[D66] Tweede Kamer ziet niets in opnemen EU-lidmaatschap in Grondwet

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Feb 14 12:10:46 CET 2021

Ernst Deberts <edebets1 at euronet.nl>,
> Stel dat een bindend correctief referendum grondwettelijk mogelijk
> wordt (een goede zaak overigens, daar niet van), zullen de
> onderbuikpopulisten van PVV en FVD (als er nog wat van over is,
> anders Eerdmans & Co) bij de eerste mogelijkheid hun kans grijpen
> en het referendum aanwenden om Nederland uit de EU te laten
> tappen met alle gevolgen van dien.

Zo mag men wat mij betreft niet redeneren want het gaat hier om een
principiele zaak.

Ik vind dat de Raad van State en de Eerste Kamer hun tijd gehad hebben
(weg ermee) en dat de Tweede Kamer enerzijds meer macht moet hebben
t.o.v. de regering (zelf begrotingen maken) en anderzijds minder t.o.v.
de burger (referenda). Beetje richting het Zwitserse model.

Als er een Euro-referendum zou worden gehouden dan zal de meerderheid
van de bevolking wellicht voor het blijven in de EU stemmen; zou er een
referendum komen over het opnemen van het EU-lidmaatschap van Nederland
in de Grondwet dan zal de meerderheid wellicht tegen zijn. Mensen zijn
nu eenmaal conservatief. Waar het om gaat is dat de burger op dit moment
niets te zeggen heeft en dat - notabene D66 - wil dat dit zo blijft.

Volgens mij is het een principe-zaak of men voor of tegen het referendum
zij - de uitkomst van een denkbeeldig referendum mag geen rol spelen.
Het opwerpen van een barriere door zaken waarover men geen referendum
dult tijdig in de Grondwet te zetten (zoals de D66-fractie poogde) is
dan ronduit kwalijk.

Overigens: Kaag presenteerde zich gisteren als lijsttrekker van
Groen-Links (!?). Zojuist werd ze door Simon Rozendaal in WNL op Zondag
om die reden - terecht - afgemaakt,
   https://www.npostart.nl/wnl-op-zondag/14-02-2021/POW_04917537
Dit gaat niet goed...