[D66] Deschooling Society

R.O. jugg at ziggo.nl
Tue Aug 18 18:57:54 CEST 2020

https://libertaireorde.wordpress.com/2013/01/20/ivan-illich-de-contraproductiviteit-van-de-megamachines/

  Ivan Illich: De Contraproductiviteit Van De Megamachines

20/01/2013
tags: convivialiteit
<https://libertaireorde.wordpress.com/tag/convivialiteit/>, Erving
Goffman <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/erving-goffman/>, Ivan
Illich <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/ivan-illich/>, Lewis
Mumford <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/lewis-mumford/>,
megamachine <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/megamachine/>,
ontscholing <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/ontscholing/>,
paul goodman <https://libertaireorde.wordpress.com/tag/paul-goodman/>,
totale institutie
<https://libertaireorde.wordpress.com/tag/totale-institutie/>

Ivan <https://libertaireorde.files.wordpress.com/2013/01/ivan.jpeg>

*Ivan Illich (1926-2002)* /Illich was in de jaren 1970 en 1980 een van
de filosofen die in maatschappijkritische kringen de discussie over mens
en maatschappij mee bepaalde. Hij was van geboorte Oostenrijker en
‘verwierf’ later verschillende andere nationaliteiten (zoals de
Amerikaanse, Mexicaanse en Duitse). Hij studeerde chemie, filosofie en
theologie. Hij werd rooms-katholieke priester, die vervolgens wel de
Kerk heftig kritiseerde, maar het geloof niet afzwoer./

/Zijn geluid, als mede dat van andere maatschappijcritici, spoelde weg
door de neoliberale golf die over wereld kwam. Maar elke golfbeweging
heeft zo zijn terugslag. Meer en meer wordt ingezien, dat marktdenken,
groei, razende ontwikkelingen, sterk vervreemdende en destructieve
effecten hebben. In zulke situaties is het niet opzienbarend dat er
wordt teruggegrepen naar oude maar niet verouderde denkbeelden./

/Zo is Illich iemand die denkbeelden heeft ontwikkeld waarvan het waard
is ze te onderzoeken voor een hedendaags gebruik. Voor een dergelijk
onderzoek biedt de onlangs uitgekomen /Introduction à Ivan Illich/van de
Franse filosoof Thierry Paquot een mooie gelegenheid. Waarom zou zijn
kritiek op de maatschappij van toen niet kunnen passen op die van nu?
Blijkt de vooruitgang dan soms geen mythe? Keren de middelen en de
instituties waarvan we ons bedienen, als een bepaalde drempel wordt
overschreden, zich dan soms niet tegen zichzelf, dat wil zeggen tegen
hun eigen doel? Dat is nu toch niet anders dan voorheen? Over welke
instituties en verschijnselen sprak Illich in dat soort gevallen? Wel,
ondermeer over onderwijs, arbeid, energiegebruik, medische zorg,
transport, economische groei/.

Paq.Ill <https://libertaireorde.files.wordpress.com/2013/01/paq-ill.jpg>

*/De persoon Illich/*

Illich was een veelzijdig man, behorend tot de klasse van ‘geëngageerde
intellectuelen’. Paquot, die Illich persoonlijk heeft gekend, beschrijft
hem als een radicaal, wiens gedachten uit ‘gemengde grond zijn
getrokken’. Door anderen is hij op de meest uiteenlopende wijzen
getypeerd, maar geen enkele typering is compleet. Zo is zijn kritiek op
instituties, op de technische vooruitgang, op dominante opinies die in
de mode zijn, voor een deel terug te vinden bij uiterst links en bij een
deel van de ‘ecologisten’. Maar hij is geen theoreticus van de revolutie
noch een ‘groene profeet’, betoogt Paquot.

Hij is rooms-katholiek in de leer, heeft de Kerk als instituut onder
vuur genomen, maar hij is geen atheïst geworden. Hij blijft een
geëngageerde christen. Zo kan men hem anarchist noemen, maar alleen in
de zin dat hij gelooft in het /neen/ zeggen tegen ‘macht’ omdat deze
houding in zijn ogen het hart van het evangelie uitmaakt. Niet dus omdat
hij in de politieke beginselen van het anarchisme gelooft. Zijn scherpe
kritiek op een aantal verschijnselen beogen niet het promoten van
alternatieve acties. Hij ijvert voor het veranderen van het leven zoals
dat door de moderne westerse maatschappij wordt ‘voorgeschreven’, eerder
dan het veranderen van de wereld. Aldus vat Paquot zijn werkzame leven
samen.

