[D66] De formatie poppetjes: stel je ideale kabinet samen

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Sun Dec 12 12:46:38 CET 2021

Nieuwe verkiezingen lost in mijn optiek niets op

*	Het stemvee blijft als een mak lammetje achter Rutte aan huppelen
*	Van rechtspopulisten hebben we niets te verwachten => ze b;ijven consyant 1/3 van de kiezers houden en die verschuiven onderling tussen PVV, FvD, van Haga, JA21 en BBB. Ze nemen alleen iets toe daar BBB veel ontevreden boeren bij CDA weghaalt.
*	Nederland versplintert => er zijn nu 19 fracties in de 2e kamer, dat blijft gelijk of zal toenemen.
*	Er zullen 4 á 5 partijen nodig zijn om een (krappe) meerderheid te krijgen.

Conclusie: Nederland wordt per verkiezing minder regeerbaar als we het huidige systeem handhaven.

Ook daarom pleit ik voor het door Pieter Omtzigt voorgestelde kiessysteem:

Verdeel Nederland in 13 districten (12 provincies + BES). Ken ieder district zetels toe naar rato aantal inwoners. Houdt verkiezingen waarbij per district alleen kandidaten woonachtig in dat district mogen meedoen (BES => uitzondering: oorspronkelijk afkomstig uit Saba/St.Eustatius/Bonaire).

Gevolg: meer binding volksvertegenwoordigers met hun regio/kiezers en minder versplintering door “natuurlijk” hoge kiesdrempel.

Ernst Debets/

Zaanstad.