[D66] De eeuwige actualiteit van Friedrich Nietzsche

A.OUT jugg at ziggo.nl
Fri Jan 10 13:32:49 CET 2020

De eeuwige actualiteit van Friedrich Nietzsche
By
groene.nl
14 min
View Original

Het leven van Friedrich Nietzsche werd getekend door teleurstelling en
overmoed, ziekte en waanzin. Als kind werd hij ‘de kleine dominee’
genoemd, maar later keerde hij zich tegen het geloof, om God
uiteindelijk dood te verklaren.
Der kranke Nietzsche, met ook zus Elisabeth, serie van Hans Olde, tussen
juni en augustus 1899

In het najaar van 1888 reist Friedrich Nietzsche naar Turijn. De stad
had hem tijdens een vorig verblijf gevoelens van ruimte, vrijheid en
trots geschonken; hij genoot van het eten in de trattoria’s en van de
beste koffie ter wereld die ze er schonken. Net als vorige keer
verblijft hij op een kamer op de derde etage van de Via Carlo Alerto 6,
tegenover het imposante Palazzo Carignano. Hij voelt zich, als hij door
de schaduwrijke galerijen en over de glinsterende rivieroever loopt, in
een jubelende stemming. ‘Ik ben de dankbaarste mens ter wereld’, denkt
hij, ‘het is mijn grote oogsttijd. Alles gaat me makkelijk af.’

Hij is eenzaam in Turijn, niemand komt hem opzoeken. Koortsachtig werkt
hij aan zijn nieuwe boek, De antichrist, een scheldkanonnade tegen het
christendom, en als hij dat af heeft aan Ecce homo, zijn autobiografie
waarin hij zich presenteert als tegenhanger van Christus, als een tweede
Christus. Met hoofdstukken als ‘Waarom ik zo wijs ben’, ‘Waarom ik zo
knap ben’ en ‘Waarom ik zulke goede boeken schrijf’ lijkt hij de spot te
drijven met het genre, en met de ijdelheid die de autobiografie
onvermijdelijk aankleeft.

Het laatste deel, ‘Waarom ik een noodlot ben’, begint met de beroemde
zinnen: ‘Ik ken mijn lot. Eens zal de herinnering aan iets ontzaglijks
met mijn naam verbonden worden, – aan een crisis zoals er nog nooit een
op aarde is geweest, aan de diepste gewetensbotsing, aan een beslissing,
teweeggebracht tegen alles wat er tot dan toe geloofd, geëist, geheiligd
was. Ik ben geen mens, ik ben dynamiet.’

[...]