De teksten van Illich worden in de periode 1970 en 1980 beduidend
populairder, dan die van de oorspronkelijke bedenkers van de
basisgedachten. En daar ligt precies de kwaliteit van Illich: het aan de
man en vrouw brengen van zijn denkbeelden. Want hoewel hij bijvoorbeeld
het bestaande schoolsysteem hevig kritiseert, leeft hij zich uit als een
‘nomadisch’ docent. Nomadisch, omdat hij zonder moeite ­– als polyglot –
werelddelen over zwerft om aan universiteiten – in deeltijd – onderwijs
te verzorgen. Welke thema’s hebben hem beziggehouden die dienstbaar
kunnen zijn om op te wekken tot veranderen van het soort leven dat de
westerse mens leidt? Paquot heeft zich op dit soort vraagstukken in zijn
boek gericht.

*/Thematiek/*

Paquot heeft zijn /Introduction/ als volgt opgezet. In een eerste
hoofdstuk levert hij een biografische schets over Illich. In drie
volgende hoofdstukken behandelt hij de thematiek die Illich bezighield.
Vervolgens is er nog een meer ‘methodologisch’ hoofdstuk en een
hoofdstuk dat enkele conclusies bevat, alsmede een schets geeft hoe het
denken van Illich in Frankrijk is ontvangen. De thematiek die Illich
bezighield laat zich in enkele termen vangen, zoals
‘contraproductiviteit’, ‘convivialiteit’, ‘ontscholing’.

De kracht van Illich om die thematiek te behandelen, zit niet alleen in
zijn manier van analyseren in combinatie met zijn wijze die analyse te
verwoorden, maar ook in het perspectief op de verschijnselen dat dan
ontstaat. Zo spreekt hij wel over het afschaffen van scholen,
‘descholing’ in het Engels (/Descholing Society,/ 1971) en in het
Nederlands vertaald met ‘ontscholing’ (/Ontscholing van de maatschappij:
het einde van een illusie?,/ 1972) maar dat betekent niet dat hij
onderwijs wil afschaffen. Met ‘descholing’ opponeert hij tegen de
institutie, de verplichte school die instructies geeft ten behoeve van
het inpassen van het individu in de bestaande maatschappij- en
productiestructuren (disciplinering). Hierin is direct de titel van een
tekst van de Amerikaanse anarchist en maatschappijcriticus Paul Goodman
(1911-1972) te lezen, te weten diens /Compulsory Mis-education/ uit 1964
(deze tekst is gratis te downloaden; klik HIER
<http://www.gyanpedia.in/Portals/0/Toys%20from%20Trash/Resources/books/goodman.pdf>).

Goodman <https://libertaireorde.files.wordpress.com/2013/01/goodman.jpg>

Goodman heeft een aantal jaren eerder zijn /Growing Up Absurd: Problems
of Youth in the Organized System/ (1960) laten verschijnen (in het
Nederlands vertaald als /Groot worden is gekkenwerk / Problemen van de
jeugd in onze georganiseerde maatschappij/, 1973). De nauwe samenhang
tussen de ideeën over onderwijs van Goodman en die van Illich bevreemdt
niet als men weet dat beiden jaren, tot aan de dood van Goodman, met
elkaar bevriend zijn geweest.

*/Contraproductiviteit/*

De thematiek die voor ons van belang is, gelet op de maatschappelijke,
door neoliberalisme bepaalde, situatie waarin we leven, is met één woord
samen te vatten: /contraproductiviteit/. Het centreert de aandacht van
Illich op omslagpunten die maken dat een institutie zich tegen haar
eigen doel gaat keren. Zo had onderwijs tot doel de ontplooiing van het
individu. Dat individu leert leren (om zo zelfstandigheid op te bouwen).
Maar door het meer en meer aanpassen van het instituut onderwijs aan
extern geïmplementeerde vereisten, wordt het geïnstitutionaliseerde
leren /dresseren/ (en blijft het individu daarmee een afhankelijke).
Anarchisten hebben dat al rond de eeuwwisseling van 1900 onderkend.
Sommigen zijn toen ‘libertair onderwijs’ gaan ontwikkelen en opzetten
(voor meer hierover, klik HIER
<http://www.gyanpedia.in/Portals/0/Toys%20from%20Trash/Resources/books/goodman.pdf>).

