Eerst over die anti-coronaflank. Forum voor Democratie werd vier keer zo
groot bij de verkiezingen met een simpele boodschap: weg met de
lockdown, corona is een zware griep. Wat zegt u dat?

De Jonge: 'Dat veel meer mensen door coronamoeheid vatbaar zijn voor
alternatieve theorieen is duidelijk. Maar blijkbaar is er ook een groep
die valt voor een partij die de ernst van het virus bagatelliseert, die
[...]

Waarom?

'Het ondermijnt de volksgezondheid, dat is een regelrecht gevaar. Maar
met de groep die het virus niet ontkent maar wel twijfelt, wil ik in
gesprek. Dat doe ik ook zo veel mogelijk, bijvoorbeeld via Insta
live-sessies, of op straat, al wordt dat laatste door
veiligheidsmaatregelen steeds lastiger. Mensen die het moeilijk hebben
omdat de hele situatie zolang duurt en daarom misschien vatbaar zijn
voor twijfel, die wil je er wel graag bij houden. Omdat die groep in
potentie dusdanig groot is dat je je daadwerkelijk zorgen moet maken
over bijvoorbeeld de vaccinatiegraad die je als land kunt bereiken.'

Meneer Van Dissel: wat zegt u tegen mensen die het coronavirus niet
serieus nemen?

Van Dissel: 'Eerlijk gezegd neem ik dat niet zo in me op. Ik krijg te
veel e-mails om te beantwoorden, het druist vaak allemaal zo in tegen de
wetenschappelijke kennis. Daar kan ik niks mee. Zo wordt de werking van
tests ontkend, terwijl ik uit de ziekenhuizen weet hoe ze werken en wat
ze betekenen.'

Is het niet ook een gevolg van een te smalle benadering van de crisis?
Het kabinet vaart op het OMT, maar de inbreng van sociologen,
welzijnswerkers, economen en psychologen ontbrak.

De Jonge: 'Nee. Ik hoor vaker dat 'de witte jassen' de dienst uitmaken,
maar dat is niet zo. Uiteraard kijken wij voor de virusbestrijding naar
het OMT, dat is ervoor opgericht. Maar verder kijken we naar de
planbureaus, horen we andere experts.'

Van Dissel: 'Het is juist goed dat wij als OMT zonder econoom of
socioloog zitten. Dat is aan de politiek om die belangen te wegen. Wij
kijken als medici. Maar ik snap wel dat onze adviezen meer opvallen, die
van ons bevatten grafieken en tabellen, zijn makkelijk te duiden.'

De Jonge: 'En we koersen niet blind op het OMT. Vorig voorjaar sloten we
de scholen terwijl het OMT dat niet adviseerde, dit voorjaar openden we
ze terwijl er epidemiologisch weinig ruimte was. Het was een risico,
maar wel een noodzakelijk risico: kinderen moeten naar school.'

De komst van het virus zal niemand u verwijten, maar de reactie daarop
mogelijk wel. De uitbreiding van de ic-capaciteit bijvoorbeeld, valt wel
tegen.

De Jonge: 'Dat ben ik niet met u eens. Normaal hebben we in Nederland
zo'n 1150 ic-bedden, als we opschalen is dat nu 1700. Dat is gigantisch
veel meer. Het duurt gewoon lang om verpleegkundigen op te leiden, die
heb je niet zomaar. Maar ik weet ook niet of je het moet willen, nog
veel meer coronapatienten op de ic. Zij zijn slechts de top van de
piramide, dan heb je nog veel meer zieken. Dan accepteer je dus ook
enorme gezondheidsschade bij anderen als je meer ic-bezetting
accepteert.'

Daar kan je een gesprek over voeren, nu gebeurt dat niet. Nu is ons
'remblok' van het sociale leven het min of meer toevallige aantal
ic-bedden. Al een jaar lang.

