[D66] De angstdictatuur op heterdaad betrapt

R.O. juggoto at gmail.com
Wed Feb 10 12:10:41 CET 2021

  De angstdictatuur op heterdaad betrapt

Geplaatst op *10 februari 2021* • Aanpassing *2 uur geleden* door *Jacob
Klap*
Geschreven door *Maurice de Hond <https://www.maurice.nl/author/maurice/>*

    Samenvatting van het artikel

In Duitsland is nu bekend geworden hoezeer Binnenlandse Zaken met
wetenschappers samenspande om zo zwartst mogelijke scenario's te
schetsen en op die manier draagvlak voor zware maatregelen te krijgen.
Via de angst krijgt men macht over het volk. Maar is het in Nederland
dan anders?

Lees volledig artikel
Leestijd: 4 minuten

    Het schandaal in Duitsland

De gerenommeerde Duitse krant Die Welt publiceerde gisteren een artikel
over de samenwerking tussen het Duitse Ministerie van Binnenlandse
zaken, de Duitse versie van het RIVM (RKI) en wetenschappers om de angst
onder de bevolking te vergroten. Er werden afspraken gemaakt met het
duidelijke doel om begrip voor de ingrijpende coronamaatregelen te
kweken. In dit artikel van de NOS staat het duidelijk beschreven.
<https://nos.nl/artikel/2367971-duits-ministerie-schakelde-wetenschappers-in-om-corona-angst-op-te-wekken.html>
Dit is de kern (Kerber is staatssecretaris van Binnenlandse Zaken):

Terwijl het Duitse RIVM van een sterftepercentage van 0,56% uit wilde
gaan,  werd er druk uitgeoefend om ook nog een scenario bekend te maken
met een sterftepercentage van 1,2%. Op basis daarvan meldde de minister
van Binnenlandse zaken dat de dodentallen in de miljoenen zouden kunnen
lopen. Dit alles deed men om onder de bevolking steun te krijgen voor
maatregelen, die de burgers normaliter nooit zouden accepteren.

Gisteren kreeg ik het Duitse en/of Nederlandse artikel door zeker 50
bezoekers van deze site toegestuurd. Diverse personen verwezen ook nog
naar mijn gesprek met Prof. Desmet over massavorming gebaseerd op angst.
<https://www.maurice.nl/2021/01/23/zo-komen-we-hopelijk-uit-de-coronacrisis/>
Al bijna vanaf het begin van deze crisis heb ik namelijk op dit patroon
gewezen: 1. Dat RIVM/OMT en de regering geen reëel beeld geven van de
ontwikkelingen en verwachtingen rondom de verspreiding van het virus. 2.
Dat cijfers werden gebruikt die geen realiteitswaarde hadden, maar er
wel voor zorgden dat mensen extra bang werden. 3. En tenslotte, zoals
uit mijn onderzoeken via Peil blijkt, dat die angst een grote steun is
voor welke maatregel dan ook die de regering voorstelt.

In Duitsland zijn de betrokkenen als het ware op heterdaad betrapt.
Angst wordt dus expliciet ingezet als middel om macht te krijgen over
het gedrag van mensen. Maar ook over de geest.

    Is dat in Nederland hetzelfde?

Nu zou men kunnen denken dat zoiets in Nederland ook is gebeurd. Ik weet
dat niet. Maar ik denk het niet. En weet u waarom dat ik dat niet denk?
De regering hoefde dat verzoek helemaal niet te doen. *Want het RIVM/Van
Dissel en de leden van het OMT deden en doen dit uit zichzelf al!*

Vanaf het begin kwam Van Dissel met scenario’s die een stuk zwarter
waren dan die waar je op basis van een goede analyse van de wereldwijd
beschikbare data op uit zou komen. Met cijfers die velen in Nederland
angst aanjoegen, en die het land rijp maakten om welke maatregel dan ook
te accepteren. Terwijl het maatregelen zijn die een gigantische
nevenschade opleveren! Maar, zoals Prof. Desmet zo goed beschreef,
vanuit enorme angst ontstaat er een vorm van bewustzijnsvernauwing,
waardoor je zó gefocust bent op het gevaar van het virus, dat je elk
ander gevaar niet meer ziet. Dezelfde gemoedstoestand die je hebt bij
hypnose. Als je onder hypnose bent, doe je dingen die je onder normale
omstandigheden nooit zou doen.

