[D66] Interview: Van Dissel (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #481)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Dec 24 09:23:59 CET 2020

Bron:   Volkskrant
Datum:  23 december 2020
Auteur: Maarten Keulemans

De zeven plagen van Jaap van Dissel: 'Tweede golf had voorkomen
kunnen worden'

Jaap van Dissel weet het zeker: de maatregelen hadden best gewerkt, als
we ons er maar aan hadden gehouden. Vier dagen voor de nieuwe lockdown
blikten we met hem terug op het jaar van corona, aan de hand van zeven
plagen. 'Het virus loslaten is nooit een realistische optie geweest.'

De Tweede Golf

Meneer Van Dissel, de vorige keer dat ik u sprak, afgelopen zomer, was u
nog hoopvol dat we een tweede golf konden voorkomen. 'We hebben dan
beter testbeleid en een uitstekend systeem van bron- en
contactonderzoek', zei u. Wat ging er mis?

'Ik weet niet of je moet zeggen: er is iets misgegaan. Je moet kijken
wat er gebeurd is. Wat we gezien hebben is dat er na de vakantieperiode
een heleboel dingen in een dusdanige richting gingen wijzen dat de
viruscirculatie gewoon weer toenam. Er kwamen personen terug van
vakantie die in het buitenland positief waren geworden. We zagen
duidelijk de introducties, en vervolgens doorgifte van het virus, vooral
in thuissituaties, op het werk en in verpleeghuizen. Dat heeft
uiteindelijk een tweede golf getriggerd.'

Maar we hadden dit toch moeten opvangen, met testen en regionale
maatregelen?

'We hadden het vast kunnen voorkomen. Niet alleen in Nederland, maar ook
in veel andere landen. Het heeft uiteindelijk veel te maken met de mate
waarin iedereen... tja, toch de mate van naleving van de basisregels.'

Dan legt u de schuld wel erg makkelijk bij de burger. Uit de cijfers van
de corona-gedragsunit van het RIVM blijkt juist dat veruit de meeste
mensen zich prima aan de regels houden.

'Ik denk dat je nu te kort door de bocht redeneert. Zeker, de intenties
van de meesten zijn goed, en de meesten doen het ook goed. Maar
tegelijkertijd: als we kijken naar verschillende onderzoeken, zoals
bijvoorbeeld naar het winkelgedrag, zien we toch dat het haast weer zit
op het niveau van voor covid, of zelfs erboven.

'Het gevoel van urgentie is duidelijk veranderd. We zien dat maatregelen
die we eerder ook namen, nu minder effect hebben dan in maart. Dat moet
wel komen doordat men een andere invulling geeft aan de adviezen. We
zien dat bijna 20 procent van degenen die positief zijn getest, ondanks
het nadrukkelijke verzoek om thuis te blijven toch het huis verlaat. En
dat personen met verkoudheidsklachten toch naar hun werk of naar school
gaan. Ik wil benadrukken: ik kan heel goed begrijpen dat men genoeg
heeft van het virus en terug wil naar de periode ervoor. Maar het virus
laat het gewoon niet toe.'

Golven komen, golven gaan, maar Jaap van Dissel blijft altijd bestaan.
De onverstoorbare dokter des vaderlands is als voorzitter van het OMT en
directeur van het Centrum voor infectieziektebestrijding van het RIVM
een van Ruttes belangrijkste adviseurs. Hij is het, die maand na maand
de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport voorziet
van soms hoogdravende colleges over de stand van de uitbraak. Hij is
het, die als enige wetenschapper mag aanschuiven bij het Catshuisoverleg
van het kabinet. Niet alleen omdat hij van de hoed en de rand weet, maar
zeker ook omdat hij zo'n geschikte peer is, valt achter de schermen te
beluisteren. Jaap hebben ze er graag bij.

