[D66] Alternatieve carnavalsposter...

R.O. jugg at ziggo.nl
Fri Jan 8 19:17:25 CET 2021

https://www.1limburg.nl/sites/default/files/public/styles/media-paragraph/public/1166943.jpg?itok=vn-iQfxT

limburger,nl:

8/1/21

  Alternatieve carnavalsposter van Leo valt in de smaak

Sinds bekend werd dat de traditionele gratis carnavalsposter dit jaar
niet verschijnt, loopt het storm bij kunstenaar Leo Kornips uit Echt,
die zijn alternatieve poster weggeeft.

Door Rob Stikkelbroeck

Nu duidelijk is dat grote carnavalsactiviteiten vanwege corona volgende
maand niet kunnen doorgaan, hebben we er bijna een jaar opzitten met
versoberde feestdagen of afgelaste evenementen.

De vastelaovend is bij uitstek het feest van zorgeloos vertier. Maar dit
jaar zullen we het moeten doen met kleine initiatieven. Het was rond de
11devande11de dat kunstenaar Leo Kornips uit Echt zijn gevoel van
vastelaovend in coronatijd in een enkel beeld wilde vangen. Hij klopte
aan bij de Sjeng Kraft Kompenei, die met de provincie Limburg en /De
Limburger/ jaarlijkse een gratis carnavalsposter verzorgt.

Voor de poster van 2021 was al een kunstenaar benaderd. Kornips werkte
zijn idee verder uit als aquarel en zette zijn creatie op Facebook.
„Normaal krijg ik af en toe een keer een reactie als ik een werk laat
zien”, vertelt de kunstenaar die vandaag zijn 66ste verjaardag viert.
„Maar deze keer waren het er vele tientallen. Vandaar dat ik besloot om
er een poster van te maken.”

Bakken

Die is gratis af te halen op de Laurierstraat 10 in Echt. Kornips en
zijn vrouw hebben bakken gemaakt waaruit iedereen een exemplaar kan
meenemen. De deurbel rinkelt echter voortdurend. Mensen willen toch even
een complimentje maken. „De poster valt in de smaak, inderdaad. De
eerste 1500 exemplaren zijn al bijna op. Ik heb de opdracht gegeven voor
nog eens 1500 stuks.”

De poster toont een carnavalist met een masker. Om hem heen dwarrelt
confetti. Wie beter kijkt ziet de verschillende lagen die de kunstenaar
in zijn werk heeft proberen te verwerken.

Nar

Kornips: „De man, overduidelijk wel een nar, kijkt wat vertwijfeld
omhoog. Hij weet niet goed wat de toekomst gaat brengen. Het masker dat
hij opheeft, is een tegenstrijdigheid. Maskers horen bij carnaval; die
zet je vrijwillig op. Het mondmasker is niet vrijwillig. Aan de andere
kant loopt iedereen met een mondmasker, we zien er allemaal hetzelfde
uit. Een uniformiteit die je eigenlijk niet had gewild. En is de
confetti wel confetti? Of zijn het aerosolen? Ik heb geprobeerd de
tijdgeest te vangen in dit werk.”