[D66] Interview: Sigrid Kaag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Mar 5 12:10:03 CET 2021

Bron:   Volkskrant
Datum:  3 maart 2021
Auteur: Yvonne Hofs en Ariejan Korteweg
Ref:    Kaagknagen,

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/fdf-daagt-d66-lijsttrekker-kaag-voor-rechter-wegens-smaad/ar-BB1eeSNd

https://www.telegraaf.nl/nieuws/490372286/boeren-slepen-sigrid-kaag-voor-de-rechter-laten-we-d66-halveren

Sigrid Kaag: 'We denken dat we tolerant zijn en vrouwen en mannen
gelijk behandelen. Dat is niet zo'

De lijsttrekkers spreken. Vandaag: Sigrid Kaag. De D66-leider wil de
eerste vrouw in het Torentje worden. Maar vooral wil ze leiderschap
tonen: duidelijke keuzen maken en afrekenen met de managerspolitiek van
Mark Rutte.

Wat doet u als u op 18 maart wakker wordt en D66 76 zetels heeft?

'Eerst mezelf knijpen: is dit een slaapdroom of zo? Het tweede wat ik 's
ochtends altijd doe, is een kopje thee maken met melk erin. Dan Rutte
een bloemetje sturen, en een biografie van een oude componist. Daarna:
zo snel mogelijk gratis kinderopvang invoeren. Dat is ontzettend
belangrijk voor de vroege taalontwikkeling van kinderen. Ook biedt het
een oplossing voor ouders die willen werken, maar dat nu niet kunnen.
Daarnaast is het een concreet antwoord op de toeslagenaffaire.

'Je ziet dat kinderen in kansarme wijken al vroeg een taalachterstand
oplopen. Dat automatisme willen we doorbreken om een gelijkwaardiger
samenleving te creeren. Gratis kinderopvang betekent ook indirecte steun
voor de economie. Als meer ouders kunnen werken, ook vrouwen, draait de
economie beter.'

Welke coalitie heeft uw voorkeur?

'Zo denk ik niet. Voor mij is een progressief kabinet, vanuit de inhoud
gedacht, het meest wenselijk. Als je leest wat in de vorige
verkiezingsprogramma's van VVD en CDA staat over klimaat, zou je nooit
verwachten dat dit kabinet zo'n groen klimaatakkoord zou sluiten. CDA en
VVD wilden respectievelijk 100- en 200 miljoen euro in onderwijs
investeren; dankzij onze inbreng is dat 2 miljard geworden. Ik wil
bekijken op welke inhoudelijke keuzen we andere partijen kunnen vinden.
We willen regeren!'

GroenLinks wil een stembusakkoord met PvdA en D66, dus vooraf afspreken
dat deze drie partijen elkaar vasthouden in de formatie.

'Dat is sympathiek, maar niet handig. Ik denk dat onze partijen elkaar
op een aantal progressieve thema's vanzelf vinden. Maar ik wil graag
progressief Nederland leiden door de liberale VVD'ers naar D66 te halen.
Ook de progressieve CDA'ers wil ik duidelijk maken dat de plek voor
ambities en idealen bij ons is. Als we voortijdig stembusakkoorden
sluiten, kunnen we bepaalde kiezers niet meer voor ons interesseren.'

Kiezers die klimaat en progressieve thema's belangrijk vinden, zullen nu
denken: ik zit veiliger bij Klaver of Ploumen.

'Een kiezer wil ook weten of je eventueel gaat regeren. Een stem op GL
of de PvdA is de vorige keer verloren gegaan. Wij hebben in 2017 een
grote verantwoordelijkheid op ons genomen, ook voor het klimaat. Zijn we
tevreden over alles wat we sindsdien hebben bereikt? Nee. Als de andere
coalitiepartijen eerlijk zijn, zullen ze hetzelfde zeggen, want we
sloten compromissen met elkaar.

'Het compromis is de ultieme manier om respect voor de mening van een
ander te tonen. Maar een compromis moet niet de kleinste gemene deler
worden. Compromissen moeten niet moeilijke keuzen uit de weg gaan, zoals
we nu al een lange periode hebben gezien. Het is blijkbaar makkelijker
elkaar als coalitiegenoten een beetje te managen dan om heldere keuzen
te maken.'

Had u in de ministerraad het gevoel dat het een managersploeg was?

'Jazeker.'

Wat heeft u geleerd als coalitiepartner in Rutte III?

'We moeten weer regeerakkoorden sluiten op basis van strategische
hoofdlijnen, in plaats van zo'n gedetailleerde notariele akte op te
stellen. Het coalitieoverleg op maandag holt het dualisme tussen kabinet
en parlement uit. De rol van de Kamer als controlerend orgaan moet
sterker worden.

'Wij willen daarnaast meer leiderschap. Het gebeurt te vaak dat we
commissies om advies vragen, waarna het kabinet dan toch de knoop niet
durft door te hakken omdat de voorgestelde oplossing te gevoelig ligt -
denk aan de commissie-Remkes over de stikstofaanpak. De politiek kampt
met een verantwoordelijkheidsprobleem.'

