[D66] Halsemagate: Halsema: Deel ambtswoning is prive

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Sep 16 10:38:28 CEST 2019

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  15 september 2019
Auteur: Hugo Logtenberg, Thijs Niemantsverdriet, Kasper van Laarhoven
Ref:    Halsema loog over hoogte huur,

https://www.telegraaf.nl/nieuws/842166914/huur-van-ambtswoning-halsema-verre-van-marktconform

Halsema: Deel ambtswoning is prive
----------------------------------
De gemeenteraad wil nu wel een debat met Halsema over het verboden wapen
waarmee haar zoon deze zomer werd gearresteerd.

De onthullingen over het wapen waarmee de zoon van burgemeester Femke
Halsema in juli gearresteerd werd, hebben tot onrust geleid in de
Amsterdamse politiek en ambtenarij. Op het stadhuis is het nieuws een
bevestiging van iets waar al langer twijfels over bestaan: het gebrek
aan bestuurlijke ervaring bij Halsema - en aan professionaliteit bij
haar directe werkomgeving.

In een interview met NRC vertelde Halsema's partner, filmproducent
Robert Oey, afgelopen weekend dat het wapen afkomstig was van hem. Het
ging om een echte, onklaar gemaakte revolver die hij als rekwisiet had
gebruikt op een filmset. Het lag tien dagen in de ambtswoning, verstopt
in een lade, alwaar zijn zoon het vond. Volgende week wordt Oey door de
politie verhoord vanwege verboden wapenbezit.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/13/dan-denk-ik-flikker-op-met-je-ambtswoning-a3973363

Oey zei ook dat hij niet kon uitsluiten dat er nog meer wapens in de
ambtswoning liggen. 'Want ik heb dozen [op zolder, red.] waar allemaal
gereedschap in zit, tot en met een Japans mes. [...] Al dat soort dingen
zit nog in koffers. En weet ik veel wat allemaal nog meer.'

Halsema was niet op de hoogte van de aanwezigheid van het wapen in de
woning, aldus Oey in het interview: hij vertelde zijn vrouw er pas over
op de avond dat hun zoon werd gearresteerd. Als dat klopt, is het een
belangrijk feit. Maar het roept meteen een andere vraag op. Als Halsema
inmiddels wel wist van de betrokkenheid van haar man - en de ambtswoning
- op het moment dat de arrestatie van haar zoon half augustus uitlekte
via De Telegraaf, waarom deed ze daar dan geen melding van in de open
brief aan alle Amsterdammers die ze dezelfde ochtend publiceerde?

Op die vraag had Oey het volgende antwoord: het was een afweging van
Halsema zelf, waar hij niet bij betrokken was. Ze schreef de brief 's
nachts op hun vakantieadres op haar smartphone, terwijl hij op een oor
lag. 'Ik ken mijn rol in dit soort gevallen. [...] Dan ben ik geen
factor van belang meer - en dat snap ik ook.'

Halsema zelf wil vooralsnog geen antwoord geven op de vraag. Wel liet ze
dit weekend via haar woordvoerder weten dat ze het huis aan de
Herengracht beschouwt als 'een privewoning'. 'Dat dit appartement zich
op de bovenste verdieping bevindt van de ambtswoning, maakt het
priveleven van de inwoners niet tot onderwerp van het publieke en
politieke debat.' Ook zei ze dat er geen andere verboden wapens in de
ambtswoning liggen, zoals Oey in het interview had gesuggereerd.

Open brief

Een andere kwestie laat Halsema eveneens onbeantwoord: waarom schreef ze
in haar open brief dat het om een '(verboden) nepwapen' ging, terwijl ze
volgens haar man inmiddels wist dat het ging om een echt wapen - zij het
onklaar gemaakt? Het bezit van een echt wapen zonder certificering kan
strafbaar zijn, zeggen juristen.

Op deze en andere vragen zal Halsema binnenkort antwoord moeten geven in
de Amsterdamse gemeenteraad. Die wil nu toch - op instigatie van
oppositiepartijen VVD en FVD - een debat met haar. 'Ik vond dit altijd
een privekwestie', zegt VVD-fractievoorzitter Marianne Poot. 'Maar op
het moment dat een - weliswaar onklaar gemaakt - wapen zich bevindt in
de ambtswoning en de heer Oey zegt dat daar misschien ook nog wel een
Japans mes ligt, dan is het geen privekwestie meer.' Halsema heeft laten
weten dat zij 'uiteraard' de vragen in de raad zal beantwoorden.

Van de raad zal Halsema in eerste instantie weinig te duchten hebben. De
meeste partijen gaven dit weekend aan haar te blijven steunen, of de
kwestie nog steeds als een privezaak te beschouwen. Halsema geniet bij
een ruime meerderheid veel krediet.

De impact van deze nieuwe wending zal de burgemeester met name voelen in
het bestuurlijk apparaat. Direct betrokkenen in en om het stadhuis
lieten dit weekend tegen NRC hun verbazing blijken over de gang van
zaken. Waarom heeft niemand in Halsema's werkomgeving indringende vragen
gesteld over de herkomst van het wapen, zoals Oey in het interview zegt?
Waarom gaf Halsema toen en nu niet volledige openheid van zaken? Er zijn
nog vragen te over - en niet alleen voor de gemeenteraad.

--------
(c) 2019 NRC Media