Terwijl er ook mensen zijn bij wie hij vooral irritatie opwekt. Jaap van
Dissel, de breedsprakige professor. Niet de meest swingende
persoonlijkheid of beste communicator. De academicus, die tegenstanders
en twijfelaars kan overrompelen met een met bijzinnen, definities,
vaktermen en archaische woorden doorspekt academisch referaat, maar
daarbij een ding vergeet: de pathos, de kunst van het overtuigen met
emotie. Koppig, star en pedant kan hij dan overkomen, vinden zijn
tegenstanders.

De Media

Ik weet dat u het er liever niet over hebt, maar dit was toch het jaar
waarin u ineens grote bekendheid kreeg. 'Surrealistisch', noemde uw
Amerikaanse collega Anthony Fauci zijn ervaringen van afgelopen jaar.
Hoe heeft u het beleefd?

'Wat ik daarover wil zeggen, en dat zal niet veel zijn, is dat het
natuurlijk een intensief jaar is geweest, en dat ik herken wat je
citeert. Tegelijkertijd denk ik, en dat moet misschien in je karakter
zitten, dat je gewoon authentiek moet blijven. Mijn achtergrond is die
van een medicus en een wetenschapper, dat is ook de reden waarom ik op
deze positie ben gekomen. Dat heb ik geprobeerd vast te houden, zonder
allerlei secundaire dingen teveel van invloed te laten doen zijn.'

Rond uw buitenlandse collega's Fauci, Christian Drosten (Duitsland),
Fernando Simon (Spanje) en Anders Tegnell (Zweden) ontstond behalve veel
negativiteit ook een soort fancultuur. Met T-shirts, koffiemokken,
rocksongs zelfs. Waarom zijn er nog geen T-shirts met Jaap van Dissel?

'Kom, dat gaat toch totaal in tegen het Nederlandse karakter? En als dat
niet zo zou zijn, zou ik me ertegen verzetten. Want dat is toch helemaal
niet waar het om gaat? We moeten met zijn allen proberen een
virusuitbraak te bestrijden.'

Is enige schwung voor die bestrijding niet ook vereist? Denk aan hoe
iemand als Diederik Gommers, ook OMT-lid, behalve de geesten ook veel
harten wist te winnen.

'Ik heb daar geen bijzondere gedachtes over. Ik denk dat we gewoon werk
te doen hebben, en dat probeer ik volgens mijn eigen persoon in te
vullen. Media zijn daar onderdeel van. Maar ik probeer het met name bij
informatieoverdracht te houden, want ik denk dat dat mijn belangrijkste
taak is.'

Het Politieke Spel

Rutte verklaarde de OMT-adviezen in april 'heilig'. Heeft u de indruk
dat de rol van het OMT deze tweede golf anders is?

'Zeker. De situatie is natuurlijk ook heel anders. Eerst ging het over:
hoe stoppen we deze uitbraak? Dat was technisch, en relatief gezien
makkelijk. Daarna zag je, al vanaf de eerste versoepelingen, dat
iedereen het liefst vooraan stond voor die versoepelingen en zich
maatschappelijk ging roeren. Dat vind ik buitengewoon begrijpelijk, maar
het vraagt ook om een bredere afweging binnen het kabinet dan alleen
maar de medisch-epidemiologische.'

Meer mensen gingen zich met de wetenschap bemoeien. Burgemeesters
Halsema (GroenLinks) en Aboutaleb (PvdA) gingen achter u om te rade bij
het 'Red Team' over mondkapjes. Maurice de Hond trok de aandacht van
onder meer de PVV met zijn ideeen over ventilatie. Je zou kunnen zeggen:
daarmee werd het OMT 'die adviesclub van het kabinet'. De wetenschap
raakte gepolitiseerd.

'Ik zie dat natuurlijk ook gebeuren. Tegelijkertijd zie ik het niet
terug in de overwegingen die we in het OMT hebben. En ik denk ook niet
in onze advisering aan het kabinet.'

Ik denk dat de diepe, onderliggende onvrede was: het OMT adviseert te
eenzijdig. Is te weinig bezig met economie, gedragswetenschap of
technische oplossingen zoals ventilatie.

