[D66] Lale Gul over D66

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jul 24 10:45:49 CEST 2021

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  24 juli 2021
Auteur: Lale Gul

Waar staat D66 nu eigenlijk voor? Dit is hartstikke verwarrend

Stel je voor: je hebt een politieke partij die meent progressief en
emancipatoir te zijn. Ze hebben in hun verkiezingsprogramma staan dat ze
voor dierenrechten willen strijden en de veestapel willen halveren voor
het behalen van milieudoeleinden. 'Wij verbeteren de rechtspositie van
het dier fundamenteel. We hanteren een positieve definitie van
dierenwelzijn met aandacht voor de leefomstandigheden van het dier en
diens natuurlijk gedrag' staat er in hun speerpunten.

Diezelfde partij feliciteert vervolgens een religieuze groep die
wereldwijd met miljarden tegelijk een koe, stier of schaap offert voor
God, geheel onverdoofd, om zich vervolgens vier dagen lang vol te
stouwen met vlees. Ze vieren bij dat feest dat Abraham zo godsvruchtig
was, dat hij bereid was zijn zoon Ismail in stukken te hakken voor God,
nadat dat geopperd werd in zijn droom. Ik ben benieuwd wat de gelovigen
zouden vinden van iemand die dat anno 2021 zou beweren, maar dat
terzijde.

Afgelopen week feliciteerde mogelijk aanstaande premier Sigrid Kaag de
moslimgemeenschap op Twitter met het Offerfestijn. Dat terwijl er
wetenschappelijke consensus is ten aanzien van de extra stress en pijn
die het onverdoofd slachten voor het dier met zich meebrengt. De
Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde en de Europese
vereniging van dierenartsen delen de uitkomsten van dit
wetenschappelijke onderzoek en vinden het onnodige extra dierenleed
onaanvaardbaar. Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geeft aan
dat het onverdoofd slachten leidt tot extra dierenleed. Dat staat
bovendien lijnrecht tegenover het speerpunt van D66, dat luidt dat ze de
rechtspositie van het dier fundamenteel verdedigen.

Deze discrepantie zorgde bij mij voor een deja vu: op 17 oktober 2020
zag ik op mijn Instagram voorbijkomen dat Kaag een wandeling maakte door
de Schilderswijk en ineens kleine kinderen met hoofddoeken tegenkwam,
die net van de koranschool kwamen waar ze Arabisch leerden. Ze schreef
dat de kinderen verrast waren dat mevrouw Kaag ook Arabisch met ze kon
praten. Verder schrijft ze dat deze diversiteit echt een verrijking is
van de samenleving. Je zou denken dat iemand die voor emancipatie,
vrouwenrechten en tegen seksisme is, het niet toejuicht dat meisjes van
een jaar of acht met hoofddoeken rondlopen, omdat ze anders te
zinnenprikkelend zijn voor mannen.

Je zou denken dat zo'n partij liever heeft dat ze naar hockey, zwemmen,
viool spelen of voetbal gaan in het weekend, in plaats van naar de
koranschool, waar ze alles behalve progressieve zaken leren ten aanzien
van de LGBT-rechten, vrijheid van partnerkeuze, vrijheid van
meningsuiting en feministische verworvenheden en gelijkheid van man en
vrouw. Deze week is ook naar buiten gekomen dat het meeste homogeweld in
Amsterdam gepleegd wordt door allochtone jongens. Ik heb deze
progressieve partij, die opkomt voor de zaak, wederom daar niet iets
over horen zeggen of zien twitteren. Wie steekt dan een hart onder de
riem van de in elkaar getimmerde Mokumse homo's? Of slaan we dat over,
omdat het profiel van de daders kennelijk heilig is?

Ik stel voor dat D66 kiest. Als ze de viering van het Offerfeest
aanmoedigen, mogen ze niet meer denken dat ze voor de dierenzaak
strijden en voor het milieu opkomen. Als ze kleine meisjes die religieus
geindoctrineerd worden aanmoedigen, moeten ze er gewoon voor uitkomen
dat ze een conservatieve partij zijn. Dan weten we voortaan waar ze
staan, want dit is hartstikke verwarrend.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.