[D66] Verkiezingsuitslag

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Sun Mar 21 13:35:57 CET 2021

In grote lijnen met je eens.
Het viel te verwachten dat D66 onder Kaag Groen Links met name in de studentensteden van de troon zou stoten (Is voor zover ik weet gebeurd in Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Wageningen, Leiden en Delft).
Opvallend is ook dat D66 door begint te dringen in de niet als studentensteden bekend staande steden buiten de randstad: Zwolle en Deventer als voorbeeld.
Inruilen van CU in PvdA lijkt mij een goede zaak. (Dan zijn we door doorschuiven van Ploumen naar het kabinet in Zaanstad de PvdA wethouder Songul Mutler kwijt, maar hebben daarvoor een eigen aanspreekpunt voor Zaanstad in de 2e kamer: win-win situatie),
Qua ministers valt er nog wel wat te doen denk ik.
Wel kabinet met 16 ministers zoals nu, met de volgende verdeling lijkt mij het meest logische/waarschijnlijke:

VVD 6
Algemene Zaken / Premier (Rutte)
VWS (van Ark)
I&M (van Nieuwenhuizen)
Binnenlandse Zaken & Wonen (????)
Veiligheid & Justitie (Broekers - Knol???)
Hoger & Universitair onderwijs & Cultuur (???)

D66 5
Buitenlandse Zaken/Vice Premier (Kaag)
Financiƫn (Koolmees)
Landbouw (Tjeerd de Groot)
Rechtsbescherming (Sidney Smeets)
Lager en Voortgezet Onderwijs/Media (Paul van Meenen)

CDA 3
Economische Zaken/ Vice premier (Hoekstra)
Buitenlandse Handel/Ontwikkelingssamenwerking (???)
Defensie (Bijleveld)

PvdA 2
Sociale Zaken & Werkgelegenheid/Vice Premier (Ploumen)
Medische Zorg (Martin van Rijn)

Dan zijn er nog wat staatssecretarissen te benoemen.
Ik stel voor: van Veldhoven (blijft op I&M); Vijlbrief (blijft op belastingzaken); Omtzigt (Sociale zaken of Economische zaken); Knops (blijft op BiZa); Nijboer (PvdA -Economische Zaken)

Maar daar valt nog wel wat te schuiven/onderhandelen.

Ernst Debets/
Zaanstad