'Er kwam kritiek van mensen die blijkbaar niet wisten waar het OMT voor
diende en hoe het is samengesteld. Die zeiden dat al die disciplines
binnen het OMT zouden moeten worden opgenomen. Dat vonden wij heel
ongewenst, omdat we dan in het OMT al afwegingen zouden moeten maken
tussen heel verschillende soorten argumenten. Dat is niet aan ons, maar
aan de politiek, vinden we. Uiteindelijk moet het kabinet, op grond van
verschillende adviezen, zijn weg zoeken.'

'Op enig moment heeft het OMT daarom zeer expliciet aan het kabinet
geschreven: wij gaan over de medisch-epidemiologische adviezen. We
kunnen ons voorstellen dat er veel andere factoren zijn die moeten
worden meegenomen, zoals economische, maatschappelijke of
sociaalpsychologische. Dat kan net zulke valide argumenten opleveren,
maar wij gaan het niet doen, dus zorg dat je dat onderdeel ook
organiseert.'

En, is dat gebeurd?

'Daar is zeker wat mee gedaan. Zoals het OMT een manier is om
medisch-epidemiologische informatie te krijgen, zo heb je andere inbreng
van, ik noem er enkele, de Planbureaus, de SER, de Wetenschappelijke
Raad voor het Regeringsbeleid, of de gedragsunit van het RIVM.'

De Groepsimmuniteit

Volgens vrijgegeven stukken blijkt dat er in februari drie scenario's op
tafel lagen: laten uitrazen, gecontroleerd laten uitrazen en een
gecontroleerde lockdown. Voor eens en voor altijd: is het virus expres
laten rondgaan om groepsimmuniteit op te bouwen nu wel of niet als
beleidsoptie aan de orde geweest?

'Ik denk dat dat zelfs in de allereerste beschouwingen geen realistisch
scenario was. Het was natuurlijk heel snel helder dat het geen optie is
om niets te doen, aangezien dan het tweede uitgangspunt van het beleid,
het intact houden van de zorg, niet gerealiseerd kon worden.'

Toch lag het wel op tafel. Rutte hield een heel college over
groepsimmuniteit tijdens zijn eerste televisietoespraak in maart.

'Wat misschien onvoldoende is gecommuniceerd, is dat groepsimmuniteit
een langetermijnperspectief is. Namelijk dat men uiteindelijk, ofwel
door het doormaken van de infectie, ofwel door het verkrijgen van
immuniteit door vaccinatie, toch in staat is om een soort
groepsimmuniteit op te bouwen. Daar ging dat verhaal over.

'Maar ik mag hopen dat dit scenario wel op tafel lag. Alle scenario's
moeten op tafel liggen, om afwegingen te kunnen maken. Alleen betekent
dat natuurlijk niet dat het scenario realistisch werd geacht.'

De Maatregelen

Weer een lockdown. Waarom hebben we in Nederland eigenlijk niet zoals in
China gezegd: en nu gaan we op slot tot het virus weg is?

'Kijk, het punt is dat je het buitengewoon lang moet volhouden. Zo'n
stad als Wuhan is maanden in lockdown geweest. Het betekent maandenlange
isolatie van iedereen, met een aanpak die zo drastisch is en ingrijpt in
de persoonlijke vrijheden, dat die in de setting van het Westen
waarschijnlijk niet goed toepasbaar is. In Nederland hebben we nooit als
uitgangspunt gehad dat het aantal besmettingen helemaal naar nul kan,
vanuit de overweging dat Nederland een open samenleving is, een soort
knooppunt van Europa. We zitten niet onder een glazen stolp. Dat maakt
dat je altijd gevoelig bent voor introducties van buiten.'

Omgekeerd: wordt het niet juist tijd om de vlucht naar voren te nemen en
het virus te trotseren? Er overlijden immers minder mensen aan covid, we
kunnen de ziekte al beter behandelen.

