[D66] Mondkapjeswinkel in Amsterdam geopend (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #137)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Apr 19 13:59:42 CEST 2020

Bron:  Telegraaf
Datum: 19 april 2020
Ref:
https://www.parool.nl/amsterdam/mondkapje-graag-contant-afrekenen~b1710df9/

Rel rond mondkapjeswinkel
-------------------------
Ondernemer over ophef rond FFP2-winkel Amsterdam: 'Er is geen schaarste'

AMSTERDAM - Lokale politici zijn boos. Zelf ziet ondernemer Hank niet
wat hij fout doet. Zijn mondkapjeswinkel in Amsterdam doet in ieder
geval het nodige stof opwaaien. Want hoe komt hij aan de mondkapjes? En
zijn die niet nodig in de zorg?

Op de hoek van de Amsterdamse Westerstraat met de Prinsengracht zit een
ijssalon die is omgetoverd tot mondkapjeswinkel. De winkelier prijst de
mondkapjes aan als type FFP2-maskers, van hoge kwaliteit. Er mag alleen
contant betaald worden - terwijl het RIVM juist aanraadt om alleen te
pinnen.

'Schaamteloos', reageert PvdA-raadslid Dennis Boutkan op Twitter.
GroenLinks-raadslid Imane Nadif noemt de winkel 'onwenselijk'. 'De
maskers zijn hard nodig in de zorg. Daarbij zijn de prijzen ook veel te
hoog', zegt ze tegen AT5.

Ondernemer Hank vindt zelf dat hij niets fout doet. 'Er is geen
schaarste. Want als ik ze kan krijgen, dan kan de regering er toch ook
aan komen?', zegt hij tegen RTL Nieuws. 'Die krengen zijn alleen
hartstikke duur.'

RIVM

De ondernemer is met deze handel begonnen omdat er geen ijsjes worden
verkocht. Hank wijst op de maandlasten: 4000 euro huur, plus gas, water,
licht en het wifi-abonnement. Hij schakelde een vriend in die
gecertificeerde mondkapjes uit China importeert. 'Er is wel degelijk aan
te komen, er wordt gewoon geleverd. Je moet alleen wat dieper zoeken en
de hoofdprijs willen betalen.'

Naar eigen zeggen heeft Hank de mondkapjes aangeboden aan het RIVM, maar
zou dat instituut zijn aanbod hebben afgewezen. 'Waarschijnlijk te
duur', aldus Hank. Het RIVM heeft nog niet gereageerd.

Opa's en oma's

Vandaag is de winkel van Hank voor het eerst opengegaan. 'Ik hoop dat
mijn zaak de coronacrisis hierdoor kan overleven en ik hoop
tegelijkertijd anderen te helpen.' Hij krijgt 'alleen maar positieve
reacties'. 'Het waren vooral de papa's en mama's die mondkapjes kochten
voor de opa's en oma's.'

De mondkapjes zijn prijzig: 9 euro per stuk, of 3 voor 25 euro. 'Maar de
marge die ik erop neem is nog veel kleiner dan op een ijsje. Deze man
wil echt alleen maar de huur straks kunnen betalen en niet omvallen.
Gewoon weer aan het werk en anderen helpen, dat is het enige.'

Politie: wij kunnen niets doen

Zaterdagavond is een wijkagent een kijkje gaan nemen bij de winkel. 'Een
bijzondere situatie', aldus de agent. 'Maar de gemeente moet kijken wat
hiermee moet gebeuren, die hebben boa's die het gebruik van het pand
controleren.'

De NOS heeft uitgezocht wie er zou moeten handhaven. Overheidsinstanties
wijzen allemaal naar elkaar. De politie wijst dus naar de gemeente. Die
verwijst door naar de Nationale Voedsel en Warenautoriteit (NVWA), die
weer naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wijst, waar bij
navraag die wordt verwezen naar de Inspectie Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (SZW).

Die Inspectie SZW zegt te controleren wat er het land binnenkomt en
verder alleen te kijken naar beschermingsmiddelen voor op het werk.
Daarbuiten zou het weer de verantwoordelijkheid van de NVWA zijn. En zo
is de cirkel rond.

--------
(c) 2020 TMG