[D66] Coronaprik wel/niet in het gele boekje: chaos bij GGD (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #683)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jun 2 10:45:07 CEST 2021

[De GGD vroeg aan mij op eigen initiatief of ik soms een geel boekje bij
mij had]

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  1 juni 2021
Auteur: Niels Klaassen

Coronaprik wel/niet in het gele boekje: chaos bij GGD

Jaarlijks worden honderdduizenden 'gele boekjes' gedrukt voor de
registratie van inentingen. Maar de coronaprik mag daar formeel niet in,
tot chagrijn van reislustige Nederlanders en een meerderheid van de
Tweede Kamer. 'Dit is de waanzin ten top.'

Sommige GGD-regio's zetten er wel een stempel in, anderen weigeren het
omdat het 'tegen de richtlijnen' zou zijn. En ondertussen zitten
gevaccineerden soms met de sores. De chaos rond het 'gele boekje' als
prikbewijs is compleet nu diverse GGD'en in het land het vertrouwde
inentingenbewijs wel stempelen na een coronaprik, terwijl andere
gezondheidsdiensten secuur de oekaze uit Den Haag volgen en slechts
adviseren het losse prikpapiertje in het boekje te vouwen.

Totale kolder, vindt Ingrid Gerrits uit Hengelo. Gerrits moet voor haar
werk veel in Duitsland zijn, ze geeft onder meer EHBO-cursussen. Zonder
prikpaspoort - de EU werkt eraan, maar de pas is nog niet klaar - moest
Gerrits tot voor kort telkens dure coronatests doen terwijl ze al een
prik had: 'Het is een door de WHO erkend bewijs. Maar bij mijn GGD
Twente kreeg ik te horen: 'sorry mevrouw, maar wij doen het niet. Punt'.
Nu heb ik alleen een papiertje, maar dat zegt de controleurs toch niks?
Alles staat in dat boekje, van inentingen tegen de gele koorts tot
polio. En corona mag er niet in?!'

Tweede Kamer

Een meerderheid in de Tweede Kamer deelt de verontwaardiging. Vorige
week stemde twee derde van het parlement voor een motie om de inentingen
tegen corona alsnog te laten bijschrijven in het 'gele boekje', het
document dat jaarlijks honderdduizenden keren gedrukt wordt voor mensen
die reizen en in andere continenten de (vaak verplichte) bewijzen van
inenting moeten kunnen tonen.

'Het is onnavolgbaar', zegt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken, indiener van de
motie. 'Er zijn mensen die wel hun eerste prik gestempeld kregen, en dan
hun tweede opeens niet meer. Er zijn GGD-regio's die het wel doen,
anderen niet. Stempel de corona-inenting gewoon in dat gele boekje, dat
is ook goed voor landen waar ze nooit met die QR-codes gaan werken, het
is internationaal erkend door de WHO en biedt extra zekerheid nu een
miljoen coronaregistraties nog niet op orde zijn.' Kamerlid Jan
Paternotte van D66 zegt: 'Ik hoor van mensen in GGD-regio's Utrecht,
Rotterdam en Friesland dat het wel kan, elders weer niet. Maar zet even
snel die stempel. Het kan op plekken wel, dus dan zou het overal moeten
kunnen.' Donderdag vragen Kamerleden in het coronadebat opnieuw om
actie.

Maar het kabinet blijft erbij: het boekje heeft geen enkele formele
vaccinatie-status. In het laatste coronadebat zei minister Hugo de Jonge
(Volksgezondheid, CDA): 'Het is prima als de GGD'en het invullen, maar
ik wil op die locaties liever geen tijd verliezen met het invullen van
een boekje.'

In de Kamerbrief van vrijdag herhaalt de minister die stelling over
'onnodige extra administratieve last voor de GGD'. Wel wordt de optie
van het gele boekje later 'meegenomen' bij de uitwerking van het
papieren alternatief van de app. Want naast het Digitale Corona
Certificaat (DCC) komt er ook een schriftelijke versie van het
prikbewijs voor landen die geen apps accepteren.

Op social media verdedigt de landelijke koepel voor GGD-en zich tegen
critici met de uitleg dat er gekozen is 'voor een en dezelfde lijn':
'Landelijk geldt nu dat er geen notitie in het gele boekje gezet wordt.'
Al kiezen sommige regio's dus alsnog een eigen koers, erkent een
woordvoerder. 'Dat is eigen beleid van de betreffende GGD. We hebben de
landelijke richtlijn, daar kunnen GGD'en van af wijken. Wij zeggen: vouw
je vaccinatieregistratie in het boekje, het past precies.'

Ingrid Gerrits uit Hengelo wacht nog altijd op een stempel. 'Het is de
waanzin ten top.'

Het gele boekje

Het 'gele boekje' wordt in Nederland honderdduizenden keren per jaar
uitgegeven. Het Internationaal Bewijs van Inenting of Profylaxe is een
officieel WHO-vaccinatiebewijs, in bepaalde werelddelen vereist om aan
te tonen dat je ingeent bent. Vooral mensen die (voor hun werk) veel
reizen beschikken over zo'n boekje. Voor covid-19 is het gele boekje
officieel niet bedoeld, maar veel gevaccineerden willen graag een
overzicht op een plek, eventueel naast het digitale paspoort dat nu
ontwikkeld wordt.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.