[D66] Verkiezingsuitslag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Mar 18 08:55:03 CET 2021

Het lag voor de hand dat D66 electoraal zou worden afgestraft voo
deelname van de partij aan een rechts-conservatieve regering, zelfs
onder de 10 zetels zou zakken. De laatste weken lagen er 14 zetels in
het verschiet en uiteindelijk bleken alle opiniecijfers onjuist. Niet
alleen wat betreft D66 maar die van alle partijen. Kaag deed het goed -
maar zo goed ? Er lijkt meer aan de hand.

Groen-Links wordt gehalveerd - kiezers stappen van die partij over naar
D66. Ik vermoed een Halsema-effect (demonstratie op de Dam waarbij leden
van Groen-Links meer rechten schijnen te hebben dan de overige burgers)
en een windmolen-effect (leden van Groen-Links willen geen windmolen
voor de deur - die moeten in de achtertuin van kiezers van andere
partijen).

Zelf heb ik Groen-Links met haar gezweef altijd een vreselijke partij
gevonden en te vrezen valt dat dit gezweef zich als gevolg van de
verkiezingsuitslag thans verplaatst richting D66. Onze partij zeurt
immers al flink over een klimaatcrisis (die gaat vanzelf over want deze
crisis zetelt louter tussen de oren - het wachten is op het moment dat
de windvaan de andere kant op gaat en dan is de crisis opgelost).

Het ligt voor de hand dat er niets verandert aan de aard van de
coalitie. Zelf zou ik het liefst de ChristenUnie inwisselen voor de PvdA
maar dit zit er niet echt in. Het zou leuk zijn als D66 het ministerie
van VWS toebedeeld zou gaan krijgen - zijn we eindelijk van De Jonge af
en krijgen we mogelijk Pia Dijkstra er voor terug (zou ik dubbel leuk
vinden).