[D66] Schiphol is stil

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Sun Dec 20 21:58:50 CET 2020

Zijn ook de meeste vluchten (die naar / van de UK).

Maar de aanvliegroutes hangen uiteraard ook samen met de windrichting:

Bij Noordenwind en Oostenwind: Opstijgen vanaf Polderbaan (36L); bij erg grote drukte wordt ook de Zwanenburgbaan (36C) gebruikt;  landen op de Kaagbaan in NO richting (06)

Bij Zuid/Zuidwest (en lichte Westenwind): Opstijgen van Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); Landen op Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan ( 18C).

Bij harde Westenwind: Opstijgen van Kaagbaan (24) ; Landen op Buitenveldertbaan (27) en Oostbaan (22).

Omdat in Nederland de wind overwegend uit richtingen tussen Zuid en West komt worden vooral de Zwanenburgbaan en de Polderbaan gebruikt om te landen en Aalsmeerbaan en Kaagbaan om op te stijgen.

Ik zit bij mij op het dorp (Zaandijk) redelijk rustig: vanuit het raam op de Zolderverdieping zie ik de landende vliegtuigen naar Zwanenburgbaan en Polderbaan naast elkaar vliegen. Alleen is het ’s Zomers bij zuidenwind af en toe behoorlijk druk met kisten die laat indraaien voor de Zwanenburgbaan. En dan bij Noordenwind ’s avonds laat 2 à 3 vrachtbakken richting verre oosten met brullende motoren. Maar daar wen je onderhand wel aan. Wel is mij opgevallen dat sinds de eerste lockdown het lawaai gigantisch verminderd is (met uitzondering van de zomerperiode toen het weer enigszins toenam).

Ik weet niet in welk deel van Amsterdam je woont, maar we hadden ook een paar dagen behoorlijke westenwind met als gevolg meer gebruik Buitenveldertbaan (en Oostbaan).

Aanvliegroute Oostbaan loopt exact over Dam en Munt, de aanvliegroute naar Buitenveldertbaan: Alles uit zuidelijke en westelijke richting wordt over het centrum naar het baken PAM (inderdaad Pampus) geleid, alwaar er een 180 graden draai gemaakt wordt en dan over Bijlmer en Buitenveldert naar baan 27 gevlogen wordt. Ik heb het 1x meegemaakt dat de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan gebruikt werd, maar dat er op het laatste moment naar links uitgeweken werd en op de Kaagbaan (24) in Zuidwestelijke richting geland werd.

Enige wat mij nog niet gelukt is: bij aanvliegen Zwanenburgbaan zie ik links mijn huis liggen. De piloot laat mij nooit voor de huisdeur uitstappen.

Ernst Debets/

Zaanstad