[D66] Interview: Jetten

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Apr 12 08:35:17 CEST 2021

Bron:   Trouw
Datum:  11 april 2021
Auteur: Haroon Ali

Rob Jetten: 'Waarom wordt mijn geaardheid er altijd bij gehaald?'

Hij zou van de partij van 'dood en verderf' zijn, vanwege de
D66-standpunten over abortus en euthanasie. Maar ook van de moslim- en
buitenlanderknuffelaars. Zelf vraagt Rob Jetten zich af: waarom wordt
zijn geaardheid er toch altijd bij gehaald?

'Als mensen zich voorstellen, gaat het snel over werk', zegt Rob Jetten
(33) in zijn kantoor aan het Binnenhof, een paar weken voor de
verkiezingen, waar D66 de tweede partij werd. 'Ik stel me liever voor
als Rob, die met zijn vriend Sjoerd in een dorpje bij Nijmegen woont.
Die doordeweeks in Den Haag werkt, maar ook een sterke band heeft met
het bourgondische, familiale Brabant uit zijn jeugd.'

Tegenstanders plakken echter andere labels op de vicefractievoorzitter
en zijn partij. 'Haters noemen D66 de partij van dood en verderf,
vanwege onze standpunten over abortus en euthanasie. En nu Sigrid Kaag
onze lijsttrekker is, zijn we moslim- en buitenlanderknuffelaars, die de
Nederlanders bij het grofvuil zetten. Klimaatdrammer heb ik inmiddels
wel omarmd als geuzennaam.'

U wordt ook vaak getypeerd als de homoseksuele fractievoorzitter. Wat
vindt u daarvan?

'Mijn coming-out was niet makkelijk, maar ook niet dramatisch. Het is
daarna nooit een issue geweest tijdens mijn studie, op werk of onder
vrienden. Toen ik in 2018 fractievoorzitter werd, besefte ik dat er een
hele wereld is buiten mijn bubbel, die daar wel mee zit. Toen ben ik
mijn geaardheid meer gaan benadrukken. Ik krijg sindsdien veel berichten
van jonge en oude mensen die in de kast zitten, en steun putten uit het
feit dat ik als homoman in de Tweede Kamer zit en er openlijk over
spreek.'

U heeft een vrij braaf imago: huisje, boompje, beestje. Denkt u daar
bewust over na?

'Ik was pas 29 toen ik in de Kamer kwam, dus ik probeerde me aan te
passen aan de norm: grijs pak, saaie das. Maar hoe langer ik hier
rondloop, hoe zekerder ik ben van mezelf en mijn plek op de apenrots.
Dus draag ik soms een legergroen pak - en dat vinden ze hier in Den Haag
heel spannend. Kijk, ik ken de gayscene goed, hou van feestjes en
festivals. Maar ik ga in het weekend ook graag met mijn vriend en hond
het bos in, dat is ook wie ik ben. Dat mogen mensen burgerlijk vinden.'

Toch krijgt u veel homofobe berichten, die u deelde in een filmpje. Was
de maat vol?

'Ik heb gelukkig een dikke huid, anders is dit werk niet vol te houden.
Het is wel apart dat mijn geaardheid er altijd bij wordt gehaald, ook
als het over klimaat of integratie gaat. Prima als je het niet met onze
plannen eens bent, maar waarom steeds die homofobie? Toen ik dat filmpje
deelde, kreeg ik kritiek omdat ik alleen witte mensen had geciteerd.
Maar 90 procent van die berichten komt van witte Nederlanders. Homohaat
kent vele vormen. Stelletjes durven niet hand in hand te lopen in wijken
waar veel migranten wonen. Dat is niet acceptabel, maar Wilders komt
alleen op voor homo's als hij moslims kan bashen. De
anti-homoverklaringen op christelijke scholen zijn net zo verwerpelijk.
Je moet wel alle facetten van homofobie benoemen.'