Het verschijnsel van de contraproductiviteit is niet alleen bij het
instituut ‘school’ aan de orde, maar ook bij andere instituties zoals
Illich noemt het /transport/ (automobiel), /gezondheidszorg/
(ziekenhuis), /techniek/ (smog). Wat er in al die institutionele sferen
zich voltrekt is: het middel keert zich tegen het doel. De automobilist
komt in de file vast te zitten. In sommige situaties maakt dit, dat
lopen sneller gaat. Het ziekenhuis maakt mensen ziek, een verschijnselen
dat Illich blootlegt in zijn /Medical Nemesis/ (1976). Het is in het
Nederlands vertaald als /Grenzen aan de geneeskunde: het medisch bedrijf
– een bedreiging voor de gezondheid?/ (Bussum, 1975).

Wat er uiteindelijk door de instituties wordt opgeleverd, staat niet
langer ten dienste van ons, maar wij zijn er ten dienste van de
producties van die instituties en van hun professionals. Dat grijpt zo
op ons in, dat we niet meer in staat zijn onszelf in acht te nemen, zelf
over onze behoeften te beslissen en die zelf te bevredigen.

In die lijn heeft Illich zich nadrukkelijk met de medische zorg, en in
het bijzonder met het ziekenhuis, beziggehouden. Een ziekenhuis, net als
andere grote voorzieningen, wordt door hem gezien als een ‘mega-outil’.
Het is een term die hij ontleent aan de Amerikaan Lewis Mumford
(1895-1990), die in de jaren 1960 over megamachines spreekt, dat wil
zeggen over te grote hiërarchische organisaties, ‘machines’, die mensen
als hun onderdelen gebruiken.

Het is overigens in die tijd niet vreemd om op die manier te denken. Het
is immers de Amerikaanse socioloog Erving Goffman (1922-1982), die dit
denken heeft voorbereid met wat hij ‘total institutions’ noemt. Een
‘totale institutie’ is een omgeving waar een groot aantal dezelfde soort
mensen verblijven (zieken, gevangenen, arbeiders) die – voor kortere of
langere tijd – afgesneden zijn van de rest van de maatschappij. Aldus
leiden zij een ingesloten leven, waarbij die omgeving, de ‘totale
institutie’, onder controle staat van een formele organisatie. Te denken
is aan een ziekenhuis, psychiatrische inrichting, gevangenis, fabriek.
Goffman richt zich, in 1957, met name op de psychiatrische inrichting.

Statelijk geweld.2
<https://libertaireorde.files.wordpress.com/2013/01/statelijk-geweld-2.jpg>

*/Perversiteit van de megamachine/*

Voor Illich is een ziekenhuis, door zijn ontwikkeling tot megamachine,
tot totale institutie, een plek geworden waar mensen ziek worden
gemaakt: het oorspronkelijke doel keert zich tegen het instituut. De
mens is gereduceerd tot een ziektebeeld. Dat wil zeggen, een arts ziet
geen mens (het geheel) maar slechts één element bijvoorbeeld de blinde
darm ontsteking.

Die arts kan overigens niet veel anders, omdat hijzelf ook onderdeel is
van de megamachine. Hij, de arts, moet zijn ‘targets’ halen. Of de
patiënt gebaat zou zijn bij een andere behandeling – of geen behandeling
– is de vraag niet, want zou de arts zich dat soort vragen inlaten, dan
haalt hij zijn ‘targets’ niet. Op die wijze zijn er ‘machines’ geschapen
waar perverse prikkels vanuit gaan. In feite is dat de kern die Illich
bestookt – de perversiteit van de megamachine.

Dit maakt zijn aandacht voor /convivialiteit/ begrijpelijk, want dat
verschijnsel verwijst naar een samen-leven, waarin de /menselijke maat/
een doorslaggevende rol speelt. Kortom: bij Illich ligt
argumentatiemateriaal opgeslagen tegen het neoliberale denken. Dit is
ook waar Paquot zijn lezer heen heeft wil leiden. Regelmatig legt hij
daarom verbanden naar het heden, zoals bijvoorbeeld naar de Belgische
wetenschapsfilosofe Isabelle Stengers, die zich ondermeer met ‘slow
science’ bezighoudt. Overigens werkt Paquot dit soort verbanden met de
ideeën van Illich niet verder uit, wat zich door de beknoptheid van deze
/Introduction/ laat rechtvaardigen.

