[D66] Kamer wil geen debat over 'vaccinatiepuinhoop' (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #608)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Apr 6 17:31:42 CEST 2021

Bron:  Telegraaf
Datum: 6 april 2021

Kamer wil geen debat over 'vaccinatiepuinhoop'

DEN HAAG/UTRECHT - De Tweede Kamer vindt het niet nodig om een debat te
houden over de vaccinatiecampagne tegen corona. Het onderwerp wordt
gevoegd bij het coronadebat dat de Tweede Kamer volgende week sowieso al
gepland had.

'Ik vind dat we geen week meer kunnen wachten, maar de collega's helaas
wel', zegt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken, die het debat had aangevraagd.
Zij vindt dat minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) een puinhoop
maakt van de vaccinatiecampagne. De meeste oppositiepartijen zijn het
met haar eens. De coalitiepartijen gesteund door de SGP vinden dat het
onderwerp nog wel een week kan wachten.

De Jonge besloot besloot vrijdag om het vaccineren met AstraZeneca voor
de tweede keer gedeeltelijk te pauzeren. Dat geldt in elk geval tot en
met woensdag, als het Europees Medicijnagentschap EMA opnieuw een
oordeel velt over de mogelijk ernstige, maar zeer zeldzame bijwerkingen.
Eerder zei het agentschap dat de schade van niet vaccineren sowieso
aanmerkelijk groter is dan het risico op bijwerkingen. Daarop wijzen ook
trombose-artsen. Tienduizenden prikafspraken werden afgezegd, waarmee
Nederland het priktempo weer vertraagt.

'Onvermijdelijk besluit'

'Dit was een onvermijdelijk besluit', zegt minister De Jonge voorafgaand
aan het overleg met de burgemeesters van de veiligheidsregio's. 'Het is
ook altijd een dilemma. Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht van
(bijwerkingencentrum, red) Lareb dat in vijf gevallen complexe vorm van
trombose is voorgekomen.' Vijf gevallen op 400.000 prikken lijkt
misschien niet veel, zegt De Jonge. Bovendien is de gemelde bijwerking
niet nieuw, maar meer dan waar het ministerie op basis van bestaande
gegevens vanuit ging. De Jonge: 'Ik moest kiezen: doorgaan met prikken
of uit voorzorg op de pauzeknop drukken voor deze prik. Ik vond stoppen
het meest verantwoord. Dat biedt ruimte voor de EMA om te komen met
nieuwe cijfers.'

Intussen is de Gezondheidsraad opnieuw gevraagd om een spoedadvies. Dat
moet duidelijk maken hoe vaak de bijwerkingen voorkomen en of ze
aanwijsbaar veroorzaakt worden door het vaccin.

'Geen vertraging'

Dat het besluit om weer te pauzeren met AstraZeneca het vertrouwen in
vaccineren schaadt, kan de CDA-bewindsman zich voorstellen. 'Dat is
altijd een dilemma. Maar als dit type cijfers wordt gemeld en ik zou
zeggen 'we gaan door' kan dat ook iets doen aan het gevoel voor
veiligheid van de vaccinaties.' De Jonge bezweert dat de prikpauze geen
'echte vertraging' oplevert.

--------
(c) 2021 TMG Landelijke Media B.V.