[D66] [JD: 128] 'In Mexico kijkt niemand meer op van vermoorde journalisten'

R.O. juggoto at gmail.com
Wed Jun 30 11:38:21 CEST 2021

nporadio1.nl
<https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/738ea417-6121-4016-8116-3e197e5a32f4/in-mexico-kijkt-niemand-meer-op-van-vermoorde-journalisten>

  'In Mexico kijkt niemand meer op van vermoorde journalisten'

4-5 minutes

Nergens is het zo gevaarlijk om journalist te zijn als in Mexico. De
afgelopen twintig jaar zijn er zeker 120 journalisten vermoord. "Er gaat
geen dag voorbij dat ik niet twee of drie telefoontjes krijg over iemand
die bedreigd wordt, verdwenen of vermoord is." Jan-Albert Hootsen
ondersteunt bedreigde journalisten in Mexico en vertelt erover bij
/Spraakmakers/.

De afgelopen twee weken vonden er nog drie moorden op journalisten
plaats in Mexico, vertelt Hootsen. “Vorige week een journalist in het
Noorden die opnames maakte met een drone. Die werd op klaarlichte dag
doodgestoken. En vorige week is een journalist doodgeschoten die onder
bescherming van de Mexicaanse federale regering stond. Het is een
aaneenschakeling van slecht nieuws.”

Hootsen is de enige vertegenwoordiger van Committee to Protect
Journalists in Mexico, een land dat vijftig keer zo groot als Nederland.
Dagelijks heeft hij contact met bedreigde journalisten. “Er gaat geen
dag voorbij dat ik niet door twee of drie mensen mij benaderen omdat ze
bedreigd worden, aangevallen zijn of omdat er iemand verdwenen of
vermoord is.”

    Drugscriminaliteit

Een van de bekendste slachtoffers de afgelopen jaren was Javier Valdez
Cárdenas, een vriend van Hootsen. Hij schreef over drugshandel en
georganiseerde misdaad in de deelstaat Sinaloa en werd in 2017
doodgeschoten. “Dat was voor mij en een heleboel mensen een zware klap.
Het was voor het eerst dat iemand die ik goed kende slachtoffer werd.”

Helaas niet voor het laatst. Een journalist die een van Hootsens beste
vrienden begeleidde, werd twee weken geleden doodgeschoten.

    Corrupte autoriteiten

“In meer dan 90 procent van de moorden komen we er niet achter wie het
gedaan heeft”, zegt Hootsen. “Ofwel omdat de autoriteiten niet in staat
zijn om goed onderzoek te doen, of ze willen het gewoon niet.”

In de meerderheid van de gevallen gaat het om criminelen of
autoriteiten, vertelt Hootsen. “Of een combinatie van die twee. Op veel
plekken is de criminaliteit dermate in de autoriteiten geïnfiltreerd dat
het twee kanten van dezelfde medaille zijn.”

Mogelijk is dat ook aan de hand bij de journalist die onder bescherming
stond maar toch vermoord werd. “De openbaar aanklager in die deelstaat
vertelde dat ze net alle ambtenaren van het OM daar hadden ontslagen op
verdenking van corruptie en banden met de georganiseerde misdaad.” Dat
komt veel vaker voor, vertelt Hootsen. “Hele gemeente gaan dan aan de
leugendetector en iedereen faalt. Dat is helaas echt de dagelijkse
realiteit.”

    Dan word je gebeld omdat er iemand onthoofd is en zakt de moed je
    weer in de schoenen

Soms lukt het ook wel om mensen te helpen, vertelt Hootsen. “In Iguala,
een stad in het Zuiden waar in 2014 veertig studenten verdwenen en
vermoord werden, zijn nog steeds veel bendes actief. Een paar maanden
geleden moesten alle zestien journalisten het gebied ontvluchten.” Die
operatie lukte in samenwerkingen met andere organisaties. “Dat is dan
een succesje. Maar daarna word je weer gebeld en is er iemand onthoofd
en zakt de moed je weer in de schoenen.”

    Bedreiging journalisten Nederland

Hootsen waarschuwt ook voor de houding tegenover journalisten in ons
eigen land. “De situatie in Nederland is zorgwekkend. De raketwerper bij
Panorama, het brandende busje bij de Telegraaf en laatst nog de
fotograaf en diens vriendin die werden aangevallen.”

“Ik zou graag willen dat Nederlanders zich er bewust worden hoe
makkelijk je in een situatie komt waarbij geweld tegen de pers
genormaliseerd is.” En als je eenmaal die grens over bent, is het heel
moeilijk om terug te gaan, stelt Hootsen. “In Mexico kijkt niemand er
meer van op.”