[D66] Interview: Sigrid Kaag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 30 11:22:05 CEST 2020

Bron:   NRC
Datum:  29 september 2020
Auteur: Lamyae Aharouay, Mark Lievisse Adriaanse

Sigrid Kaag: 'We komen in dit kabinet niet verder'
D66-lijsttrekker Sigrid Kaag wil vooral haar verhaal vertellen. Een van
de kroonjuwelen van de partij, voltooid leven, is voor haar 'nu niet top
of mind'.

Sigrid Kaag voelt zich soms als een 'soort hamster in een radje'. Sinds
haar terugkeer in Nederland, drie jaar geleden, krijgt ze steeds weer
dezelfde 'voorspelbare en schattige' vraag: of ze Nederland nog kent.
'Ik mag nooit uit dat radje, zo lijkt het, ik mag dat certificaat van
inburgering nooit halen. Over tien jaar wordt mij volgens mij nog steeds
dezelfde vraag gesteld', zegt Kaag.

Maar ze kent Nederland, vindt ze. Van de eerste dertig jaar van haar
leven, van de bezoekjes aan vrienden en familie toen ze de vijfentwintig
jaar daarna in het buitenland voor de Verenigde Naties werkte, van de
'elektronische kranten' die ze toen las, van Uitzending Gemist en, zegt
ze, van haar werk als Nederlandse minister van Buitenlandse Handel en
Ontwikkelingssamenwerking de afgelopen jaren. Eerder deze maand werd ze
gekozen tot lijsttrekker van D66 voor de Tweede Kamerverkiezingen in
maart volgend jaar.

'Nederland is heel veelzijdig', zegt Kaag. Dat geldt ook voor de stad
waarin ze woont en werkt, Den Haag, de meest gesegregeerde stad van
Nederland. 'Ik hoor het vooral van mijn kinderen. En ik weet het, omdat
ik hier vroeger ook gewoond heb. Als je druk bent, dan ga je vooral naar
dezelfde wijken. Daar zijn we vaak blind voor.'

Constateert u dat zelf ook bij uzelf?

'Ja ja ja, absoluut. Het is niet genoeg om te zeggen dat je op zondag in
een ander buurtje koffie drinkt. Het gaat om mensen ontmoeten, er zijn.
Mijn kinderen hebben een heel sterk gevoel bij Den Haag. Die zeggen ook
vaak: 'mam je hebt geen flauw idee wat voor stad Den Haag is'. Daar
hebben ze wel gelijk in. Ik ga eigenlijk alleen naar andere wijken als
ik een reden heb.'

Komt u ook wel eens in de Schilderswijk, bijvoorbeeld?

'Jawel, toen ik net minister was, met de secretaris-generaal.'

Die van Buitenlandse Zaken?

Kaag wisselt een blik met haar politiek assistent. Dan, met haar armen
in de lucht: 'Die van de Verenigde Naties! Think big!'

Bent u na de rellen afgelopen zomer op de fiets gestapt om met mensen in
die wijk te praten, om te kijken wat er aan de hand is?

'Nee. Maar dat ga ik nu wel doen. Ik vond het als kandidaat-lijsttrekker
niet gepast om daar meteen in het midden van de onrust mijn opwachting
te maken. Daar moet je, vind ik, niet als nationaal politicus doorheen
wandelen.'

Begin september werd Sigrid Kaag tot lijsttrekker gekozen door 95,7
procent van de D66-leden. Ze moet nu bewijzen dat ze ook landelijke
verkiezingen kan winnen. Hoewel de partij in het verleden vooral verloor
na regeringsdeelnames, is de hoop nu zo groot te worden dat Kaag premier
kan worden. Dit interview vindt plaats in de week voordat het kabinet
nieuwe coronamaatregelen aankondigt.

U voerde campagne onder de slogan 'nieuw leiderschap'. Wat betekent dat
eigenlijk?

'Ik heb gezegd dat het gaat om leiderschap om Nederland uit de crisis te
helpen, om een inclusieve samenleving op te bouwen.'

Maar wat betekent nieuw leiderschap?