Alle kabinetsbesluiten worden in het coalitieoverleg voorgekookt. De
ministerraad is er slechts om besluiten af te hameren. Hoe wilt u
afdwingen dat dit verandert?

'Je kunt als partij best zeggen: zo willen wij niet meer werken. Ik weet
dat andere partijen dit ook niet hebben ervaren als de meest effectieve
regeermethode, want je verliest je zichtbaarheid. Je eigen leden en
kiezers weten dan soms niet meer waar jij als coalitiegenoot voor hebt
gestaan. Wordt het lastiger als we het anders doen? Zeker. Maar het
wordt ook transparanter en daardoor eerlijker.'

Dus u wilt het coalitieoverleg afschaffen?

'Ja. Mark Rutte vindt dat handig, maar ik denk dat je het alleen moet
inzetten op crisismomenten. Vertrouwen in de politiek begint ook daar -
kiezers laten zien dat het geen eenheidsworst is geworden. Het is niet
goed voor het aanzien van de politiek als mensen het idee krijgen dat
alles in achterkamertjes gebeurt.'

U spreekt vaak over politiek leiderschap. Waarom?

'Waarden moeten weer centraal staan. Dat kunnen waarden in de economie
zijn of waarden die bepalen hoe je de samenleving wilt inrichten. In Den
Haag is door velen jarenlang over racisme gesproken in de vorm van
incidentenpolitiek. Totdat Black Lives Matter opkwam en iedereen een
soort aha-erlebnis had.'

Zijn de kabinetten Rutte te veel weggebleven van moreel leiderschap?

'Angela Merkel vind ik een voorbeeld voor velen. Zij durft draagvlak te
creeren waar het niet is. Leiderschap is niet: achter de troepen
aanlopen als er draagvlak is. Leiderschap is zeggen: dit is de beste
manier. Laat je daar op afrekenen, volg niet alleen de peilingen. Ook
premier Jacinda Ardern in Nieuw-Zeeland zegt niet altijd wat iedereen
wil horen. En ja, daar kun je als leider om weggestuurd worden. Het gaat
niet om aan de macht blijven, het gaat om het verschil maken. Daarvoor
ben ik de politiek ingegaan.'

Als lijsttrekker krijgt u kritiek omdat u lang in het buitenland hebt
gewoond en weinig voeling zou hebben met de Nederlandse samenleving.

'Ik kwam elke twee maanden terug, las Nederlandse kranten, mijn kinderen
studeren hier. Ik kom in alle wijken en op alle plekken; niet als
minister maar als privepersoon. Ik heb familieleden die kapper zijn, die
bakker zijn, ik ken mensen die geestelijke problemen hebben. Ik ben een
gewoon Nederlands mens. Als mensen mij dat etiketje willen opplakken,
ben ik tegenwoordig oud genoeg om te denken: doe maar lekker.'

Bent u verbaasd dat uw huwelijk met een Palestijn een punt van discussie
is?

'Ik had niet verwacht dat men op sociale media, en dan bedoel ik PVV en
Forum in het bijzonder, zo stelselmatig zou inzoomen op de associatie
'Palestijn-slecht-terreur-islam'. Laatst nog zo'n Jack van Gelder die me
op Twitter mevrouw Al-Quag noemt, verkeerd gespeld overigens. Ik heb
nooit de naam van mijn man aangenomen. In 1993, toen ik trouwde, deden
veel vrouwen dat al niet meer. Ik vind het verbazingwekkend dat ik als
minister en vrouw met dertig jaar carriere wordt aangesproken op mijn
echtgenoot. Dat gebeurt mannelijke politici niet. Tenzij ze er zelf over
praten omdat het goed voor hun campagne is, of voor hun profiel.'

'Nadat ik lijsttrekker was geworden, werd ik tijdens een radio-interview
vooral over mijn man bevraagd! De Universiteit Utrecht doet met de
Groene Amsterdammer onderzoek naar seksisme op sociale media tegen
vrouwelijke politici in Nederland. Dat levert opzienbarende conclusies
op over hoe vrouwen met een mening worden weggezet.'

Vrouwenhaat is geen specifiek Nederlands probleem, waarom verbaast u
dit?

'Het is in Nederland erger als je het vergelijkt met onze zelfperceptie.
We denken dat we tolerant zijn en vrouwen en mannen gelijk behandelen.
Dat is niet zo. Kijk naar mijn Twitterkanaal, dan kun je zien wat
misogynie is. Dit overkomt heel veel vrouwen. Van mannelijke
lijsttrekkers wordt voetstoots aangenomen dat ze premier willen worden,
terwijl er bij mij verbaasd wordt gereageerd.'

Wat kan een overheid doen tegen de manier waarop vrouwen met ambitie in
Nederland nog steeds behandeld worden?

'Het is sowieso belangrijk dat ook mannen zeggen: 'Dit is niet oke, dit
aanvaarden we niet' en ander gedrag etaleren. Het tweede is: onderwijs,
onderwijs, onderwijs. Maak het bespreekbaar. Een grote rol bij de aanpak
van onlinehaat is ook weggelegd voor Google, Facebook en Twitter.'

