[D66] Smeets (D66) weg als Kamerlid om berichtjes naar minderjarigen

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Apr 15 18:35:06 CEST 2021

Bron:  RTL Nieuws
Datum: 15 april 2021

Smeets (D66) weg als Kamerlid om berichtjes naar minderjarigen

Sidney Smeets treedt terug als Tweede Kamerlid voor D66. Dat heeft D66
net bekendgemaakt in een verklaring. Smeets kwam deze week in opspraak
door berichten op Twitter van jongemannen die zeggen door hem te zijn
benaderd toen ze minderjarig waren. Hij stuurde de jongens seksueel
getinte berichten.

'De afgelopen dagen zijn er berichten naar buiten gekomen. Meerdere
mensen verklaren contact met mij als ongewenst te hebben ervaren. Zoals
ik ook gisteren al zei, ben ik daar erg van geschrokken, omdat het nooit
mijn intentie is geweest', schrijft Smeets in een verklaring.

'Na de rollercoaster van gisteren staat vandaag voor mij voorop dat ik
wil voorkomen dat het aanzien van de Kamer en het belang van de partij
schade wordt toegebracht. Daarom heb ik, na overleg met Sigrid Kaag, de
Kamervoorzitter laten weten dat ik per direct mijn zetel ter beschikking
stel en terugtreed als Kamerlid', aldus Smeets.

'Deze stap doet mij pijn. Ik vond het ongelooflijk eervol om Kamerlid te
mogen zijn. Het was helaas maar van korte duur.'

Reactie Sigrid Kaag

D66-partijleider Sigrid Kaag laat weten het vertrek van Smeets te
accepteren: 'Ik respecteer en steun dat besluit ten volle. De afgelopen
dagen hebben verschillende jonge mensen uit de lhbti-gemeenschap hun
verhaal gedaan. Dat laat voor mij zien dat er nog een wereld te winnen
is als het gaat om de persoonlijke vrijheid en veiligheid van mensen. Ik
vind het belangrijk dat we in Nederland de komende tijd werken aan een
veiliger omgeving voor lhbti'ers, die in sommige situaties kwetsbaar
zijn. Ook mijn partij wil en zal daaraan een bijdrage leveren.'

--------
(c) 2021 RTL Nieuws