[D66] Jan Terlouw stopt met schrijven van kinderboeken

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Jan 28 11:53:49 CET 2021

Bron:  Trouw
Datum: 28 januari 2021

Jan Terlouw stopt met schrijven van kinderboeken

Jan Terlouw stopt met het schrijven van kinderboeken. Dat vertelt hij
donderdag in de literaire podcast De Grote Vriendelijke Podcast. De
89-jarige auteur en oud-politicus praat in de podcast over de vijftigste
verjaardag van zijn beroemde boek Koning van Katoren, dat in 1971
verscheen.

Terlouw schreef in totaal twintig jeugdboeken, waaronder klassiekers als
Katoren, Oorlogswinter, Briefgeheim en Gevangenis met een open deur.
Zijn laatste jeugdboek, Het hebzuchtgas, verscheen vijf jaar terug.

'Het zal mij verbazen als er nog een kinderboek in mijn pen zit', stelt
Terlouw in het gesprek. 'Ik schrijf nog op dagelijkse basis, maar dat
zijn beschouwingen en artikelen. Maar ik ken de kinderen van nu niet
meer, ik heb er geen verstand meer van. Ik sta met mijn leeftijd te ver
van de huidige kinderen af.' Als eigen favoriete jeugdboek noemt Terlouw
de roman Alleen op de wereld van Hector Malot.

Koning van Katoren vertelt over de 17-jarige Stach, die de gestorven
koning van Katoren wil opvolgen. De zes zure ministers die de macht
hebben, voelen daar niets voor en geven Stach zeven onuitvoerbare
opdrachten. Het verhaal is een modern sprookje met een dubbele laag:
elke opdracht staat voor een belangrijk maatschappelijk probleem. In het
verhaal worden eigenlijk de politieke ideeen van Jan Terlouws partij D66
duidelijk uitgelegd.

Het boek, dat ondertussen aan de 65e druk toe is, won onder meer een
Gouden Griffel en een Europese prijs voor Jeugdliteratuur. In totaal
werden meer dan 825.000 exemplaren verkocht; de roman verscheen in
twintig talen. Er kwamen ook twee verschillende musicalversies en een
speelfilm, met Mingus Dagelet in de hoofdrol van Stach. De film staat
tegenwoordig op Netflix.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.