Iets anders wat u wordt verweten: u zou elitair zijn. U zei in het AD
dat u voor een dubbeltje geboren bent. Toch: uw moeder was onderwijzeres
en uw vader klassiek pianist. Dat klinkt niet als een arbeidersmilieu.

'Wat ik bedoelde, is dat mijn ouders niet rijk waren. Ik ben opgegroeid
in een huurflat met twee slaapkamers. Ik heb kunnen studeren dankzij
studiebeurzen. Ik heb schoongemaakt, was toiletjuffrouw, heb mezelf
gemaakt tot wie ik ben. Dat is niet elitair, dat is de kansen benutten
die je krijgt.'

Het milieu waarin kinderen opgroeien is belangrijker voor hun kansen dan
het inkomen van de ouders. Uw ouders waren goed opgeleid. Die voorsprong
heeft u als kind wel gekregen.

'Klopt. Maar ik heb ook in pleeggezinnen gewoond. Als 13-jarige werd ik
bij het sterfbed van mijn moeder geroepen en daarna ging ik bij
wildvreemden wonen. Mijn moeder lag een jaar in coma en heeft bijna twee
jaar in een revalidatiecentrum gezeten. En mijn vader lag in een
sanatorium. Ik gun niemand mijn jeugd.'

Hoe hebben die ervaringen u gevormd?

'Die maken je vroeg zelfstandig en leren je dat eenieder geraakt wordt
door het leven. Daarom strijd ik voor kansengelijkheid in Nederland. Ik
weet dat veel talent verloren gaat - juist bij kinderen en jonge mensen
- als de maatschappij het niet dusdanig regelt dat iedereen die valt ook
weer kan opstaan. Mijn zus en ik hadden onder die omstandigheden heel
makkelijk kunnen ontsporen. Maar we hadden beschermende pleeggezinnen en
daarna moesten we onszelf herpakken.'

Als u terugdenkt aan dat meisje van 13, wat voor meisje was u?

'Ik kon gelukkig goed leren. Ik deed veel aan sport, was extravert en
noodgedwongen erg zelfredzaam. Ik heb altijd een onafhankelijke geest
gehad. Je moet wel de juiste bagage hebben en dat is opleiding.'

U heeft gewerkt in landen waar de strijd om het bestaan aan de
oppervlakte ligt. Nederland is daarbij vergeleken goed op orde.

'Ja en nee. Ook hier zijn een miljoen armen en 260 duizend kinderen die
in armoede opgroeien... In een land dat zo welvarend is, moeten we echt
inzetten op welzijn. Daarom willen wij een verhoging van het
minimumloon.'

In andere landen is aanzienlijk meer te verbeteren. Waarom wilt u zich,
met uw ervaring in conflictgebieden, inzetten voor Nederland?

'Ik wil bouwen aan een Nederland waarin iedereen kan dromen en kan
worden wat hij wil. Een Nederland waarin niemand wordt uitgesloten op de
arbeidsmarkt. Waarin ook Ahmed en Mustafa een woning kunnen huren en
niet geweigerd worden vanwege hun naam. En waar kinderen van arme ouders
toch kunnen studeren dankzij de studiebeurs. Dat we de economie echt
vergroenen en daarin koploper worden. En dat we weer bij Europa horen
als een leidende, stuwende kracht.'

Ondertussen waarderen de kiezers Ruttes managersaanpak, gezien de
peilingen. Hij zegt nu: we moeten in de campagne geen beloften doen,
maar samen proberen uit deze crisis te komen. Daarmee haalt hij de
ideologie uit de verkiezingen. Hoe wilt u dat doorbreken?

'Campagnevoeren tijdens corona is lastig voor alle partijen behalve een.
Het is een politieke keuze van Rutte het niet over de toekomst te willen
hebben. Voor Nederland zou dat strategisch gezien een enorme gemiste
kans zijn. Als we door blijven kabbelen zoals we de laatste tien jaar
deden, neemt de kansenongelijkheid toe, halen we de klimaatambities
nooit en zal de rechtsstaat verder verzwakken. Als progressieve partij
moeten we schetsen hoe verandering wel mogelijk is, en hoe de politiek
daar leiderschap aan kan geven.'

CV

1961 Geboren op 2 november in Rijswijk

Opleiding: o.a. studie Arabisch, Utrecht; internationale betrekkingen,
Oxford; Politiek en Economie van het Midden-Oosten, Exeter

1988-1990: analist bij Shell in Londen

1990- 1993: ministerie van Buitenlandse Zaken, afdeling politieke
VN-zaken

1994-2017: diverse functies bij de Verenigde Naties, waaronder
programmamanager bij United Nations Relief and Works Agency in
Jeruzalem, kabinetschef van Unicef in New York en leider van de missie
voor de vernietiging van chemische wapens in Syrie

2017: minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Sigrid Kaag is getrouwd en heeft vier kinderen

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.