De Jonge: 'We werven extra mensen, er zijn extra handen voor de zorg
gekomen. Maar daar zitten grenzen aan. Terecht zegt u dat de
ic-capaciteit een belemmerende factor is. Dus wil je niet nog een keer
voor dit probleem komen te staan, met mensen die in crisistijd flexibel
inzetbaar zijn via iets als een nationale zorgreserve. Dat wil je bij
een volgende pandemie.'

En het vaccineren schiet ook al niet echt op.

De Jonge: 'We zijn wat later begonnen. In december heb ik ook wel
verzucht: 'kan dat niet sneller'. Inmiddels lopen we Europees aardig in,
leveringen bepalen de snelheid. Landen die het echt veel sneller doen,
hebben het helemaal anders aangepakt dan Europa. De VS hebben productie
en toeleveringscapaciteit vooraf ingekocht, het Verenigd Koninkrijk ook.
Dat is een leerpunt voor ons en de EU. En Israel is een totaal ander
verhaal. Dat is een heel klein land dat in ruil voor veel Pfizer-vaccins
hun data en gegevens deelt.'

Hebben jullie achteraf nooit gedacht: de eerste vaccins hadden naar de
groep moeten gaan die de ziekenhuis- en ic-bedden het meeste vult,
grofweg de 55- tot 70-jarigen? De beslissing om de oudsten het eerst te
vaccineren is nobel, maar praktisch zorgt het er wel voor dat de
ziekenhuizen nog steeds heel vol liggen.

De Jonge: 'Nee, praktisch betekent het dat inmiddels de sterfte heel erg
is verminderd. Vanaf het begin heeft de Gezondheidsraad gezegd: je zou
moeten beginnen met de groep die het meeste risico loopt op ziekte en
sterfte, en dat is gewoon de oudste groep. Als je die eerste miljoen
vaccins zou hebben gebruikt in de categorie 55 tot 75 jaar, had je
nauwelijks een deuk in een pakje boter geslagen. Want die groep, de
babyboomgeneratie, is zo ongelooflijk groot, daar heb je per
vijfjaarscohort meer dan een miljoen mensen. Dat had in de ziekenhuizen
weinig gescheeld, en intussen was de sterfte in de oudste groep
doorgegaan.'

Er is ook geopperd om mannen van zekere leeftijd met overgewicht met
voorrang te prikken.

De Jonge: 'Er is geen database met dikke mannen, die bestaat niet. Ik
snap niet hoe mensen dat voor zich zien. En met dikke mannen alleen kom
je er ook niet. Dan lukt het je niet om die gezondheidsschade bij de
rest te voorkomen. Als we de eerste 1 of 2 miljoen vaccins anders hadden
ingezet, was de ziekte en sterfte heel veel hoger geweest. En
ziekenhuizen waren echt niet leger geweest. Dit was gewoon de beste
strategie.'

Wie ze samen aan een tafel ziet, aanschouwt ook de twee biotopen die ze
vertegenwoordigen. Het is de zelfverzekerdheid van het Binnenhof versus
de onderzoekende twijfel van het laboratorium. Een vlotte babbel naast
bedachtzame antwoorden. En een wereld van garanties versus een wereld
van onzekerheden. Dat schuurt. 'De grafieken en tabellen van het OMT en
het RIVM bevatten optelsommen van onzekerheden', zegt De Jonge.
'Hartstikke logisch en goed ook, maar politiek-bestuurlijk heb je liever
meer houvast. Maar je kunt er niet over onderhandelen, dat moet je ook
niet willen. Daar zou bij de stoicijnse en onverschrokken Jaap van
Dissel zoals ik hem heb leren kennen trouwens ook weinig ruimte voor
zijn.'

Van de eerste weken van hun samenwerking herinnert de RIVM-baas zich
vooral het introduceren van 'allerlei begrippen en parameters', zoals
het reproductiegetal en exponentiele groei. Het was een tijd waarin de
strijd tegen het virus op de eerste plaats stond, en niet de discussie
of de genomen maatregelen wel of niet de juiste waren. 'Daarna merkte je
dat het politieker werd. Of ik dat moeilijk vond? Ik houd me niet met
politiek bezig. Wij geven adviezen en duiden de situatie. Het maken van
keuzes is aan politici.'

