[D66] Tegengeluid Maurice de Hond over Covid-19 (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #231)

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Sun Jun 28 12:25:01 CEST 2020

Als ik de gebeurtenissen van de afgelopen dagen inzake Corona zie, moet ik de Hond op een aantal punten gelijk geven:

- Het blijkt dat de besmettingen buiten (open lucht) veel minder snel gaan dan binnen: Zie gebeurtenissen Hemelvaartsdag, zie gebeurtenissen met de demonstratie op de Dam die volgens RIVM maatstaven verboden had moeten worden.
- Er wordt, zo zie ik om mij heen op kantoren meer aandacht gelegd op het 1,5 meter houden, eenrichtingverkeer en kuchschermen dan op goede filtering van de Airco. Vaak is het zo dat ramen niet eens open kunnen.
- Het toelaten van publiek bij voetbalwedstrijden waar een schreeuwverbod geldt is de grootste waanzin die ik ooit gehoord heb. Dit valt niet te handhaven. Gevulde stadions zijn na binnenruimte de plaatsen waar de grootste kans op verspreiding bestaat.

Maar Rutte c.s. gaan gewoon op de ingeslagen weg door. Het allerdomste is dat er geen enkele tegenwerping gemaakt wordt tegen Boris Johnson die doodleuk de grenzen tussen UK en EU op 8 Juli weer openzet terwijl het virus in Engeland nog lang niet uitgewoed is. We krijgen dus over een week weer besmettingsbronnen binnen die afkomstig zijn uit een land dat door BuZa geclassificeerd is met code oranje (Nederlanders mogen daar alleen voor noodzakelijke reizen heen). Hoe dom wil je het hebben?
Johnson had beter een voorbeeld kunnen nemen aan zijn collega Ardern in Nieuw Zeeland (ook een eiland staat en makkelijker af te sluiten) en de hele boel in lockdown moeten gooien totdat het virus ook uit de UK verbannen was (althans op hetzelfde niveau was als in NL).

Ernst Debets/
Zaanstad