'Het gaat er bijvoorbeeld om hoe je als persoon verantwoordelijkheid
durft te nemen, je stijl, hoe je verbinding zoekt, niet alleen in het
gesprek, maar ook de manier waarop je verbinding zoekt. De Nederlandse
politiek praat mensen te veel naar de mond. Nieuw leiderschap, dat is
ook dat je niet wegkijkt.'

Vindt u dat er nu wordt weg gekeken door politici? En waarvan dan?

'Het is niet altijd een kwestie van wie en wat. Ik spreek over de
toekomst, over wat ik en wij willen uitdragen. Ja we zitten in een
kabinet. Als je nou dezelfde vraag wilt stellen als veel anderen: zijn
we trots op de Lesbos-deal? Nee, absoluut niet.'

Kaag bedoelt het compromis dat de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en
ChristenUnie sloten over de opvang van vluchtelingen uit het Griekse
kamp Moria. Door een brand moesten ruim twaalfduizend migranten
geevacueerd worden. Nederland neemt honderd vluchtelingen op, vijftig
kinderen en vijftig kwetsbaren. Dat aantal gaat wel af van een eerder
door de coalitie afgesproken aantal vluchtelingen dat in Nederland
opgenomen wordt.

Kaag: 'Heb ik dat met pijn in mijn hart gedaan? Ja. Willen we dat in de
toekomst hopelijk op een andere manier beter kunnen regelen? Volmondig
ja. Leiderschap is ook dat ik durf te zeggen: hier ben ik absoluut niet
tevreden over.'

U heeft eerder gezegd dat D66 hier in een volgend kabinet niet mee zou
instemmen. Waarom wachten, u zit nu toch in het kabinet?

'Omdat we in deze periode niet verder komen. Moet je het er dan op aan
laten komen in een coalitie, tegenover CDA en VVD, met het risico dat
het kabinet valt? Wie is daarbij gebaat in de grootste crisis sinds de
Tweede Wereldoorlog?'

Is dat eerlijk tegenover kiezers?

'De inzet gaat altijd over de inzet. Kijk, wij hebben natuurlijk een
inzet in de coalitie op basis van de inzet van het verkiezingsprogramma
van de vorige keer. Sommige dingen zijn gelukt, zoals het kinderpardon
en het klimaatakkoord. Met het nieuwe verkiezingsprogramma willen we
onze optimale inzet beloven, dat is eerlijk. Het zou oneerlijk zijn als
we zeggen: dit programma gaan we even regelen. Dat kunnen we niet
garanderen.'

Bij de presentatie sprak u over Europa, onderwijs, inclusie, klimaat.
Maar niet over medisch-ethische thema's. Zijn die niet meer belangrijk
voor D66?

'Dat was niet om gevoeligheden uit de weg te gaan. Medisch-ethische
thema's houden de meeste Nederlanders volgens mij niet bezig als ze hun
baan dreigen kwijt te raken of zzp-er of student zijn en niet rond
dreigen te komen. Het is niet top of mind. Ook niet voor mij op dit
moment.'

Het onderzoeksrapport dat in opdracht van het kabinet werd geschreven,
concludeerde dat de doodswens van mensen die hun leven voltooid vinden
ambivalent is.

'Daarom vind ik het belangrijk dat er nog heel veel geinvesteerd wordt
in het bestrijden van eenzaamheid en sociaal isolement. En dat er wordt
gekeken naar wat kan helpen om niet tot die keuze voor zelfdoding over
te gaan. Het bleek ook dat de groep die geidentificeerd was niet zo
groot is. Dan moet je sowieso kijken, hoe groot is het probleem en wat
hebben we daarvoor nodig?'

Speelt het bij u nog mee dat u...

'Katholiek bent?'

Ja.

'Ik sta wel achter het wetsvoorstel van Pia Dijkstra over voltooid
leven, het is belangrijk dat de wet behandeld wordt en dat dit thema
geagendeerd blijft. Het recht op zelfdoding vind ik, als D66'er, een
fundamentele kwestie. Dat wil niet zeggen dat ik het nou zou willen
doen, maar het is een recht.'