'Dat laatste is zeker waar, maar wat bij dit virus gewoon het punt is -
en deze overweging maken alle West-Europese landen - is dat de aantallen
in heel korte tijd geweldig kunnen toenemen als je de R enige tijd boven
de 1 zou laten. Je zou een exponentiele groei van het aantal
besmettingen zien, die met enige vertraging leidt tot een uiteindelijk
te grote toename in de ziekenhuizen en op de ic's.'

De groep Herstel NL, rond de economen Barbara Baarsma en Coen Teulings,
zegt: zonder de ouderen af, zodat het virus onder jongere mensen kan
rondgaan. Het zijn immers vooral de ouderen die overlijden en in het
ziekenhuis belanden.

'Ik snap hun redenatie heel goed. Maar ik vind het eerlijk gezegd geen
heel realistische optie. De achterliggende gedachte is dat men erin zou
slagen de kwetsbaren te scheiden van de minder-kwetsbaren. Maar als we
bijvoorbeeld naar de groep kwetsbaren kijken die voor griepvaccinatie in
aanmerking komt, spreek je toch al snel over enkele miljoenen mensen.
Die leven bovendien lang niet allemaal in zorgcentra, gescheiden van de
rest van de bevolking, maar onder ons.

'Er is nog iets. Wat deze economen willen, is deels al gerealiseerd. In
de metingen zien we dat veel ouderen in een soort van isolatie zijn
gegaan, terwijl je ziet dat de jongeren weer op het niveau van contacten
zitten van voor corona. Dus in die zin is die splitsing in belangrijke
mate al bereikt. Desalniettemin hebben we te maken met de tweede golf en
deze hoge aantallen, en de gevolgen voor de zorg.

'Dus het idee klopt, en je ziet dat het deels al wordt uitgevoerd - maar
het is gewoon onvoldoende.'

De Toekomst

Binnenkort komen de vaccins erbij. Een deel van het zorgpersoneel en
kwetsbare ouderen zijn dan als de eersten aan de beurt. Dus dan kunnen
we de maatregelen al snel loslaten?

'Dat zou inderdaad een situatie kunnen creeren waarin de meest
kwetsbaren beschermd zijn, niet alleen in de zorgcentra maar ook degenen
die zelfstandig wonen. Maar dan nog houden we de overige paar miljoen
relatief kwetsbare personen in Nederland over. Voordat die weer
gevaccineerd zijn... Dat betekent dat je de maatregelen nog even intact
zult moeten houden.'

'En vergeet niet dat vaccinaties tweemaal moeten plaatsvinden, met een
maand ertussen. Dus je zit sowieso met anderhalve maand vertraging,
voordat je de effecten ziet.'

En dan?

'Het hangt ervanaf in hoeverre vaccinatie de doorgifte van het virus
remt. Maar het vermogen van het virus om te worden overgedragen zal
waarschijnlijk geleidelijk minder worden. Daarom moeten we nu gaan
modelleren in hoeverre het zich vertaalt naar een afname van de R-waarde
van de infectie. Dan zou je kunnen kijken welke maatregelen je kunt gaan
loslaten, zonder dat het ertoe leidt dat de R-waarde boven 1 komt.'

Uit de losse pols: stel dat het zou lukken om in het eerste kwartaal de
ouderen te vaccineren?

'Ik denk in alle eerlijkheid dat je dan op zijn gunstigst in het tweede
kwartaal van volgend jaar pas de effecten zult zien.'

De Mondkapjes

Meneer Van Dissel, ik wil het onderwerp toch nog een keer aansnijden...
Die mondkapjes op straat.

Stilte aan de andere kant van de telefoonlijn.

Afgelopen zomer hadden landen als Duitsland en de VS wel een
mondkapjesplicht in de openbare ruimte, terwijl u betoogde dat het geen
zin heeft. Op basis van dezelfde wetenschap. Waarom? In Duitsland en de
VS zijn ze toch ook niet gek?

'Ja, weet je, ik denk niet dat je het zo over een kam kunt scheren. Want
voor de duidelijkheid: we hebben veel contact met onze internationale
collega's, en in het overgrote deel van die landen waren onze collega's
gewoon dezelfde mening toegedaan als het OMT in Nederland. Namelijk, dat
onvoldoende vaststaat wat nu de toegevoegde waarde van mondneusmaskers
is boven op het houden van anderhalve meter afstand en andere
basisregels.

