[D66] ‘Wir haben es nicht gewußt’

R.O. jugg at ziggo.nl
Mon Aug 10 06:36:07 CEST 2020

limburger.nl:

Boek van kunstenaar Jos Deenen

De Venlose kunstenaar Jos Deenen heeft nu ook een boek geschreven. ‘Wir
haben es nicht gewußt’ staat vol met gedichten, korte verhalen, essays,
aforismen en bijbelse ‘hertalingen’, zoals hij het zelf noemt.

Door Rob Cobben

Deenen (63), geboren in Baarlo en opgegroeid in Belfeld, is vooral
bekend door zijn collagekunstwerken, die hij al ruim dertig maakt en
waarin hij ongezouten commentaar geeft op de maatschappij. Zijn werk
hangt in meerdere musea. Een overzichtsexpositie, die in samenwerking
met Museum van Bommel van Dam tot stand is gekomen, is momenteel te zien
in De Maaspoort in Venlo.

Voor Deenen, die zichzelf omschrijft als een anarchistische en rebelse
kunstenaar, is z’n nu uitgekomen bundel een logisch vervolg op de
collagekunst. „Ik heb mijn kunstwerken altijd voorzien van bijschriften.
Maar die teksten werden in de loop der jaren steeds langer, soms maakte
ik er hele gedichten van. Maar ik kon dan nog niet alles kwijt wat ik
wilde zeggen. Daarom heb ik dit boek gemaakt.”

Wir haben es nicht gewußt bevat 64 pagina’s en is volgens de Venlonaar
een „kunstzinnig antwoord op de vragen van deze tijd”. Deenen: „De
vrijheid van meningsuiting staat van alle kanten onder druk. Sociale
media weigeren je bericht met foto als er een blote borst of tepel te
zien is. Seksisme, racisme, hypocrisie; ik moet dat aan de kaak stellen.”

http://www.josdeenen.nl/portfolio/