[D66] Censuur: Milieu-documentaire Michael Moore & Jeff Gibbs: Planet of the Humans (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue May 26 17:16:34 CEST 2020

Bron:   Telegraaf
Datum:  26 mei 2020
Auteur: Edwin Timmer
Ref:    https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

Kritische documentaire Michael Moore verwijderd

AMSTERDAM - Klimaatactivisten hebben hun zin: filmmaker Michael Moore
wordt gemuilkorfd. Moore's uiterst kritische documentaire over de
energietransitie, die een mokerslag betekende voor de milieubeweging, is
na een klacht van YouTube gehaald.

De Britse fotograaf Tobey Smith meent dat zijn auteursrechten zijn
geschonden en eiste daarom van YouTube het verwijderen van de gratis te
bekijken film. Het gaat om acht seconden aan beelden over de mijnbouw
van schaarse metalen uit Mongolie.

Schaduwzijden biomassa

Ruim acht miljoen kijkers hadden de film Planet of the Humans al bekeken
op het videokanaal. Regisseur Jeff Gibbs en producent Moore
(Oscar-winnaar met Bowling for Columbine) belichten erin de zwarte
schaduwzijden van wind- en zonne-energie en het gebruik van biomassa.
Ook toont de film hoe milieuactivisten en grote bedrijven samen
profiteren van de groene energietransitie.

Rechtstreeks een oplossing zoeken met Michael Moore wilde Smith niet, zo
meldt hij in de Britse krant The Guardian. 'Ik was niet geinteresseerd
om te onderhandelen. Ik steun de documentaire niet, ik ben het niet eens
met de boodschap en ik waardeer het misleidende gebruik van de feiten in
de verhaallijn niet.'

'Censuur'

Smith is als fotograaf verbonden aan Climate Outreach, een groep van
communicatiedeskundigen die de wereld stelt te willen overtuigen van de
impact van klimaatverandering.

Volgens regisseur Jeff Gibbs gaat het Smith daarom niet om het gebruik
van de paar seconden aan filmbeelden, maar om een politiek doel van de
klimaatbeweging: burgers zouden de schokkende feiten uit de omstreden
film niet mogen zien.

'Dit is een flagrante poging tot censuur door de politiek geinspireerde
critici van de film Planet of the Humans', zegt Gibbs in een reactie.
'Hier is sprake van misbruik van het auteursrecht om een film van het
net te halen dat een serieuze discussie heeft gestart over hoe de groene
beweging in bed is gestapt met Wall Street en de zogenaamde 'groene
kapitalisten'. Het is gewoon een nieuwe poging van de tegenstanders om
het recht op vrije meningsuiting in te dammen.'

Gibbs geeft aan dat men in gesprek is met YouTube om de film weer online
beschikbaar te krijgen.

--------
(c) 2020 TMG Landelijke Media B.V.