'Dat een aantal landen in Europa toch besloot om mondkapjes in te
voeren, is een andere zaak. Wat wij gezegd hebben is: de vraag aan ons
is wat de medisch-wetenschappelijke achtergrond is om mondkapjes al dan
niet te adviseren. Als OMT hebben we daarvan naar mijn idee altijd een
eerlijk beeld geschetst.

'Dat daarin op een gegeven moment verandering kwam, komt doordat wij als
OMT het idee kregen dat in de media mondkapjes zo ongeveer nog het enige
onderwerp was waarover werd gesproken. Dat leidde af van de maatregelen
waar het echt om moest gaan, zoals afstand houden of thuisblijven bij
klachten. Dus hebben we aangegeven dat wij vonden dat er gewoon een
besluit moest komen, om van die discussie in de media af te zijn.'

Maar waarom kwam iemand als Anthony Fauci dan tot zulke andere
conclusies? 'Wear a mask' is daar pijler van het beleid.

'Collega Fauci heeft natuurlijk te maken met een totaal andere situatie
dan wij in Nederland. In Amerika houdt men zich bijvoorbeeld veel minder
aan social distancing. Dan heb je een heel andere discussie over
mondneusmaskers.'

Gaandeweg kwamen er steeds meer studies met aanwijzingen voor het nut
van niet-medische mondneusmaskers, en tegen het cruciale argument dat
mensen zich door zo'n kapje onvoorzichtig zouden gaan gedragen. In juli
verwees u naar Noors onderzoek: 200 duizend personen zouden een week een
mondkapje moeten dragen om een besmetting te voorkomen. Maar er was toen
ook net een gezamenlijk overzichtsrapport uit van de Britse Royal
Society en de British Academy, met als hoofdboodschap: 'Stoffen
gezichtsbedekking is effectief in het verminderen van de virusoverdracht
vanaf de bron'. Daar hoorden we u niet over.

'Alles wat je zegt is juist, maar wat je er niet bij vermeldt is hoe het
dan zit met die bronafscherming. Als je probeert een infectie te
bestrijden, begin je met de bronmaatregelen. Dat wil zeggen: mensen met
klachten moeten niet buiten komen. En wat jij nu als voorbeeld noemt, is
de situatie als mensen dat wel doen.

'Dus met andere woorden: als men elders zegt, mondneusmaskers hebben
effect, dan zijn we het daar 100 procent mee eens. De vraag is alleen:
wat is de toegevoegde waarde, met de basisregels die we met elkaar in de
publieke ruimte hebben afgesproken? Als mondneusmaskergebruik er
uiteindelijk toe leidt dat de basismaatregelen minder in acht worden
genomen, dan kan het netto effect misschien zelfs helemaal niet positief
zijn.

'Je kent ongetwijfeld de recente publicatie uit Denemarken, waar men
onderzoek heeft gedaan naar de toegevoegde waarde van mondkapjes in de
setting van social distancing. De conclusie van dat onderzoek - al is
daar natuurlijk heus weer van alles op af te dingen, zo is dat met
wetenschap - was dat er geen beschermende werking van uitging.

'Daar heb ik jullie in de media overigens heel weinig over gehoord. Maar
dat terzijde.'

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
CV Jaap van Dissel, Internist-infectoloog

29 april 1957, geboren te Amsterdam

1988 Na zijn promotie in 1987 begint hij als arts infectieziekten in het
Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)

1999-2013 Afdelingshoofd infectieziekten LUMC

1999 Hoogleraar Interne Geneeskunde, in het bijzonder de
infectieziekten, aan de Universiteit Leiden

2013 Directeur van het Centrum Infectieziektenbestrijding van het RIVM.
Vanuit die functie is hij voorzitter van het Outbreak Management Team
(OMT)

--------
(c) 2020 DPG Media B.V.