[D66] Ontsoepelen, nu !

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Feb 15 14:05:39 CET 2021

Ik, vanmorgen, over het PostCorona Syndroom,
> Hier had ik het al eens eerder over - PCS staat voor PostCorona
> Syndroom - en we gaan hier nog jaren en jaren plezier van hebben

We worden op onze wenken bediend... bij VWS/RIVM/OMT gaat de vlag uit
... leuk toch, dat neo-liberale versoepelen zodat de pandemie lekker
onbeheersbaar om zich heen grijpt ?

Bron:  Nu.nl
Datum: 15 februari 2021

Helft voormalige ic-patienten heeft jaar na opname nieuwe klachten

De helft van de mensen die opgenomen zijn geweest op een
intensivecareafdeling (ic-afdeling) heeft in het jaar na die opname last
van nieuwe lichamelijke en mentale klachten. Dat blijkt maandag uit
onderzoek van het Radboudumc in Nijmegen, dat duizenden patienten volgde
tot vijf jaar na hun ic-verblijf. Het onderzoek betreft ic-patienten in
het algemeen, niet specifiek coronapatienten.

Lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, verminderde conditie en
stijfheid in gewrichten, worden het vaakst genoemd door de 2.345
deelnemende ic-patienten. Zij waren opgenomen tussen juni 2016 en juni
2019. Een deel van de voormalige ic-patienten kampt ook met mentale
klachten, zoals gevoelens van angst en depressie, maar ook met
posttraumatische stressstoornissen.

Ruim 12 procent heeft cognitieve problemen zoals geheugen- en
concentratieproblemen. 'Al deze klachten hebben een weerslag op het
dagelijks leven van deze patienten. Zo geeft ongeveer 40 procent aan dat
ze door de klachten minder zijn gaan werken, of een jaar later nog
steeds met ziekteverlof zijn of hun baan hebben opgegeven', aldus het
Nijmeegse universitair ziekenhuis.

Het onderzoek werd gedaan bij patienten in de ziekenhuizen Bernhoven
(Uden), Jeroen Bosch Ziekenhuis (Den Bosch), Amphia (Breda), Rijnstate
(Arnhem), Maasziekenhuis (Boxmeer), Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en
het Radboudumc (beide Nijmegen).

--------
(c) 2021 DPG Media Digital B.V.