Nochtans zal opnieuw klinken, dat het allemaal wel erg overdreven is om
te zeggen dat de medische zorg mensen ziek maakt. Maar wat als er
blijkt, dat een aanmerkelijk deel van de Franse bevolking onder de
/benzodiazepines/ zit? Het betreft een groep kalmerende,
angstverminderende middelen van chemisch samenstelling. In een artikel
van bijna drie pagina’s in het Franse dagblad /Le Monde/ van 12 januari
2013, met als titel ‘De valkuilen van een opium van het volk’, zegt de
farmaco-epidemioloog Bernard Bégaud: ‘De helft van de personen die in
Frankrijk onder de benzodiazepines zit, wordt daarmee behandeld zonder
indicatie of zonder voorschrift’. Onderzoek wijst evenwel uit, dat
langdurig gebruik van benzodiazepines het risico van dementie doet toenemen…

*/Marktplaats/*

Is er een positiever voorbeeld te bedenken om een verband te leggen
tussen Illich en een bepaalde hedendaagse ontwikkeling? Ik waag het
erop. In /Le Monde/ van 5 januari 2013 werd een aantal wetenschappers
over het verschijnsel /Le Bon Coin/ aan het woord gelaten. /Le Bon Coin/
betreft een internet ontmoetingsplaats voor koop, verkoop en ruil van
nieuwe en tweede hands spullen, zoals die in Nederland bekend is onder
de naam /Marktplaats.nl/. Net als in Nederland heeft dit verschijnsel
ook in Frankrijk een grote vlucht genomen. Welke mogelijke invloed gaat
er van zo’n ontmoetingsplaats uit, werd aan de verschillende
wetenschappers gevraagd.

De manier van kijken die de econome Michèle Debonneuil vertolkt, lijkt
me er een die wellicht op aandacht van Illich zou kunnen rekenen. Immers
hij keert zich, wat het economisch denken aangaat, tegen ‘ontwikkeling’
(/ontwikkeling/slanden die achter zouden lopen, wat een onzin is), dat
wil zeggen hij verzet zich tegen het groei-denken. En wat merkt de
Franse econome in dit verband op? Wel, dat de gebruikers van /Le Bon
Coin/ op een weg kunnen zitten die wegleidt van het groei-denken, omdat
de uitwerking van het idee van /Le Bon Coin/ zich niet meer richt op het
hebben van goederen in /eigendom/, maar in /gebruik/. En wat niet meer
in gebruik is, wordt weer in roulatie gebracht. Dat vraagt van goederen
een behoorlijke duurzaamheid.

Debonneuil verbindt hier aan dat bedrijven lessen uit dit verschijnsel
kunnen trekken. Zij moeten evolueren naar andere productiewijzen om aan
andere behoeften van consumenten te voldoen ­– bijvoorbeeld, zo vul ik
aan, apparaten op zo’n manier maken, dat ze te repareren zijn. Dit
speelt dan in op een beweging tegen /geprogrammeerde veroudering/ (voor
meer daarover, klik HIER
<https://libertaireorde.wordpress.com/2012/12/24/wegwerpindustrie-goed-voor-de-kassa/>).
In dit verband besluit Debonneuil haar betoog met erop te wijzen dat er
een uitdaging ligt: het gaat erom de economie van ‘meer willen /hebben/’
te buigen naar een economie van ‘beter zijn’.

As.Ill <https://libertaireorde.files.wordpress.com/2013/01/as-ill.jpg>

Uiteraard is dit niet een voldoende en enige weg. De aanval tegen de
neoliberaal geïnfecteerde maatschappij zal vanuit een
veelfrontenstrategie moet worden opgezet. Illich draagt daar
argumentatiemateriaal voor aan. Daarom is het goed dat diens gedachten
weer onder de aandacht van het publiek worden gebracht.

Thom Holterman

PAQUOT, Thierry, /Introduction à Ivan Illich/, Éditions La Découverte,
Paris, 2012, 123 blz., prijs 10 euro.

*Aantekening*

Een kleine tien jaar terug heeft /de AS/ (nummer 146, zomer 2004) een
themanummer gewijd aan Ivan Illich. Daarin vindt men ondermeer van Hans
Ramaer een bespreking van de conviviale wereld van Illich; Roger Jacobs
schrijft over de ontscholing van de maatschappij; waarna Marius de Geus
de ecologische visie van Illich behandelt. Jaap van der Laan houdt zich
vervolgens bezig met de grenzen aan de geneeskunde. Judith Metz is
kritisch over de gender opvatting van Illich. Daarna volgen nog (a) een
vertaalde tekst van Illich, (b) een artikel waarin zijn gedachtegoed nog
eens wordt bekeken en (c) een interview met hem.

Voor dit nummer kan men terecht op de site van /de As/ (klik HIER
<http://www.tijdschrift-de-as.nl/>).