[D66] GGZ-GATE: Afgestorven vreugde

R.O. jugg at ziggo.nl
Wed Jul 22 20:51:39 CEST 2020

volkskrant.nl:

Column Arnon Grunberg
Een psychiater is een hedendaagse priester die ons lijden van betekenis
voorziet

Een elftal psychiaters in opleiding was samen met twee opleiders en mij
bijeengekomen in een zaaltje van de GGZ Delfland. Men had mij gevraagd
de psychiaters in opleiding te leren minder in protocollen te denken.
Hun leeftijden varieerden van eind twintig tot begin veertig. Twee
antwoordden op de vraag wat ze zouden zijn geworden als het niet
psychiater was geweest: ‘Gynaecoloog.’ Waarop een derde zei: ‘Ik heb op
gynaecologie gewerkt, het wonder van het leven is mij ontgaan.’

De psychiaters in opleiding schreven over dilemma’s. Een vroeg zich af
of ze op 1 augustus op reis moest gaan, het was dan zo druk op de weg.
Een tweede wist niet zeker of hij een goede vriendin moest vertellen dat
haar vriend vreemdging, een derde biechtte op dat hij een cavia had
vergiftigd. De schuld was zijn dilemma. Misschien was de moord
verzonnen, ik had gezegd dat het dilemma verzonnen mocht zijn. Dat
laatste bracht een psychiater in opleiding in paniek. Mogen verzinnen
kan een bron van wanhoop zijn, zoals vrijheid dat dikwijls is.

Het verschil tussen norm en moraal kwam ter sprake naar aanleiding van
de vraag: is seks met een diepvrieskip moreel verwerpelijk?

Toen was het tijd voor de barbecue. Er waren veganistische hapjes, kip
was er ook.

Begin juli selecteerde Erik van den Berg in de Volkskrant een citaat uit
de dagboeken van de Deense filosoof Kierkegaard: ‘Voor alles – zegt Hij
[God] – moet Ik die levenslust uit de mens hebben.’

In de kwelling vindt de mens zijn roeping.

De psychiater komt niet genezen, hij is de hedendaagse priester die
zegt: ‘Ik kom uw lijden van betekenis voorzien.’

Stelt u zichzelf nu de vraag, lezer, feitelijk eveneens hulpverlener in
opleiding: hoeveel mensen hebt u de levenslust ontnomen? Hoeveel mensen
hebben u de levenslust ontnomen? Waar vindt de afgestorvene vreugde?