[D66] Aanpak corona leidt tot ruzie en verdeeldheid in kabinet

Henk van Lingen henk at vanlingen.net
Tue Nov 10 13:44:39 CET 2020

On 11/10/20 10:00 AM, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Ik heb hier al tal van keren gemeld dat de besmettingscijfers van het
> RIVM vervalst worden.

Inderdaad zeur je met enige regelmaat over cijferverschillen. Erg
substantieel zijn de verschillen die je ziet niet. Zo heb je
herhaaldelijk opgemerkt dat John Hopkins iets anders meldt dan het RIVM.
Onzin natuurijk, John Hopkins haalt hun data bij het RIVM (waar
anders?). Als je zelf dagelijks de spreadsheet van het RIVM zou ophalen
zoals ik soms doe, zou je eenvoudig zien dat het getal van Hopkins
eenvoudigweg het extra aantal regels is dat de spreadsheet van het RIVM
heeft tov de dag ervoor. En ja, dat getal verschilt doorgaans een tien
of twintigtal met het daggetal dat in de media verschijnt. Dat komt door
correcties van eerdere data. Behalve dat er nieuwe meldingen worden
ontvangen van de GGDs, worden eerdere meldingen soms aangepast; de
aantallen meldingen per dag kunnen daardoor variƫren. Zie voetnoten
pagina 3 PDF RIVM weekrapportage.

Erg relevant is dat allemaal niet. Het is natuurlijk niet voor niks dat
het RIVM al ver voor de zomer is gestopt met dagelijkse nieuwsberichten
en over is gegaan op weekrapportages.

Henk.