[D66] Coronawacht

R.O. juggoto at gmail.com
Thu Dec 24 09:42:30 CET 2020

http://media.cdn.pagesuite.com/articles/9af29cb7-7636-4b1d-8f45-d276af718648/2020-12-24/image-0002486c-4544-11eb-b642-539926cad71b-3935c7de-4545-11eb-b642-539926cad71b.jpg

coronawacht

  ‘Marion Koopmans, wat een vrouw!’

Kunstenaar Tom van Wanrooy (57) nam de uitdaging aan en schilderde op
verzoek van het /AD/ binnen een maand de Coronawacht, met een knipoog
naar Rembrandt. Herkent u de hoofdrolspelers in de huidige pandemie?

Door wessel penning

De verf is nog nat, wanneer Van Wanrooys werk uit zijn atelier aan de
Teteringsedijk in Breda wordt getakeld. Hij kijkt bezorgd toe, als een
moeder naar haar pasgeboren kind.

Goed gelukt, snel gedaan zeg.

„Ik ben een snelle werker. Mijn echte vak is cartoonist, sneltekenaar.
Het schilderen in de stijl van Rembrandt is een hobby. Ik geef daar ook
cursussen in. Ik ben een fan, al van jongs af. Toen ik zijn etsen zag,
werd ik meteen gegrepen. Ze zijn zo raak. Tekenen begint met goed
kijken. Rembrandt deed dat beter dan wie ooit. Kijk eens naar zijn
portretten en zie dan de pupillen in de ogen. Perfecte rondjes! En dan
zijn spel met licht en donker, waanzinnig.”

Tevreden over uw Coronawacht?

„Nee, ik zie zoveel dat beter had gemoeten. Ben een ongeschoolde
kunstenaar. Een collega zei: ‘Snap niet dat ze jou hebben gevraagd’.
Want je hebt ook van die ambachtelijke schilders. Mijn stijl is hier en
daar te grof. Maar ik ben tevreden genoeg, ook gezien alle mooie
reacties die ik krijg.”

Het is een schilderij met een knipoog.

„Een vette knipoog. Maar de Nachtwacht was destijds ook een
buitenbeentje hoor. Tijdgenoten van Rembrandt maakten ook
schuttersstukken, maar zetten dan de mannetjes netjes naast elkaar.
Rembrandt niet. Dat maakt de Nachtwacht zo uniek, alles staat dwars door
elkaar heen. Het is net een filmfragment.”

Op de sofa in uw atelier zag ik stapels foto’s liggen van de hoofdpersonen.

„Sinds ik de opdracht kreeg, heb ik me gek gegoogeld. Ik zocht de juiste
look, het juiste licht, want in de Nachtwacht heeft iedereen ook zijn
eigen, speciale plek. Daar wilde ik dichtbij blijven.”

Wie is uw favoriet binnen de Coronawacht?

„Virologe Marion Koopmans, interessante figuur. Wat een sterke vrouw!
Krijgt veel shit over zich heen via sociale media, praat daar openlijk
over en blijft ondertussen bij haar verhaal. Irma Sluis is ook geweldig.
Wie niet van haar houdt, die kan maar beter emigreren, naar de Noordpool
of zo.”

limburger.nl