[D66] Storing bij GGD: vaccinaties zijn niet in te plannen (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #550)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Feb 15 16:33:21 CET 2021

Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 15 februari 2021

Storing bij GGD: vaccinaties zijn niet in te plannen

Een storing bij de GGD zorgt er voor dat mensen geen afspraak kunnen
maken voor een vaccinatie. De storing komt bovenop aanhoudende problemen
met het plannen van het vaccineren.

De GGD heeft al langer grote moeite om de vaccinatie-afspraken in te
plannen. Vorige week kregen veel mensen nul op het rekest als ze zowel
de eerste als de twee inenting wilden inplannen. In Gelderland en
Noord-Brabant zaten verschillende priklocaties vol en was er ook op de
iets langere termijn geen vaccinatiedatum in te plannen.

Drie kwartier rijden

Mensen moesten er noodgedwongen voor kiezen op soms wel drie kwartier
rijden van huis een inenting te gaan halen. Wie vandaag de afsprakenlijn
van de GGD belt (0800-7070), krijgt na een bandje vervolgens minutenlang
helemaal niets meer te horen.

Anderen die wel contact krijgen met een GGD-medewerker krijgen te horen
dat de agenda door de medewerkers niet te raadplegen is. De zoon van een
82-jarige mevrouw uit Gendt vertelt dat hij zowel vanochtend, als rond
lunchtijd en in de loop van de middag nog eens twee keer vergeefs heeft
geprobeerd een afspraak te maken. 'Steeds kreeg ik te horen dat ik geen
afspraak kon maken, de derde keer zeiden ze: 'Voor u verder praat, ik
kan niet in het systeem'. De laatste keer zei een moedeloos klinkende
medewerker dat het systeem er al al sinds vanochtend uit ligt.'

Ook op social media zijn verschillende mensen die hun beklag doen. De
GGD-woordvoerder zegt, geconfronteerd met dit gegeven, niet op de hoogte
te zijn van de storing. 'Maar het is vandaag sowieso drukker omdat er
veel afspraken verzet moesten worden. Ik hoop het om incidenten gaat en
roep mensen op om het vooral te blijven proberen.'

Rond etenstijd

Door de gladheid van vanochtend waren de priklocaties, als ook de
teststraten, vanochtend gesloten. De GGD adviseert mensen om rond
etenstijd of tussen 19.00 en 20.00 uur te bellen voor afspraken, omdat
het dan minder druk is.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.