[D66] Pia Dijkstra verlaat Binnenhof

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Sep 22 11:38:03 CEST 2020

Bron:   Volkskrant
Datum:  22 september 2020
Auteur: Gijs Herderschee
Ref:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/22/pia-dijkstra-d66-verlaat-tweede-kamer-na-verkiezingen-a4013030

Pia Dijkstra verlaat Binnenhof: 'Na de moord op Els Borst ben ik
voorzichtig geworden'

Met de Donorwet schreef zij het meest baanbrekende
initiatief-wetsvoorstel van het afgelopen decennium op haar naam. De
andere veelbesproken wet van haar hand, de wet Voltooid Leven, moet door
een ander worden afgemaakt, want D66-Kamerlid Pia Dijkstra verlaat de
politiek. Ze kijkt terug met gemengde gevoelens. 'We zijn in het
afgelopen decennium ongelooflijk verhard.'

Pia Dijkstra (65), boegbeeld van de medisch-ethische agenda van D66,
maakt dinsdag bekend dat zij na de verkiezingen vertrekt uit de Tweede
Kamer. 'Rond die tijd krijg ik AOW. Dan is het tijd voor een nieuwe
generatie. En ik wil zelf weer baas zijn over mijn tijd.'

In de Kamer groeide zij uit tot de grondlegger van de nieuwe Donorwet,
die op 1 juli van dit jaar van kracht werd, en streed zij onvermoeibaar
voor een wet voor levensbeeindiging bij 'voltooid leven'. Dat bracht
haar niet alleen vrienden. 'Ik heb veel leren verdragen.'

Ze moet wat wegslikken. Een gesprek over de reacties die zij soms
aantreft in haar mailbox en op de sociale media grijpt haar bij de keel.
'We zijn in het afgelopen decennium ongelooflijk verhard. Het debat is
lelijk geworden, vooral op de sociale media. Ik ben neergezet als iemand
die mensen alleen ziet als een zak organen. Terwijl ik heel zorgvuldig
vormgeef aan wetgeving die levens redt. Ik vind dat heel lastig. Wat
moet je er tegenover zetten?

Tolerantiegrens

'Twee maanden geleden heb ik mijn wetsvoorstel over Voltooid Leven
ingediend. Als je dan ziet dat een predikant, werkzaam bij de EO als
presentator, een plaatje van Magere Hein op Twitter zet met daaronder
'Dood 66'... Ik heb veel leren verdragen, maar dit gaat echt ver over
mijn tolerantiegrens.

'Meestal reageer ik niet, maar in dit geval heb ik laten weten dat ik
het niet vond kunnen. Dit doen sociale media dus met mensen van wie je
verwacht dat ze op een respectvolle manier kunnen omgaan met verschillen
van mening, dat ze zich verdiepen, snappen waar je het over hebt, ook
bereid zijn te lezen.

'Die ongelooflijke beschuldigingen en simplificaties..., ook van
serieuze partijen. Kamerlid Madeleine van Toorenburg van het CDA zei dat
D66 alleen bezig is met de dood, geobsedeerd is met de dood. De partij
van dood en verderf. Dan vraag ik me af wat ze aan het doen is. Ik vind
dat echt heel erg. Van Toorenburg liet later weten dat het niet zo
bedoeld was.

'Als zelfs collega's dit soort uitlatingen doen, daar word ik bang van.
Ik vind het gevaarlijk. Na de moord op oud-minister Els Borst in 2014
ben ik voorzichtig geworden. Er werd gezegd dat de dader een verwarde
man was, een psychiatrische patient. Maar de Euthanasiewet die Els heeft
ingevoerd, zou zijn motief zijn geweest. Hij is in zijn verwardheid wel
geinspireerd. Er was een dominee die na de moord op Els zei dat het een
straf van God was.

'Toch ben ik al die jaren met de trein naar Den Haag gekomen. Een keer
werd ik op een heel erg onheuse manier toegesproken door een mevrouw.
Toeval of niet, maar er zat een echtpaar bij van wie de vrouw toen zei:
'Wilt u nu ophouden. Onze zoon is overleden en hij heeft vijf mensen
geholpen omdat hij orgaandonor was.' Toen was het meteen over. Dat is me
erg bijgebleven.'

Doopsgezind

In 2010 was Pia Dijkstra al een nationale bekendheid. Twaalf jaar, van
1988 tot 2000, was zij presentator van het 8-uurjournaal bij de NOS.
Daarna presenteerde zij medische tv-programma's: Vinger aan de pols, Hoe
bevalt Nederland, De Centrale Huisartsenpost en Het kinderziekenhuis.
Zij begon in 1978 bij de Ikon, de Interkerkelijke Omroep Nederland.