De Jonge: 'Zolang je rol zuiver blijft en je niet op elkaars stoel gaat
zitten, gaat het goed. In veel landen zie je dat er een conflict is
ontstaan tussen regeringen en hun adviseurs. In Nederland hebben we
elkaars positie altijd gerespecteerd.'

Als hardcore wetenschapper moest Van Dissel wel wennen aan die andere
wereld van politiek. De soms spijkerharde debatten in de Tweede Kamer en
de 'lekkages' uit vertrouwelijke Catshuis-overleggen. 'Als ik die
debatten soms zie, denk ik: respect voor het incasseringsvermogen.
Behalve de tomeloze energie en de positiviteit valt me dat vooral op bij
de minister.'

Omgekeerd zegt de minister de moed en het uithoudingsvermogen van
OMT-leden als Van Dissel te bewonderen. 'Dit zijn mensen die opeens in
de frontlinie staan, terwijl ze daar niet per se voor hebben gekozen.
Een aantal van hen ondervindt daar helaas ook prive de vervelende
gevolgen van.'

Als u over tien jaar moet terugblikken op dit crisisjaar: welk moment
tussen u beiden komt dan zeker op?

De Jonge: 'Wat ik niet zal vergeten, is dat Jaap soms heel laat in de
avond of in het weekeinde opbelt, en dan weet ik: dit is serieus, foute
boel.'

Van Dissel: 'Eigenlijk altijd als ik bel.'

De Jonge: 'Jaap is altijd heel rustig aan de telefoon, maar hij draait
ook niet om de feiten heen. Neem nou de Britse variant. Daar hadden wij
tot drie maanden geleden nog nooit van gehoord. Was dat niet een
zaterdag, Jaap, het weekend voor kerst? Hij belde: 'We zitten met een
virusvariant in het Verenigd Koninkrijk en die wil je hier niet hebben'.
Die avond hebben we het vliegverkeer stilgelegd. Dat zijn wel bijzondere
momenten.'

Een infectioloog las de Catshuisstukken en was onder de indruk van het
hoge gespreksniveau. Snappen de politici u ook echt, meneer Van Dissel?
Of zijn ze eenvoudig te imponeren met een paar R-waarde-grafieken en
lastige termen?

Van Dissel: 'Integendeel. Ik merk aan de vragen die ik krijg dat ze het
heel goed begrijpen. Ze vragen steeds door, willen extra duiding, komen
met alternatieven.'

De Jonge: 'Wat ik niet onbenoemd wil laten is dat Jaap ook nog eens een
geweldige bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse taal! Woorden als
'titreren' (gehalte bepalen van een oplossing) en 'instantaan'
(onmiddellijk) kende niemand. En wat zei je nou vanochtend nog, Jaap?'

Van Dissel: 'Inclinatie?' (glooiingshoek)

De Jonge: 'Ja die!'

Wanneer kunnen we terug naar een normaler normaal? Er circuleren
doemscenario's over mutanten die onder vaccins uitglippen. Moeten we
voor de rest van ons leven in lockdown?

De Jonge: 'Nee, tegen de zomer, in juli, heeft iedereen die dat wil als
het goed is een eerste prik gehad. Dan kun je afscheid nemen van de
meest beperkende maatregelen.'

Van Dissel: 'Met het snelle vaccinatieschema probeer je te voorkomen dat
nieuwe varianten onder vaccins uitkomen, en dat kan ook met het huidige
tempo. Maar het virus zal blijven rondwaren over de wereld. Er zijn een
boel landen waar minder gevaccineerd wordt. Dus je gaat je voorbereiden
op een situatie die influenza volgt qua patroon, met een jaarlijkse
vaccinatie voor de meest kwetsbaren en een 'kruisimmuniteit' voor mensen
die de infectie al hebben doorgemaakt en zo dus voldoende beschermd
zijn. Het lijkt me echt onwaarschijnlijk dat volgend jaar maart de
ziekenhuizen nog steeds zo vol liggen.'

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.