Het is een manier van handelen, die we inmiddels ook al bijna een maand
zo goed kunnen zien rondom de dreiging van de Britse mutant en de grote
derde golf die op ons af zou komen. Men gebruikt een onvolkomen model en
cijfers, die /all over the place/ gaan. Vorige week zou het aandeel van
de Britse variant in het totaal aantal besmettingen al twee derde zijn
geweest, deze week is het opeens “nog maar” de helft. (In Twente en in
Lansingerland zijn die cijfers veel lager. En ook vanuit Duitsland en
België wordt gemeld dat die cijfers veel lager zijn).

Het is een standaard procedure van o.a. Van Dissel en Kuipers: men komt
met zwarte scenario’s, waarbij /the sky the limit/ is. In het Catshuis
doen vervolgens de aanwezige leden van de regering het van angst in hun
broek. De dinsdag erop geven Rutte en De Jonge die zwarte scenario’s als
een vorm van zekerheid door, en kondigen nieuwe maatregelen aan of
verlengen de oude. En een groot deel van de Nederlanders is er dan blij mee.

Als de cijfers in werkelijkheid bij lange na niet overeenkomen met wat
men had voorspeld, dan is dat natuurlijk aan die maatregelen te danken.
Er worden dan helemaal geen vraagtekens gezet bij de oorspronkelijke
prognoses en de kwaliteit van de (op een model gebaseerde)
prognose-cijfers. Ook na zo’n verkeerde voorspelling haalt men een
volgende keer gewoon weer dezelfde truc uit en herhaalt het proces zich.

Kijk maar naar de presentatie van gisteravond van het RIVM over de
betere weekcijfers en de toelichting van anderen bij o.a. Op1. Het
patroon is steeds hetzelfde: “De storm komt er echt nog aan.”

Ik noemde dat in een blog een model-dictatuur
<https://www.maurice.nl/2021/02/03/nederland-een-model-dictatuur/>.

Maar het model is het middel, terwijl angst het doel is. Dus
angstdictatuur is een betere naam.

De sleutelvraag is natuurlijk hoe we ons daaraan ontworstelen. Je zou
hopen dat door dit soort nieuws uit Duitsland meer mensen gaan ontwaken.
Maar als je onder hypnose bent, dan bereikt ook dit nieuws je niet.
(Plus je kunt natuurlijk zeggen “dat is Duitsland, maar in Nederland
gebeurt zo iets niet”).

Ook het presenteren van de meest recente grafiek zal mensen niet wakker
maken, want “het RIVM zegt immers dat er toch een storm komt?”

Pas als de cijfers écht heel laag zijn en als een behoorlijk deel van de
mensen is gevaccineerd (en zich daardoor veilig voelen), is er, zo vrees
ik, eindelijk een kans dat we ons aan deze angstdictatuur kunnen
ontworstelen. Maar dan moeten de media wel de slag maken en de
vertegenwoordigers van RIVM en OMT het vuur na aan de schenen leggen.
Gelukkig zag ik gisteren Tijs van de Brink bij Op1 daar voor het eerst
een aanzet toe geven. Hopelijk is dat het eerste sneeuwklokje dat een
lente aankondigt, waarin we collectief de angst van ons af gaan schudden.

/Help ons het echt beeld te blijven geven, zodat we in Nederland ons
kunnen ontworstelen aan die angstdictatuur. Klik dan hier.
<https://www.maurice.nl/doneren/>/