[D66] Politiek conservatisme

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Sep 5 11:29:39 CEST 2020

Antid Oto <jugg at ziggo.nl>,
> In de nieuwe Groene nr. 36 een essay over 'het verweesde conservatisme'
> dat in het vaarwater van radicaal-rechtse stokebranden is gevaren. Wie
> de flirt van Fluks met deze lieden wil begrijpen moet het lezen.

Wees maar gerust, ik flirt niet met ze.

Wat is stel is dat indien een conservatieve nationalist iets stelt/doet
dat klopt, dit meegenomen is. Met de progressieve globalisten aan het
roer is het de afgelopen jaren nogal bergafwaards gegaan. Ik ben noch
conservatief, noch nationalist, noch globalist - voor mij vrij makkelijk
omdat ik zelf niets aanhang. Ik ben progressief maar niet fanatiek: Ik
ben voor veranderingen (meer democratie en zo) maar niet alle
veranderingen zijn inhoudelijk progressief (integendeel, zelfs). Het
conservatisme is wat mij betreft de ziekte van deze tijd - zijn we
inmiddels terug in de jaren 1930 ? Het lijkt er wel op, er mag bijna
niets meer.

> De VS is al bezig met een implosie. (...) Europa is ten dode
> opgeschreven.

Waarom ?

Okee, Democraten en Republikeinen zijn er niet in geslaagd geschikte
presidentskandidaten naar voren te schuiven. En dan heb je nog de
coronarellen (politici doen vrijwel overal ter wereld zo goed als alles
verkeerd om de corona-pandemie in stad te houden; sommigen burgers
reageren hier verkeerd op en slaan door) maar uiteindelijk gaan die
voorbij. Het 'nieuwe normaal' zal uiteindelijk hetzelfde worden als het
'oude normaal' - zo gaan die dingen nu eenmaal (en da's inderdaad
conservatief). 'Normaal' refereert trouwens naar 2 hondjes (maar ja, wie
ziet zoiets ?).