U sprak over een 'ambitieus' programma. D66 wil een miljoen extra huizen
bouwen in 2035. Minder dan wat volgens het ministerie nodig is. Is dat
dan 'ambitieus'?

'Eeuhm, nou, ik denk dat leden dat wel gaan amenderen, om zo snel
mogelijk naar een miljoen te gaan. Kijk, ik heb de datum van 2035 niet
gesteld.' Kaag kijkt naar haar politiek assistent.

Neemt u daar afstand van?

'Nee, het is gewoon een praktische constatering. Het moet zo snel
mogelijk, die een miljoen huizen.' Weer een blik op haar politiek
assistent.

Dus 2035, dat is niet ambitieus genoeg?

'Nou, nee. Idealiter niet nee.' Lachend: 'Het is not done voor een
lijsttrekker om een amendement in te dienen op het eigen
verkiezingsprogramma. Dit zal misschien het moment zijn waarop de
lijsttrekker dat wel doet.'

In het programma hebben jullie het over een commissie die moet uitzoeken
hoeveel migratie Nederland aan kan. Wil D66 een quotum?

'Dat zou een logische mogelijkheid zijn. Het is heel verstandig om naar
demografische veranderingen te kijken en je af te vragen: wat heeft
Nederland nodig in de toekomst? Welke huizen, scholen, wat voor kennis
willen we aantrekken? En dan kijk je welke mensen daarbij horen.'

In december zei CDA-lijsttrekker Hugo de Jonge in NRC dat migratie
Nederland overkomt. Deelt u die analyse?

'Ik denk dat heel veel mensen dat vinden, dat verklaart misschien ook de
angst bij een deel van de mensen. Er is te weinig management. Het is
goed om een stapje terug te zetten en weer heel rationeel over migratie
te praten. Om ook te kijken naar de veranderingen die het teweeg brengt
binnen het land en dan kun je bepalen hoe je het land inricht. Canada
doet dat natuurlijk al decennia. Er moet wel onderscheid gemaakt tussen
arbeidsmigranten en vluchtelingen. En ik wil niets veranderen aan het
vrije verkeer van personen, dat is een recht. Daarover ben ik het niet
eens met Hugo de Jonge.'

U neemt het nadrukkelijk op voor grote bedrijven. In uw manifest over de
economie schreef u over 'de obsessie waarmee multinationals in dit
tijdsgewricht bijna als een bedreiging worden afgeschilderd'. Volgens u
'schadelijk voor het economisch klimaat'. Waarom?

'Als je andere partijen hoort denk je soms: het is slecht, slechter,
slechtst. Wij doen niet aan die bedrijvenbashing. Ze zijn belangrijk
voor de economie, voor banen. Kritisch volgen en kijken is belangrijk.
Maar ik ken eerlijk gezegd alleen maar bedrijven die verantwoordelijk
willen zijn, aandacht voor het klimaatakkoord willen en eerlijk loon
willen betalen. Aandeelhouders verwachten dat ook van die bedrijven.'

Het wetenschappelijk instituut van D66 en de fractie schreven een paar
weken eerder over grote bedrijven die 'ons uit elkaar spelen'.

'Dit is mijn verhaal. En bashing is iets anders dan op feiten gebaseerd
kijken naar bijvoorbeeld de techmonopolies, zoals we in het programma
doen. Die bedrijven hebben te veel macht over onze data, burgers worden
aan hun lot overgelaten.'

Een ander punt: jullie pleiten in het verkiezingsprogramma voor een
vermogensbelasting van 1 procent voor mensen met een vermogen boven een
miljoen euro. Op dit moment is de effectieve vermogensbelasting 1,58
procent voor die groep. U wilt een belastingkorting?

'Ja, dat zou je zeggen. We hebben het op detailniveau laten doorrekenen,
ik heb die totale doorrekening nog niet gezien.'

Het kabinet wil naar 1,9 procent vermogensbelasting. Waarom dan een
halvering?

'Nou, ik heb daar op dit moment geen antwoord op. Ik moet even kijken
naar...'

Ze kijkt vragend naar haar politiek assistent, die het antwoord wel
weet: 'Wij willen daar een procent bovenop.' Kaag knikt.

--------
(c) 2020 NRC