'Ik kom uit een Fries doopsgezind gezin. Dat is de meest vrijzinnige
protestantse stroming. Je doet op je 18de belijdenis met een zelf
geschreven tekst. Je kiest je eigen woorden, de reden waarom je lid wilt
worden van zo'n gemeenschap, waarin iedereen gelijkwaardig is. Dat dna
zit ook in D66. De zelfbeschikking, de keuzevrijheid, eigen
verantwoordelijkheid. Het is niet zo'n grote stap tussen die twee.

'Over orgaandonatie werd hier al jaren gepraat. De wachtlijsten voor
organen bleven maar oplopen, de politiek kwam niet verder dan oproepen
om te doneren. Dat heb ik opgepakt. Zo'n onderwerp is bij de meeste
fracties een vrije kwestie. Dan stemmen Kamerleden naar hun eigen
geweten. Ik heb wel met een paar Kamerleden gesproken voor de stemming.
50Plus bijvoorbeeld vroeg of ik bij hen langs wilde komen. Maar het zijn
vooral patientenorganisaties geweest die het belang hebben uitgelegd.
Tot de stemming wist ik echt niet hoe die zou uitvallen. Niet in de
Tweede Kamer, niet in de Eerste Kamer.

Drions pil

'Voltooid Leven komt ook niet uit de lucht vallen', zegt Dijkstra, met
een verwijzing naar 'de pil van Drion'. In 1991 stelde rechtsgeleerde
Drion een middel voor waarmee ouderen die klaar waren met het leven, dat
zelf zouden kunnen beeindigen. 'In 2016 stelde het kabinet-Rutte II, met
VVD en PvdA, een regeling voor. Die heb ik opgepakt en omgezet in een
wetsvoorstel. Anders blijft het een discussie die alle kanten opschiet.'

Daarna heeft het nog drie jaar geduurd voordat ze het wetsvoorstel
indiende. D66 belandde in het derde kabinet Rutte en ondervond in de
coalitie interne weerstand van CDA en ChristenUnie. Het heeft Dijkstra
niet kunnen ontmoedigen. 'Als ik kijk hoe de Euthanasiewet en de
Donorwet tot stand zijn gekomen, dat heeft ook twintig, dertig jaar
geduurd. Dit kan ook nog tijd kosten. Dat laat ik met gerust hart over
aan een nieuwe generatie bij D66.'

Intussen hoopt zij op iets meer wederzijds begrip, meer bereidheid om
naar elkaar te luisteren. Juist als het om zulke gevoelige kwesties gaat
van leven en dood. 'Het schuurt als een partij als de ChristenUnie dan
zegt 'laten we elkaar geen pijn doen'. Ze bedoelen dan altijd: doen
jullie ons geen pijn! Maar dat moet wederkerig zijn. Als je zelf vindt
dat iets niet kan vanuit jouw religieuze overtuiging, werp dan geen
blokkade op voor die mensen die het wel willen. Je hoeft geen euthanasie
te vragen, je hoeft niet om een abortus te vragen. Zij kunnen ervoor
kiezen om het op een andere manier op te lossen. Maar geef de ruimte aan
mensen die er wel op een goede, zorgvuldige manier gebruik van willen
maken.'

CV Pia Dijkstra

9 december 1954 geboren in Franeker

1967-1974 Stedelijk Gymnasium te Leeuwarden
1974-1978 Studie theologie te Amsterdam (niet afgemaakt)
1978-1984 Begin van haar loopbaan, bij de Interkerkelijke Omroep
Nederland, Ikon
1984-1986 Radio Nederland Wereldomroep
1986-1988 NCRV, actualiteitenrubriek Hier en Nu
1988-2000 NOS, presentator van het 8-uurjournaal
2000-2010 Avro, presentator van medische programma's zoals Vinger aan de
pols, Hoe bevalt Nederland, De Centrale Huisartsenpost en Het
kinderziekenhuis
2008-2010 Voorzitter commissie Taskforce Deeltijd Plus
17 juni 2010 Lid Tweede Kamer voor D66
2014 Initiatiefwetsvoorstel 'afschaffing weigerambtenaar' door de Eerste
Kamer aangenomen
2016 Tweede Kamer stemt voor Donorwet
2016 Kabinet-Rutte II oppert regeling 'voltooid leven'
2018 Eerste Kamer stemt voor Donorwet
2020 Donorwet ingevoerd
2020 Initiatiefwetsvoorstel 'Voltooid leven' ingediend

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.