[D66] Chinese virologe: 'Corona komt uit militair lab' (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #263)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Aug 2 18:27:44 CEST 2020

Bron:  Telegraaf
Datum: 2 augustus 2020

Chinese virologe en klokkenluider vanuit schuiladres VS: 'Corona komt
uit militair lab'

HONGKONG - Ze werkte aan een universiteit van Hongkong, weet dat daar
'mensen verdwijnen' en moest dus kiezen: of 'de waarheid aan de wereld
vertellen', of bij haar echtgenoot blijven. Ze koos voor het eerste. Nu
deelt dr. Li Meng-Yan, ondergedoken in de Verenigde Staten, de eerste
snippers van haar geheime onderzoek naar de afkomst van het coronavirus.

Li Meng-Yan werkte aan de School of Public Health van de Universiteit
van Hong Kong, een gekende instelling. Haar leidinggevende, dr. Leo
Poon, een topwetenschapper die eerder op projectbasis als adviseur
werkte voor de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), vroeg haar onderzoek
te doen naar clusters van het coronavirus. 'Maar de Chinese overheid
weigerde experts van buiten het vasteland, ook wetenschappers uit
Hongkong, om ter plaatse onderzoek te doen. Dus ik vroeg mijn vrienden
om meer informatie.' Dr. Li zegt een uitgebreide groep wetenschappers in
haar vriendenkring te hebben en toonde eerder aan Fox News verschillende
chatgesprekken met enkelen van hen, die onherkenbaar gemaakt werden
uitgezonden. Zo ook een collega bij het Center for Disease Control and
Prevention. Die kon al aangeven dat het virus van mens op mens overging,
ver voordat de WHO dat erkende. De eerste bel die ging rinkelen. Ze
vertelde het aan haar leidinggevende, dr. Leo Poon. 'Die knikte. En dat
was het.' Drie dagen later meldde de WHO in een statement nogmaals dat
het virus 'zich niet snel verspreidt tussen mensen'.

Ondertussen merkte ze dat de toon in het academische debat veranderde.
Medici die zich hadden uitgesproken over het virus, werden
terughoudender. De doctoren zeiden: 'We kunnen er niet over spreken,
maar we moeten mondkapjes dragen.' Steeds meer mensen werden ziek, bleek
al snel. Dat werd heus opgemerkt in medische instellingen. 'Maar
ziekenhuismedewerkers waren bang, mensen binnen de onderzoeksbureaus
ook.' Op 16 januari bracht ze haar onderzoeksresultaten naar haar
leidinggevende. 'Die zei: zwijg erover en pas op. Ga geen rode lijn
over. Wij komen in de problemen en zullen verdwijnen.'

Volgens Dr. Li was een andere WHO-adviseur, prof. Malik Peiris, ook op
de hoogte. Die deed niets. Dr. Li was gefrustreerd, maar niet verbaasd.
'Ik wist dat dit soort dingen gingen gebeuren, want ik ken de corruptie
in dit soort internationale organisaties zoals de WHO en de Chinese
overheid, en de Chinese communistische partij', zei ze in juli nog tegen
Fox News. 'Ik accepteer het, maar ik wil niet dat deze misleidende
informatie de wereld over gaat.' Een woordvoerder van de WHO benadrukte
destijds dat prof. Peiris en dr. Poon voor bepaalde projecten werden
ingehuurd door de WHO maar niet verbonden zijn aan de organisatie.

Corona uit laboratorium leger

Nadat dr. Li haar verhaal bij Fox had gedaan, waarin ze vooral uitweidde
over hoe de Chinese autoriteiten en de WHO de kennis over de overdracht
van het virus volgens haar achterhielden, heeft ze deze week nog meer
weggegeven. Ze hield dinsdag een vraaggesprek met Lude Press. Dat werd
opgepikt door Taiwan News en vervolgens door Britse media. Li zei dat ze
het virus tijdens haar onderzoek had teruggeleid naar een laboratorium
van het Volksbevrijdingsleger. 'Gedurende die tijd heb ik duidelijk
vastgesteld dat het virus afkomstig was van een militair lab van de
Communistische Partij', vertelt ze, zonder het lab bij naam te noemen.
'De Wuhanmarkt werd slechts gebruikt om de aandacht af te leiden.'

Ook dat meldde ze aan haar leidinggevenden. Die deden niets. Aan anderen
durfde ze het niet te melden. 'Ik wist: als ik me uitspreek, kan ik zo
verdwijnen, net als alle moedige protestanten in Hongkong. Ik kon ieder
moment verdwijnen. Zelfs mijn naam zou niet meer bestaan.'

Het voelde als haar plicht om zich toch uit te spreken, 'voordat ik zou
verdwijnen'. Een hectische periode volgde. Ze vroeg haar echtgenoot om,
met haar, naar de VS te vluchten en daar een nieuw leven te beginnen,
maar eerst en vooral de waarheid aan de wereld te vertellen. De man,
zelf ook gerespecteerd wetenschapper, stond aanvankelijk achter het
onderzoek van Li, maar zag niets in het Amerika-plan. 'Hij was enorm
boos, probeerde mijn zelfvertrouwen in de kiem te smoren. Hij zei dat
het ons allemaal de dood in zou jagen.'

China: wij kennen Li Meng-Yan niet

Dr. Li ging toch. Ze pakte al haar spullen op de universiteit van
Hongkong en probeerde daar de sensoren en videocamera's te omzeilen.
Eenmaal geland in Amerika klampte ze veiligheidsmensen aan. 'Ik ben een
covid-klokkenluider, jullie moeten me helpen', zei ze. Urenlang sprak ze
naar eigen zeggen met de FBI. Inmiddels heeft ze een schuiladres.

De universiteit in Hongkong bevestigt tegen Fox dat ze daar werkte, maar
zegt dat men niets weet over haar onderzoek naar menselijke
overdraagbaarheid. Wel is van Li bijvoorbeeld een onderzoek in Nature
bekend naar overdraagbaarheid van corona in hamsters. De universiteit
zegt zich niet te herkennen in de beschuldigingen van Li, die overigens
niet beweert dat het virus door mensenhanden is gecreeerd. Dat is ook
het standpunt van de WHO, en geldt als consensus binnen wetenschappers.
De WHO ontkent in een reactie aan Fox dat er fouten zijn gemaakt tijdens
de eerste dagen van de uitbraak en weerlegt de claims van Li.

De Chinese ambassade in de Verenigde Staten meldde aan Fox dr. Li niet
te kennen. 'We hebben nog nooit van deze persoon gehoord', staat in een
e-mailverklaring. 'De Chinese overheid heeft snel en daadkrachtig op de
Covid-uitbraak gereageerd. Alle acties zijn zorgvuldig gedocumenteerd in
het document 'Fighting COVID-19: China in Action' met volle
transparantie. De feiten zeggen alles.'

--------
(c) 2020 TMG Landelijke Media B.V.