[D66] [JD: 131] Quo Vadis, Adia? (Srebrenica)

R.O. juggoto at gmail.com
Sat Jul 3 23:34:41 CEST 2021

Het Srebrenica debacle heb ik beleefd toen ik mijn diensttijd nog moest
vervullen in 94/95. Ik weet nog goed dat er dienstplichtigen werden
opgeroepen tijdens appèl om vrijwillig te dienen in Bosnië. Die blonde
die jullie wel kennen uit de Journaalbeelden kwam uit mijn bataljon en
had zich aangemeld. Later zag ik haar terug in het Journaal en herkende
haar. Ze zei nog een keer tegen me wat ik onthouden heb: "als er maar
niets gebeurt daar!" Geen zorgen, antwoordde ik, het is een safe area
van de VN. Ik heb ze nooit meer gezien of gesproken. Ben haar naam kwijt.

Vandaag zag ik de film Quo Vadis, Aida? over de massamoord in
Srebrenica. Daar zag ik een figurant haar naspelen. Ze was getuige van
executies op de basis. Dan komt het toch wel even dichtbij. Is dit ooit
in de media beschreven dat er executies op het VN-compound
plaatsgevonden hebben? Dit was nieuw voor me. Ook het feit dat Karremans
het bevel gaf om de mannen van Mladic op de compound toe te laten. Als
ik al een hekel had aan Nederlanders (Karremans, Franken) dan is deze
vandaag tot het kookpunt gestegen. Deze film is een bom. Ik verliet
kokend van WOEDE de zaal.

Ik neem aan dat de corporate cabron op deze lijst, Bert Bakker,  hem
gaat zien of al gezien heeft?

R.O.

QuoVadisAida_ps_1_jpg_sdlow_132618469270954178_big.jpg

https://www.nieuwescene.nl/movies/1822/17/quo_vadis_aida