Hoe kijkt u naar de opkomst van nationalisme onder witte homo's, clubjes
zoals De Roze Leeuw?

'Ik vind het fascinerend. Identiteiten hebben vele lagen en kleuren. Je
kunt als man op mannen vallen en er radicaal-rechtse sympathieen op
nahouden. Een deel van de lhbti-gemeenschap voelt zich onveilig en heeft
het idee dat dat door migranten komt, of de islam, en dat Nederland
onder druk staat. Maar waarom stem je dan op een partij die
lhbti-rechten niet wil verankeren in de Grondwet? De PVV en FvD stemmen
stelselmatig tegen voorstellen om homohaat en transfobie harder aan te
pakken.'

Voor jonge lhbti'ers bent u een rolmodel, maar tegenstanders van jullie
klimaatdoelen zien u juist als de belichaming van het kwaad. Vijf boeren
van Farmers Defence Force zochten u zelfs thuis op. Hoe voelt het om zo
persoonlijk te worden gepakt op uw politieke idealen?

'Ik zat met corona thuis en het was tien uur 's avonds, dus ik probeerde
via een gesprek de boel te de-escaleren. Maar ondertussen dacht ik wel:
dit is sick. Zo'n directe confrontatie is intimiderend. We begeven ons
op een glijdende schaal, omdat de politicus steeds meer als persoon
wordt gezien. Ik probeer mijn vriend hierbuiten te houden, maar hij
krijgt soms ook onverwachts mensen aan de deur, of opent rare post. Ik
vraag veel van hem, omdat mijn werk zijn vrijheid beperkt. We hebben
daar vaak over gesproken, maar we zijn samen al zover gekomen, dus er is
eigenlijk geen weg terug.'

U gaat vaak met jongeren in gesprek over ongelijkheid. Hoe stoppen we de
polarisatie?

'Mensen voelen zich snel persoonlijk aangesproken als het over racisme
gaat. Maar ik ben geen racist, zeggen ze dan. Het lukt vaak niet om dat
te ontstijgen en veel mensen kunnen zich niet verdiepen in de pijn van
anderen. Maar in de progressieve kerk, als ik het even zo mag noemen,
zijn we elkaar ook te veel aan het bestrijden. Dan zegt iemand in een
overwegend links debat een verkeerd woord en wordt dan gelijk
aangevallen. Dan denk ik: jongens, alsjeblieft. Laten we ons samen
richten op die grote groep die we nog niet meekrijgen, daar moeten we
stappen zetten.'

D66 moest onlangs erkennen dat er een onveilige werksituatie is geweest
voor meerdere vrouwelijke medewerkers, blijkt uit een rapport van
onderzoeksbureau Bing, al was er geen bewijs van grensoverschrijdend
gedrag. Ook binnen uw eigen partij kan het dus beter.

'Elk incident is er een te veel, dus ik ben blij dat we onafhankelijk
onderzoek hebben laten doen door een extern bureau, dat aantoonde dat er
geen structureel machtsmisbruik is geweest in al die jaren. Ik weet dat
ik vanaf het moment dat ik fractievoorzitter ben, een veilige
werkomgeving voorop heb gesteld.

Inclusiviteit gaat niet alleen over wie je op de kandidatenlijst zet,
maar ook om een cultuur te creeren waarin verschillende invalshoeken en
ervaringen bespreekbaar zijn. Inclusiviteit en diversiteit blijven een
leerproces, maar anno 2021 kan dat proces niet snel genoeg gaan.'

Rob Jetten (1987) studeerde bestuurskunde aan de Radboud Universiteit in
Nijmegen. Voor zijn politieke carriere werkte hij bij ProRail. Sinds
2017 zit hij in de Tweede Kamer voor D66. Van 2018 tot 2021 was hij
fractievoorzitter, momenteel is hij vicefractievoorzitter. Hij gaat zich
als volksvertegenwoordiger de komende periode richten op
medisch-ethische thema's.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.